Annons:

Publicerad: 2025-03-19

Låg bro försenar elektrifiering​

Elektrifieringen av järnvägen mellan Nässjö och Eksjö kommer troligen att försenas minst ett år. En lantbrukare har överklagat beslutet att riva en bro över järnvägen.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Ett av Jönköpings Länstrafiks Krösatåg med ett trevagnars Itino-tåg på väg mot Nässjö.

Den 22 kilometer långa sträckan Nässjö–Eksjö som trafikeras av ett tiotal Krösatåg i var riktning per vardagsdygn skulle elektrifieras 2026–2027.

Elektrifieringen, som beräknas kosta närmare 200 miljoner kronor, bekostas av Region Jönköpings län med medel ur den regionala transportplanen.

För att kunna bygga kontaktledningsanläggningen krävs ett fritt utrymme på cirka 6,2 meter över rälernas överkant.

Låg bro i vägen för kontaktledningen

Men ungefär fem kilometer öster om Nässjö finns en låg bro som är endast 4,9 meter över rälerna. Trafikverket har begärt hos Lantmäteriet att få riva bron att ge plats för kontaktledningen.

Trafikverket har erbjudit lantbrukaren som har ägor på båda sidor av järnvägen och använder bron för att flytta kreatur mellan betesmarkerna och för tillsyn av djuren ekonomisk ersättning i form av ett engångsbelopp som Lantmäteriet räknat fram.

Lantmäteriet gick på Trafikverkets yrkande och att fastighetsägaren skulle ersättas.

Men lantbrukaren överklagade Lantmäteriets beslut till Mark- och miljödomstolen som gav honom rätt.

Trafikverket har överklagat beslutet

Trafikverket har nyligen överklagat beslutet till Mark- och Miljööverdomstolen där ärendet ännu inte fått prövningstillstånd.

Lantbrukaren har även överklagat järnvägsplanen som är överlämnad till regeringen där den ännu inte behandlats.

Lantbrukaren påpekar att ”överklagandet av järnvägsplanen avser att regeringen bör avvakta med prövningen av överklagandet till dess att Mark- och miljööverdomstolen tagit ställning i frågan.”

Annons:

Enligt Trafikverket kommer byggstarten troligen att ske tidigast 2027–2028.

”Vår tidsplan byggde på förutsättningen att varken järnvägsplanen eller Lantmäteriets beslut skulle överklagas”, säger Anders Axelsson, projektledare på Trafikverket.

Oklart när besluten fattas

”Nu är det oklart när vi kan få besked från Mark- och miljööverdomstolen och när regeringen kan godkänna järnvägsplanen.”

”I vilket fall som helt kommer den period när tågtrafiken mellan Nässjö och Eksjö begränsas att förskjutas vilket kan medföra svårigheter att planera trafiken.”

Sträckan som elektrifieras börjar på Nässjö bangård, vid kilometertal 0+330, och sträcker sig fram till Eksjö bangård där den avslutas vid kilometertal 21+800 I entreprenaden ingår elektrifiering av mötesspåret i Eksjö.

I samband med elektrifieringen kommer en växel och ett cirka 200 meter långt sidospår i Ormaryd att tas bort.

Elektrifiering Nässjö-/Jönköping-Värnamo nästa steg

Banorna mellan Nässjö och Värnamo via Vaggeryd samt Jönköping-Vaggeryd kommer att elektrifieras inom några år.

”Vi har ännu ingen tidsplan för elektrifieringen av de sträckorna, vi väntar på besked från regeringen, men vi hoppas kunna komma igång 2028–2029”, säger Anders Axelsson.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Notis

Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn

I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.

Nyhet

Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter

I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.

Nyhet

​Bensin från båt till tåg

På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.