Annons:
Swemaint satsar på lokunderhåll
Midwaggon i Ånge som underhåller och reparerar Rc- och Rd-lok ingår sedan månadsskiftet i Swemaint, störst i Sveriges på underhåll och reparationer av godsvagnar. Swemaint kan komma att satsa på lokreparationer i större skala men konkurrenterna planerar nya verkstäder.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

”Kanske satsar vi på lättare lokunderhåll på fler orter i landet och med hjälp av mobila team, kanske bygger vi upp verkstadsresurser på en eller ett par orter”, säger Peter Overup, vd Swemaint.
Swemaint tog 2017 över Midwaggons verksamhet i Borlänge och två år senare Midwaggons godsvagnsverkstad i Ånge.
Kockums Industrier förvärvade 2023 Midwaggons resterande verksamhet i lokverkstaden i Ånge och nu har Swemaint och Midwaggon fusionerats.
Omsätter 600 miljoner kronor i år
Swemaint som sedan 2007 ägs av Kockums Industrier har efter samgåendet med Midwaggon 300 anställda och kommer i år att omsätta cirka 600 miljoner kronor.
”Nu kan vi erbjuda underhåll och reparationer av lok och godsvagnar”, säger Peter Overup.
”Vi har tolv godsvagnsverkstäder och 40 mobila enheter över hela landet från Malmö i söder till Kiruna i norr och nu har vi också lokverkstaden i Ånge med 25 anställda specialiserade på underhåll och reparationer av Rc- och Rd-loken.”
Swemaint organiseras nu i sex affärsområden: lokunderhåll, vagnunderhåll, hjulunderhåll, hjulpool, röjning/bärgning och materialförsörjning.
Sex affärsområden
”Vi har implementerat ett nytt affärssystem som nu omfattar även lokverkstaden och därmed förenklas vårt administrativa arbete”, säger Peter Overup.
Annons:
Spåret mellan Swemaints godsvagnsverkstad i Utby i nordöstra Göteborg och Sävenäs rangerbangård förses nu med kontaktledning efter att Swemaint varit hänvisat till vagndragning med diesellok under flera årtionden sedan den gamla kontaktledningen togs ner.
Jernhusen sonderar terrängen
Det statliga fastighetsbolaget Jernhusen som äger och driver en stor del av de större stationerna och tågverkstäderna samt flera kombiterminaler i Sverige undersöker möjligheten att etablera en ny lokverkstad och en verkstad med undergolvssvarv i närheten av Swemaints anläggning i Utby.
Trafikverket upprättat för närvarande en järnvägsplan för området.
”Vi får se hur marknaden utvecklas, vilket behov det finns av lokverkstad och undergolvssvarv i anslutning till rangerbangården och vilket verkstadsföretag som skulle kunna vara intresserat av att driva svarv och verkstad där”, säger Peter Larsson, chef för depåer och kombiterminaler på Jernhusen.
Train Alliance bygger i Skandiahamnen
Train Alliance som förvärvar mark i anslutning till de mest trafikerade järnvägarna i Sverige, bygger anläggningar för underhåll och logistik som sedan säljer eller hyr ut anläggningarna kommer troligen att bygga en lokverkstad i Skandiahamnen.
”Vi har en löpande dialog med Göteborgs Hamn och med flera verkstadsföretag och vi hoppas komma överens med hamnen om optimalt läge för en ny verkstad inom överskådlig tid”, säger Joakim Weijmer, vd i Train Alliance.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu

Ny lokverkstad i Borlänge
Den nya lokverkstaden i Borlänge togs i bruk i slutet av november. Näst på tur står en ny lokverkstad i Skandiahamnen i Göteborg, men Train Alliance är också involverade i planerna på nya logistikparker i Brista och Hallsberg.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Norge värnar regionaltågen
SJ tror på direkttåg mellan Stockholm och Trondheim senast i december nästa år. Men norska Jernbanedirektoratet värnar den regionala tågtrafiken och anser att det inte finns plats för både fjärrtåg och regionaltåg på den norska sträckan.
RDC ger inte upp Berlin
Snälltåget planerar att öka trafiken när SJ kastar in handduken i augusti nästa år. Men RDC har beslutat att fortsätta nattågstrafiken mellan Berlin och Stockholm om än i något begränsad omfattning från 1 september.
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
VR tar över Mälartågstrafiken
Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.