Annons:
Mindre gods men bättre resultat
Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.
Text: Ulf Nyström Foto: Nicklas Sahlbom

Ett av Green Cargos godståg med Rd2 1096 som dragkraft på väg mot Göteborg passerar Partille 1 februari 2025.
”Det gångna året kännetecknades av förberedelserna för det nya stråkbaserade produktionsprogrammet”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo.
”Vi fokuserar på kortare ledtider, bättre punktlighet och effektivare resurshantering.”
”Vi har lämnat från oss olönsamma volymer och ser successivt en förbättrad kostnadsposition. Det har varit nödvändigt att skapa en långsiktigt hållbar och lönsam verksamhet.”
Mindre gods fjärde kvartalet
Under årets fjärde kvartal var godsvolymerna drygt sex procent lägre än under det fjärde kvartalet föregående år.
Koncernens nettoomsättning uppgick till 1 031 miljoner kronor, marginellt mindre än motsvarande period 2023.
Rörelseresultat uppgick till -17 miljoner kronor, en kraftig förbättring jämfört med fjärde kvartalet 2023 då rörelseresultatet blev -71 Mkr.
Det organiska rörelseresultatet uppgick till -74 Mkr jämfört med -146 Mkr fjärde kvartalet 2023.
Lägre miljökompensation
Under fjärde kvartalet erhåll Green Cargo 57 miljoner kronor i statlig miljökompensation, 18 miljoner kronor mindre än under fjärde kvartalet 2023.
Green Cargo tecknade under fjärde kvartalet nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 1 287 Mkr, tre gånger mer än under fjärde kvartalet 2023. Det största avtalet gäller, enligt vad Järnvägar.nu erfar, ståltransporterna för SSAB från Luleå och Oxelösund till Borlänge.
Bättre organiskt resultat 2024
Godsvolymerna var under 2024 sju procent lägre än föregående år.
Green Cargos nettoomsättning var under helåret 4 248, marginellt högre än 2023.
Koncernens rörelseresultat uppgick till -104 miljoner kronor, en försämring jämfört med -44 Mkr 2023
Det organiska rörelseresultat uppgick till -320 Mkr, betydligt bättre än under 2023 då det organiska rörelseresultatet blev -474 Mkr.
Under helåret 2024 erhöll Green Cargo 216 miljoner kronor i statlig miljökompensation, tämligen exakt hälften av miljökompensationen under 2023.
Annons:
Green Cargo tecknade under 2024 nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 1 981 Mkr, nästan dubbelt så mycket som under 2023.
”Förbättringen av det underliggande rörelseresultatet är en tydlig effekt av bolagets effektiviseringsprogram” säger Henrik Dahlin.
”Exklusive reavinster och miljökompensation ser vi en resultatförbättring på 110 miljoner kronor.”
Lokförsäljningar gav reavinster
I höstas kom Green Cargo, enligt uppgifter som Henrik Dahlin varken vill bekräfta eller dementera, överens med Nordic Re-Finance om försäljning av 25 Rc4-lok och 25 V5-lokomotorer och med Grenland Rail om försäljning av fem Rc4-lok.
Under fjärde kvartalet redovisar Green Cargo en reavinst på 70 miljoner kronor från försäljning av anläggningstillgångar och under helåret en reavinst på 88 Mkr. Huvuddelen av beloppen utgörs av försäljningen av lok.
Väder, strejk och nedlagd trafik
De minskade godsvolymerna under året berodde främst på besvärliga väderförhållanden och lokförarstrejken i Tyskland under första kvartalet med många inställda tåg som följd och den trafik som ställdes in i slutet av året när Green Cargo krympte vagnslasttrafiken genom att lämna många orter med få lastade vagnar och sträckor med gles trafik.
Vid årsskiftet höjdes banavgifterna med i snitt närmare 40 procent.
”Järnvägens konkurrenskraft mot landsvägstransporterna har försämrats”, säger Henrik Dahlin.
”Vi hoppas att regeringen sänker banavgifterna eller utökar miljökompensationen, vi måste få mer rättvisa konkurrensförhållanden med lastbilstrafiken.”
”Men vi är medvetna om att vi inom Green Cargo genom fortsatta förbättringsåtgärder och fokus på effektiviseringar och bättre tillförlitlighet måste lägga en starkare grund för framtiden.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Stockholm C omvandlas från grunden
Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.
Nya lok men gammal bistro
Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.
Nu färdigställs tunneln under Varberg
Natten till måndagen kördes det sista tåget på en enkelspåriga Västkustbanan genom Varberg. 14 juli återupptas tågtrafiken men då rullar tågen i dubbelspårstunneln under Varberg.
Sista tåget var försenat
Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.