Annons:

Publicerad: 2025-09-19

Trafikverket häver kontrakt i Västlänken

Trafikverket har under en längre tid tagit strid mot de skenande och oacceptabla kostnadsökningarna och förseningarna i entreprenaden etapp Korsvägen i Västlänken. Nu är tålamodet och förtroendet slut och Trafikverket har idag hävt kontraktet med WLC.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Västlänken Korsvägen FOTO: Trafikverket

Trafikverket har under en längre tid tagit strid mot stora kostnadsökningar och förseningar i entreprenaden på Korsvägen och har under fem års tid genomfört flera granskningar för att få förklaringar från entreprenören.

Trafikverkets senaste granskning visar på systematiska brister och felaktigheter som WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC Sverige AB) har getts möjlighet att svara på. Efter att fortsatt inte fått rimliga svar, kan Trafikverket konstatera att förtroendet är förbrukat och har idag hävt kontraktet.

“När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring”, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket.

Trafikverkets granskning visar att entreprenören WLC på ett medvetet och illojalt sätt har gynnat egna och närstående bolag genom upphandlingar inom konsortiet. Entreprenören har även sett till sin egen vinning i val av tekniska lösningar samt haft höga påslag i flera led. Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd.

“Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg”, fortsätter Patrick Guné.

Trafikverket bedömer i september 2025 att Västlänkens kostnadsprognos uppgår till 49,3 miljarder kronor i dagens prisnivå när återkraven på 7,5 miljarder i flera kontrakt är inräknade. Trafikverket kommer att återkomma med en rekommendation på hur finansieringen av kostnadsfördyringen av Västlänken kan ske i förslag till Nationell Plan, den 30 september. Målet är fortsatt färdigställande 2030.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Många tågstopp på Västra stambanan

Tidsplanen och budgeten håller. Andra etappen av fem i bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. En ny plan för fjärde och femte etapperna ger mindre påverkan på tågtrafiken nästa år. Men under nio veckoslut i höst stoppas tågen.

Notis

Samarbete för klimatsäkring

Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.

Nyhet

Långsamt på väg mot normal tågtrafik

Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.

Foto: Åke Hedman Sedan Botniabanan och södra delen av Ådalsbanan blivit framkomliga rullar tågen i en strid ström genom Sundsvall. Norrgående ståltåg med Mb 4013 och Mb 4015 som dragkraft passerar Sundsvall V strax före klockan 18 den 16 september.
Notis

VR släpper 100 julavgångar Stockholm-Göteborg

Idag öppnar försäljningen av VR Snabbtågs julbiljetter. Under julveckan sätts 100 avgångar in mellan Stockholm och Göteborg. Samtidigt börjar snabbtågen åter stanna i Katrineholm efter ett års uppehåll på grund av banarbeten.

Notis

Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg

Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.

Nyhet

Tågen kan rulla på måndag

Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.

Nyhet

Många trummor ur funktion

Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.