Annons:
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.

FOTO: Kasper Dudzik
Trafikverket har i flera år försökt upphandla nya lok och vagnar till nattågstrafiken i Sverige men inte lyckats. Trafikverket hoppas kunna skriva ett avtal med en leverantör under våren. Kostnaden beräknas till drygt fem miljarder kronor.
Samtidigt krymper nattågstrafiken. SJ har lagt ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Duved respektive Umeå och regeringen har sagt nej till stöd till nattågstrafik till Trondheim.
SJ kommer dessutom att ställa in nattågstrafiken mellan Stockholm och Berlin 31 augusti nästa år efter knappt fyra år med statligt bidrag till trafiken, ett bidrag som upphör nästa år.
”Det är lämpligt att utreda både ägarformerna för både befintliga och nya tåg och hur de ska finansieras”, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Dagens Nyheter.
”Inte minst av beredskapsskäl ska man inte underskatta nattågens betydelse. Men mot bakgrund av stora kostnader är det rimligt att se över helheten.”
”Nattågen har länge varit en del av vår transportförsörjning och det här uppdraget ska man inte minst se i ljuset av ett försämrat säkerhetsläge där nattåg kan ha betydelse för transporter.”
”Så jag skulle säga att målet är att skapa en mer robust nattågstrafik som klarar av mer påfrestningar än i dag och är mer långsiktigt hållbar.”
SJ har varnat för att nattågstrafiken i Sverige är hotad eftersom det i är kommersiellt lönsamt att satsa på nya lok och vagnar och att bedriva trafiken året runt.
Snälltåget tror att de går att få lönsamhet i nattågstrafik under vissa förutsättningar, bland annat en satsning på säsongsbunden trafik och bättre begagnade vagnar.
Regeringen ger dock inga besked om vad som ska ske med den nattågstrafik som staten i dag upphandlar.
Regeringsbeslutet på torsdagen är enligt DB ett brett uppdrag till Trafikverket att ”utreda det statliga åtagandet” för nattåg.
Regeringen vill ha svar på hur stor efterfrågan på nattresor är och att det ska tas hänsyn till att nattåg som staten upphandlar inte ska påverka nattåg som drivs av privata företag.
Regeringen vill också att Trafikverket utreder statens ägande av fordonen.
Regeringen skriver att kapitalkostnaderna ”ökar väsentligt” jämfört med kapitalkostnaderna för de gamla loken och vagnarna i dag.
Turistnäringen i Norrland och STF har kritiserat nedläggningen av nattågstrafiken till och från Göteborg. De namninsamlingar och uppvaktningar som genomförts har varit resultatlösa.
SJ tycker det är välgörande att regeringens låter utreda framtiden för nattågstrafiken i Sverige.
”Vi välkomnar regeringens beslut”, säger Peter Kraméus, presschef på SJ.
”Det behövs en utredning om finansiering och ägande av lok och vagnar för nattågstrafiken och det behövs ett klarläggande om beredskapsaspekten och totalförsvarets behov av persontransporter.”

SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.

Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten
Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.

Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma
Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

78 000 namn för nattågen
I dag träffar Linnea Granqvist från Östersund infrastrukturminister Andreas Carlson. Med sig har hon drygt 78 000 namnunderskrifter från svenskar som vill ha kvar nattågen mellan Göteborg och norra Sverige.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
VR tar över Mälartågstrafiken
Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.
Planer för ny station i Uppsala
Uppsala kommun har beslutat att påbörja arbetet med en detaljplan för en ny järnvägsstation i Bergsbrunna i södra delen av Uppsala.
Sliprar från Malmbanan får nytt liv
Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.
Trafikverket öppnar Västeraspby-Långsele för trafik
Trots stora utmaningar öppnade Ådalsbanan, sträckan Västeraspby-Långsele, för trafik redan 24 september kl 19. För Stambanan genom övre Norrland är prognosen 2 oktober kl 15, fyra dagar tidigare än planerat.
Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition
Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.
Tågen i tid sommaren 2025
Aldrig förr har så många tåg varit så punktliga i Sverige som sommaren 2025. Trots åsknedslag, signalfel, elfel och rekordmånga banarbeten kom 88,5 procent av alla tåg i tid eller var högst fem minuter sena under juni, juli och augusti.
Osäker framtid för DVVJ
Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.