Annons:

Publicerad: 2025-08-10

13 nya tåg till Mälardalstrafik

AB Transitio har, på uppdrag av Mälardalstrafiks sex ägarregioner, slutit avtal med Stadler om anskaffning av 13 nya dubbeldäckartåg av modellen Dosto ER1.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
13 nya dubbeldäckare som ska trafikera Mälartågs linjer har beställts och levereras om tre år, 2028. FOTO: Niklas Björling

Över 12 miljoner människor reser varje år med Mälartåg. Sedan 2016 har trafikutbudet i Mälartågssystemet fördubblats, mätt i tågkilometer.

“Mälartåg knyter ihop Stockholm-Mälarregionen och ökar möjligheten att arbeta och bo där man vill. För att kunna fortsätta erbjuda stabil och pålitlig trafik investerar regionerna bakom Mälardalstrafik nu i nya tåg. De behövs för en pålitlig trafik för dagens resenärer, men ger också utrymme till fortsatt utveckling med utökad trafik. Det gör att ännu fler kommer kunna resa hållbart och kollektivt i framtiden”, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik och trafikregionråd (MP), Region Stockholm.

Behovet av ytterligare tåg har blivit än mer påtagligt under det senaste året, i och med att Mälardalstrafik utökade regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala från och med slutet av 2024. Utökningen har gått bra, men har inneburit minskade marginaler i den befintliga fordonsflottan.

“Investeringen är viktig ur flera perspektiv. Detta ökar fordonsflottans robusthet, gör att vi kan hantera planerat underhåll bättre och säkrar trafiken när oväntade händelser inträffar”, säger Jenny Landernäs, förste vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd (M), Region Västmanland.

Att investera i nya tåg är ett långsiktigt åtagande, då tågens tekniska livslängd är minst 30 år. Beslutet att utöka fordonsflottan är därmed en strategiskt viktig insats för att trygga framtidens resmöjligheter i hela Stockholm-Mälardalen.

De nya tågen är av modell Dosto ER1. Enligt nuvarande plan kommer de att levereras från och med våren 2028 och kan tidigast tas i trafik under 2028–2029.

Mälardalstrafiks fordonsflotta, som trafikerar de fem Mälartågslinjerna, består i dag av 62 tåg: 53 dubbeldäckare av modellen Dosto ER1, varav de första togs i bruk 2019, samt nio tåg av modellen Regina.

Mälardalstrafik ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Uppdraget är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälardalsregion.

 

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Intensivutbildning till signaltekniker

Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.

Notis

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Notis

En hund begraven i Järna

Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.

Nyhet

Hårda slag mot regionaltågstrafiken

Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.

Nyhet

Ökad veckoslutstrafik med tåg

Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.

Nyhet

VR tar över tåg i norr och söder

VR Sverige tar på söndag definitivt steget upp till andra platsen bland Sveriges persontågsbolag. I somras tog VR Sverige över tågkörningen för X-Trafik och innan veckan är slut har företaget tagit över driften av Öresundstågen och tågkörningen för Norrtåg.