Annons:
1409 utvecklas
Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.
Text: Ulf Nyström Foto: Henrik Mill

Justus Stern, under många år teknisk specialist på SJ och nu konsult, berättade hur lokförare kan påverka elförbrukningen för gods- och persontåg.
Annons:
”Det var trevligt att träffa så många lokförare som använder 1409 dagligen och som har önskemål om hur verktyget kan utvecklas”, säger Klas Bringert, affärsutvecklare på Tydal Systems.
Tydal Systems med lokföraren Thomas Tydal i spetsen har bland annat utvecklat applikationen 1409 som finns i en enklare version för tågresenärer och andra som är intresserade av tågens framfart, eller brist på framfart, på svenska spår.
Appen finns också och en Pro-version där lokförare och andra anställda hos betalande tågtrafikföretag kan se hur deras tåg ligger till i förhållande till tidtabellen och till andra tåg i närheten.
I Pro-versionen finns bland annat körorder, grafiska tågvägar, dokument och system för energieffektiv körning, eco-driving.
60 000 unika användare
1409 har för närvarande 7 200 användare inom 34 olika tågtrafik- och järnvägsföretag. Inklusive gratisversionen för tågresenärer har 1409 över 60 000 unika användare varje vecka.

1409 blir app för alla
Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Stannar tåget på ett sidospår i skogen kanske man vill veta vilken tåg man skall möta. Med appen 1409 är det möjligt.

Rc6 1409 som fått låna sitt namn eller kanske snarare nummer åt den app som Thomas Tydal började utveckla på SJ för många år sedan passerade Västerås samma dag som 1409-träffen ägde rum. FOTO: Thomas Tydal
”Häromveckan träffade vi ett antal Pro-användare och partners i Västerås för en eftermiddag med dialog och tankar kring utveckling av järnvägen i allmänhet och digitala verktyg i synnerhet”, säger Klas Bringert.
Flera nyheter i 1409
Företagets vd och grundare Thomas Tydal berättade om visionen bakom och nyheter i kommande releaser för 1409.
Dagens hemliga gäst Arne Magnusson berättade historien om de första Rc-loken som beställdes från ASEA av Statens Järnvägar, varav 1409 var ett av de senare.
Ingrid Johansson, forskare vid KTH, om pratade kapacitetsanalys, trafikplanering, simulering och olika orsaker till primära och sekundära förseningar.
Justus Stern, till nyligen teknisk specialist på SJ och nu konsult, berättade hur lokförare kan påverka elförbrukningen för gods- och persontåg.
Fortsätter utveckla 1409
”Vi hoppas att dagen gav inspiration och nya idéer för alla”, säger Klas Bringert.
”Vi som arrangörer blev iallafall väldigt motiverade att fortsätta att utveckla 1409 till ett ännu bättre stöd för alla som arbetar inom järnvägen.”

Isabel Eriksson, Klas Bringert, Caroline Hallberg och Thomas Tydal från Tydal Systems stod som värdar för 1409-träffen i Västerås.

Lokförare från många olika tågtrafikföretag deltog i 1409-dagen i Västerås.
Förutom arbetet med 1409 arbetar Tydal Systems vidare med att utveckla verktyg för att underlätta för entreprenörer som utför banarbeten samt en ny portal för att hålla koll på lokförarnas kompletterande intyg.
Lokförarnas körorder i 1409 kommer att kompletteras med sträckorder som gör information om exempelvis hastighetsnedsättningar tillgänglig för trafikledning och ombordpersonal.
Effektivare eco-drivning med topografi
Verktyget för eco-drivning kommer att kompletteras med information om de topografiska förutsättningarna för körningen. Kommer en lång nedförsbacke efter ett krön är det slöseri med energi att öka strömpådraget, kommer en brant uppförsbacke efter en svacka är det bättre att hålla rätt hastighet än att köra lite långsammare.
”Vi kommer att komplettera informationen den publika versionen av 1409 med telefonnumren till kundtjänsterna hos persontrafikoperatörerna”, säger Klas Bringert.
”Resenärer ringer ofta till fel kundtjänst och det tar längre tid att få korrekt information om förseningar, tågbyten och ersättningstrafik.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Norge värnar regionaltågen
SJ tror på direkttåg mellan Stockholm och Trondheim senast i december nästa år. Men norska Jernbanedirektoratet värnar den regionala tågtrafiken och anser att det inte finns plats för både fjärrtåg och regionaltåg på den norska sträckan.
RDC ger inte upp Berlin
Snälltåget planerar att öka trafiken när SJ kastar in handduken i augusti nästa år. Men RDC har beslutat att fortsätta nattågstrafiken mellan Berlin och Stockholm om än i något begränsad omfattning från 1 september.
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
VR tar över Mälartågstrafiken
Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.