Annons:

Publicerad: 2025-06-18

Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma

Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik även med nya vagnar. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget. Avstigning från Snälltåpget i Undersåker i augusti 2023.

Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ, hävdar att en kommersiell aktör aldrig kan få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar.

Men hans uppfattning delas inte av alla.

Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget, tror att det går att åstadkomma kommersiellt lönsam nattågstrafik med nya vagnar.

”Men det är förvisso inte en enkel sak och det kräver att flera förutsättningar är uppfyllda”, säger han.

Billigare underhåll med nya vagnar

”Kapitalkostnaden för nya vagnar är förvisso hög men inte oöverkomlig. Dessutom blir kostnaderna för underhåll och reparationer lägre än för gamla vagnar”, säger Marco Andersson.

”Jag skulle snarare säga att det är osäkerheten om marknaden som är det stora hindret för att skaffa nya vagnar. Det är svårt att bedöma hur resandet med nattåg utvecklas och det är ännu svårare att bedöma hur regeringen och Trafikverket kommer att agera när det gäller vilken nattågstrafik som ska upphandlas.”

”Köper en aktör ett antal sov- och liggvagnar för kommersiell nattågstrafik på ett par sträckor och den trafiken plötsligt upphandlas står företaget med vagnar som det kanske inte finns avvändning för.”

”Andrahandsmarknaden för sov- och liggvagnar är inte heller särskilt stor.” 

Snälltåget kör nattåg under högsäsong

Snälltåget som ägs av Transdev bedriver sedan många år nattågstrafik mellan Malmö och Storlien via Stockholm under vintersportsäsongen och sommaren och under en stor del av året mellan Stockholm och Berlin via Malmö. Dessutom kör Snälltåget till Alperna under vintersportsäsongen.

Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten

Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.

Annons:

Snälltåget använder inte sovvagnar utan har enbart ligg- och sittvagnar i sina nattåg förutom bistron.

”Man måste vara medveten om att det krävs en hög betalningsvilja av resenärerna för att det ska vara lönsamt att anskaffa och använda sovvagnar i nattågen. Sovvagnar är dyra i inköp och har få platser”, säger Marco Andersson. 

”Det är förmodligen endast på sträckor på ett visst mått av tjänsteresor som mellan Stockholm och Malmö som en investering i nya sovvagnar kan bära sig.”

Passar oftast bättre med liggvagn

”För fritidsresenärer som barnfamiljer och grupper passar det oftast bättre med liggvagn med plats för upp till sex personer i varje kupé. Ganska många föredrar dessutom att åka sittvagn till lägre pris även under nattliga resor. Många flyger långa sträckor och accepterar då en komfort som motsvarar sittvagnen.”

Många av de liggvagnar som Snälltåget använder i sina nattåg levererades till SJ som sittvagnar under 1940-talet men byggdes till liggvagnar för SJ under 1970- och 1980-talen.

Marco Andersson poängterar att det krävs många resenärer på en längre sträcka för att det ska gå att nå lönsamhet i nattågstrafik.

Åtta-tio liggvagnar i nattågen

Snälltåget har ofta 12-14 vagnar i nattågen mellan Malmö och Storlien varav åtta-tio är liggvagnar.

”Men ett sådant utbud fungerar bara under högsäsong”, säger han. ”Vi kan inte köra åretrunt-trafik till och från Jämtland med lönsamhet.”

”Om man minskar på utbudet under lågsäsong och anpassar sig till efterfrågan, precis som flyget gör på olika destinationer, går det att köra kommersiell nattågstrafik till Jämtland.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.