Annons:
Bra början på 2025 för SJ
Ökad punktlighet, en kraftig ökning av antalet resenärer och betydligt bättre resultat än första kvartalet 2024. Första kvartalet 2025 blev ett bra kvartal för SJ.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

SJ X40 3737 på Västra stambanan mellan Falköping och Stenstorp i mars 2025.
Annons:
”Vi är jättenöjda med första kvartalet, vi hoppas att resenärerna är lika nöjda”, säger Monica Lingegård, vd i SJ.
Antalet resenärer ökade med tio procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Första kvartalet 2024 påverkades av många inställda tåg och minskat resande, främst till följd av fordonsbrist under och efter den stränga vintern.
Viktigt att tjäna pengar
”Det är roligt att allt fler väljer tåget, vårt viktigaste mål är att få fler resenärer”, säger Monica Lingegård.
”Men det är också viktigt att tjäna pengar, vi gör stora investeringar i nya snabbtåg, nya regionaltåg, upprustade X2000-tåg, upprustade dubbeldäckare, upprustade sov- och liggvagnar och upprustade kioskvagnar.”
Biljettintäkterna ökade med 13 procent och uppgick till 1 781 miljoner kronor jämfört med 1 573 Mkr första kvartalet 2024.
”Vi har sett att fler resenärer efter avslutad resa under årets första kvartal varit benägna att rekommendera resor med SJ till andra”, säger Monica Lingegård.
Yielden förbättrades
Utbudet ökade och sammantaget var beläggningsgraden i nivå med föregående år. Biljettpriset per personkilometer, den så kallade yielden, ökade jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
Som en effekt av den mildare vintern och tiopunktsprogrammet med bland annat utökad avisningskapacitet och fler reservdelar i lager var antalet inställda och försenade tåg betydligt lägre första kvartalet 2025 än första kvartalet 2024.
De större marginalerna i tidtabellen för Västra stambanan under pågående byte av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har också bidragit till den ökade punktligheten.
Många får längre restider
”Våra resenärer drabbas av längre restider och dessutom krångligare resor under de många helgavstängningarna men samtidigt välkomnar vi de omfattande satsningarna på infrastrukturen”, säger Monica Lingegård.
”Inställda och omledda tåg med längre restider påverkar kommersiella aktörer som SJ väldigt mycket.”
”Det är viktigt att Trafikverket och dess entreprenörer jobbar så effektivt som möjligt med stora insatser av personal och maskiner.”
Kraftigt förbättrat rörelseresultat
Rörelseresultatet för första kvartalet 2025 uppgick till 102 miljoner kronor jämfört med -74 Mkr motsvarande kvartal förra året. Rörelsemarginal blev 3,0 procent jämfört med -2,8 procent de tre första månaderna 2024.

SJ tog i december 2024 över den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland men lade samtidigt ner nattåget mellan Umeå och Göteborg. Nattåg 91 till Stockholm klart för avgång på Luleå C i februari 2023 när det kördes av Vy Tåg.
Det är främst SJ:s kommersiella trafik och det ökande antalet resenärer som bidragit till det ökade rörelseresultat.
Nettoomsättningen uppgick till 3 405 miljoner kronor jämfört med 2 673 Mkr första kvartalet förra året, en ökning med 27 procent.
Ökade intäkter från trafikavtal
Nya och befintliga trafikavtal inom den upphandlade trafiken bidrog positivt till resultatet och trafikavtalsintäkterna uppgick till 1 531 miljoner kronor jämfört med 1 021 Mkr första kvartalet 2024.
SJ tog genom SJ Stockholmståg över pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet 3 mars förra året.
SJ:s resultat före skatt uppgick till 88 Mkr (-67).
Halverad marginal jämfört med 2019
SJ:s omsättning och resultat förbättrades kraftigt jämfört med inledningen av 2024 men jämfört med första kvartalet sista året innan pandemin, det vill säga 2019, har marginalen halveras från sex till tre procent.
”Världen och Järnvägssverige ser helt annorlunda ut nu än före pandemin”, säger Monica Lingegård. ”Vi omsätter mycket mer pengar, vi fick 1 600 nya medarbetare förra året, vi har en annan konkurrenssituation och vi har fler stora banarbeten nu.”
En halv miljard i fordonsinvesteringar
Under första kvartalet investerade SJ 524 miljoner kronor i nya snabbtåg och regionaltåg samt upprustning och modernisering av X 2000, dubbeldäckarna X40 och kioskvagnarna BFS9.
Under åren 2022–2029 kommer SJ att satsa 19 miljarder kronor i befintliga och nya tåg.
Men under första kvartalet levererades inte ett enda moderniserat X2000-tåg till SJ.
”Min bestämda uppfattning är att upprustningen av X2000-tågen går mycket bättre nu”, säger Monica Lingegård. ”Vi kommer att gå se många nya upprustade snabbtåg på spåren under resten av året.”
”Finnarna levererar”
Leveranserna av ombyggda kioskvagnar och dubbeldäckare som utförs av VR Fleetcare i Finland går enligt plan eller till och med bättre än plan.
”Finnarna levererar”, konstaterar Monica Lingegård.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Första DE 18-loket till Sverige
Northrails första DE 18-lok för den svenska marknaden anlände till Trelleborg 12 april och kommer nu att testköras för att godkännas för trafik i Sverige och Norge.
A-Train köper nya tåg
Inom kort beslutar A-Train vilket företag som får leverera nya motorvagnståg till Arlanda Express. Tågen som blir väsentligt längre än dagens tåg ska vara i drift senast 2031.
Sista nattåget från Jämtland till Göteborg
På söndag går det sista nattåget med vagnar från Duved och Östersund till Göteborg. Tågen har rullat sedan 1968 med korta avbrott men nu är det slut.
Lysekilsbanan kan åter få godstrafik
Det kan åter bli godstågstrafik på Lysekilsbanan. Med en blygsam upprustning av banan kan godståg släppas fram i 40 km/h om några år.