Annons:
Samtliga 620-lok till Sverige
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Nordic Re-Finance kommer troligen att köpa samtliga kvarvarande 620-lok av SBB, Men leveranserna av de flesta loken kommer att dröja några år. SBB har använt 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
”Det finns ännu inget underskrivet avtal men vi är i princip överens”. säger Mikael Zagerholm, teknisk chef på Nordic Re-Finance.
”Vi kommer att få 15 lok i ett antal omgångar under 2026 och resterande lok några år senare.”
Exakt hur många lok som kommer att omfattas av affären är lite oklart. SBB har haft 89 lok levererade 1972-1980 men minst ett dussintal har utrangerats och de flesta av dem har skrotats.
Enligt SBB Cargo finns för närvarande 64 ”användbara” 620-lok.
Tunga och starka lok
Loken är sexaxliga med tre tvåaxliga boggier, väger 120 ton, har timeffekten 7 850 kW, startdragkraften 395 kN och största tillåtna hastighet 140 km/h.
De har främst använts för att dra tunga godståg på Gotthardbanan men när SBB anskaffat nya Vectron-lok och den nya Gotthard Basistunnel togs i bruk för några år sedan har behovet av de gamla sexaxliga loken successivt minskat.
I april förra året kom 620.052 som första 620-lok till Sverige.

Första 620-loket på svenskt spår
620 052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.

Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
Annons:
Efter en segdragen process godkände Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) att loken försågs med svensk ATC och att ombordutrustningen för det europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS som finns i loken rivs ut, en äldre version betecknad ETCS 2.4.
620.052 folierades i våras men oklarheter om det fanns asbest i loken gjorde att installationen av ATC sköts upp på obestämd tid.
Men nu kan en överenskommelse mellan Nordic Re-Finance och SBB vara nära.
”Vi har ett handslag med SBB och jag tror att vi har ett avtal inom en nära framtid”, säger Mikael Zagerholm.
Enligt Reto Schärli, talesman för SBB, pågår diskussioner.
”Klart under fjärde kvartalet”
”Det kommer troligen att stå klart hur nästa steg ser ut under fjärde kvartalet”, skriver han till Järnvägar.nu.
Om Mikael Zagerholm tolkar signalerna från SBB rätt överförs 15 lok till Sverige under nästa år och de utrustas då med ATC för trafik i Sverige och Norge.
”Vi har minst en kund som vill hyra ett antal 620-lok från och med 2027”, säger Zagerholm.
Resterande 620-lok, närmare 60 stycken, kan komma att levereras från SBB till Nordic Re-Finance om några år.
51 moderniserade 620-lok
”Ett antal 620-lok genomgick en viss modernisering för några år och de kan fungera fint i många år framåt”, säger Mikael Zagerholm.
Enligt SBB har 51 av 620-loken blivit upprustade, ”refitted”.
”Vi kommer troligen att skrota de först levererade 620-loken när de moderniserade loken kommer till Sverige om några år”, säger Mikael Zagerholm.
”Det är inte ekonomiskt försvarbart att kosta på de äldsta loken några revisioner.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas
Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.