Annons:
Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition
Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.
Ett nylevererat SL pendeltåg X60B på stationen i Sundbyberg i början av september 2016. FOTO: Kasper Dudzik
Organisationerna beklagar att regeringen inte går vidare med det tidigare remitterade förslaget om till hälften slopad förmånsskatt på periodkort i kollektivtrafiken.
OECD och Klimatpolitiska rådet har upprepade gånger kritiserat Sverige för att inte göra tillräckligt för att främja kollektivt resande. Dessutom ska beloppsgränsen höjas för när ett reseavdrag får göras, från 11 000 kronor till 15 000.
Detta innebär att det blir dyrare att arbetspendla, oavsett om man reser kollektivt eller med bil. Höjningen med 4 000 kronor gör att kostnaden kan öka med upp till 2 000 kronor per år, beroende på vilken marginalskatt man har.
“Kollektivtrafiken har en stor roll med att bidra till både ett hållbart och resurseffektivt resande samt även till att vidga och utveckla Sveriges arbetsmarknadsregioner. Vi beklagar därför att regeringens tidigare presenterade förslag om till hälften slopad förmånsskatt på periodkort inte finns med i budgetpropositionen, eftersom det skulle bidragit till en ökad attraktivitet för kollektivtrafiken”, säger Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik.
“Att regeringen återigen väljer bort en reform som skulle ha gynnat både klimatet och hushållens ekonomi är svårt att förstå. Det hade varit ett viktigt stöd till alla som pendlar kollektivt, och en tydlig signal om att kollektivtrafiken är en bärande del av klimatomställningen. Vi kan konstatera att det kollektiva resandet inte har varit en prioriterad fråga under den här mandatperioden. Det behöver förändras”, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.
“Politik kommer till uttryck genom handling, inte genom ord allena. Det är uppenbart att kollektivtrafiken missgynnas, medan den privata biltrafiken gynnas. Detta sker samtidigt som samtliga miljöindikatorer pekar i en mycket illavarslande riktning. Politiken fattar beslut som om vi vore den sista generationen på planeten. En diametral förändring av inställningen till vårt ansvar gentemot framtida generationer behövs snarast”, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.









