Annons:
Trafikverket ska ta fram investeringsstöd för ERTMS
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd. Investeringsstödet ska omfatta utrustning i järnvägsfordon för ett nytt trafikstyrningssystem för järnväg – European Rail Traffic Management System (ERTMS). Syftet med uppdraget är att ERTMS ska införas fortare i Sverige.

Alstom Transport visade upp SL:s nya pendeltåg X60B och körde med ERTMS-utrustning på Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand 26 januari 2016. FOTO: Kasper Dudzik
“För att järnvägen ska förbli ett hållbart och konkurrenskraftigt transportmedel måste systemet moderniseras, digitaliseras och standardiseras. Det nya signalsystemet säkrar järnvägens framtida funktion och bidrar till mer kapacitet, säkerhet och ökad punktlighet”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
EU-regler kräver att ERTMS införs på utvalda sträckor till 2030 och i hela järnvägsnätet till 2050. Sverige har påbörjat arbetet, men regeringen anser att takten i införandet måste öka för att undvika ökade kostnader och försämrad funktion.
För att kunna använda järnvägssträckor som är utrustade med ERTMS krävs att fordonen som trafikerar den specifika sträckan har rätt ombordutrustning. Efter år 2029 bedömer Trafikverket att fordon måste ha ombordutrustning för ERTMS för att kunna trafikera det statliga svenska järnvägsnätet utan att försämra framkomligheten.
“Regeringen bedömer att det behövs ett investeringsstöd till ombordutrustning för det nya trafikstyrningssystemet ERTMS. Det handlar dels om att få systemet på plats utan ytterligare förseningar, dels om att underlätta för järnvägsbranschen att anpassa sina fordon till det nya systemet”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Vissa operatörer har, helt eller delvis, redan installerat ombordutrustning för ERTMS. För att investeringsstödet inte ska snedvrida konkurrensen och missgynna de operatörer som redan installerat ombordutrustning för ERTMS ingår i Trafikverkets uppdrag att se över möjligheterna att ge bidrag retroaktivt.
Trafikverket ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet senast den 30 september 2025.
European Rail Traffic Management System (ERTMS)
ERTMS är ett standardiserat och digitalt signalsystem för järnväg. Enligt EU:s regelverk kommer ERTMS krävas på utvalda sträckor till 2030 och blir obligatoriskt i hela EU:s järnvägsnät från 2050. ERTMS består av European Train Control System (ETCS) och Global System for Mobile Communications – Railway (GSM-R).
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK
Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen
Avgörande beslut för nya centralstationen i Linköping
Linköpings framtida centralstation som börjar byggas år 2030 kommer att byggas på marken istället för att ligga upphöjd på en bro.
Swemaint satsar på lokunderhåll
Midwaggon i Ånge som underhåller och reparerar Rc- och Rd-lok ingår sedan månadsskiftet i Swemaint, störst i Sveriges på underhåll och reparationer av godsvagnar. Swemaint kan komma att satsa på lokreparationer i större skala men konkurrenterna planerar nya verkstäder.
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni
3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.
Beslut om byggstart för tre nya järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket klartecken för byggstart av tre järnvägsprojekt i Boden, Katrineholm och Sundsvall.
Ny teknik revolutionerar underhållet på Malmbanan
Trafikverket har börjat med spårövervakning från tåg i reguljär i trafik på Malmbanan. Tekniken väntas leda till effektivare planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Tågtransporter hotas av nedläggning
Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.