Annons:
Uselt kvartal för Green Cargo
Det tredje kvartalet var ett av de sämsta i Green Cargos historia. Transportvolymerna minskade med 17 procent, omsättningen minskade med tio procent och resultatet var 50 miljoner kronor sämre än tredje kvartalet förra året.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Tredje kvartalet 2025 blev en av de sämsta i Green Cargos historia. Transportvolymerna och omsättningen föll brant och resultatet försämrades kraftigt. Td 389 på Varvsudden i Landskrona i oktober 2024.
”Det var ett svagt kvartal med kraftigt minskade transportvolymer och låg nettoomsättning”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo.
Enligt Henrik Dahlin berodde det stora volymtappet framförallt på minskad produktion av varor som Green Cargo transporterar och stoppet för tågtrafiken genom Ångermanland efter regnovädret i början av september.
Tågstopp i tre veckor
Det tog drygt tre veckor innan tågtrafiken kunde återupptas på Stambanan genom Övre Norrland och Green Cargo tvingades ställa in eller leda om 100-tals tåg. Tågstoppet ledde till minskade intäkter och ökade kostnader.
”Vi har sett en svag efterfrågan i flera branscher, särskilt lägre importvolymer och minskande transporter av skogsprodukter”, säger Henrik Dahlin.
Transportvolymerna minskade med 17 procent jämfört med tredje kvartalet förra året.
”Det beror på en kombination av den reducerande trafiken under tågstoppet i Norrland i september, den tidigare beslutade reduktionen av trafiken vid övergång till en mer stråkbaserad produktionsmodell och den lägre efterfrågan på transporter”, säger Henrik Dahlin.
Mindre kombi och skog
Green Cargos intäkter från Intermodala transporter och transporter av skogsprodukter och kemiska produkter minskade med över 30 procent jämfört med tredje kvartalet 2024.
Green Cargos nettoomsättning under tredje kvartalet uppgick till 911 miljoner kronor, en minskning med 101 Mkr jämfört med tredje kvartalet förra året.
Rörelseresultat uppgick till -34 Mkr jämfört med +18 Mkr tredje kvartalet 2024. Det organiska rörelseresultatet uppgick till -82 jämfört med -34 Mkr. Koncernens resultat efter skatt uppgick till -48, jämfört med +8 Mkr.
Under tredje kvartalet erhöll Green Cargo 47 miljoner kronor i statlig miljökompensation, fem Mkr mindre än tredje kvartalet vilket speglar de minskande transporterna.
Green Cargo tecknade nya och förlängda transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 117 miljoner kronor, drygt hälften av kontraktsvärdet under tredje kvartalet förra året.
”Inte tillfredsställande”
”Resultatet är verkligen inte tillfredsställande”, säger Henrik Dahlin.
”Våra kostnader är fortsatt för höga i relation till minskande volymer och sjunkande intäkter. Vi måste fortsätta det pågående förändringsarbetet och fortsätta kostnadseffektiviseringarna, att anpassa kapacitet och resurser till efterfrågan.”
Annons:
Green Cargo hade under tredje kvartalet i år i medeltal 1 609 anställda, en minskning med drygt 100 personer sedan tredje kvartalet förra året.
Green Cargos egna kapital är nu nere på 336 miljoner kronor och soliditeten 12 procent.
Vi behöver bli bättre på att fylla våra tåg och vi måste anpassa frekvensen till efterfrågan. Vi har tagit bort en del tåg, vi minskar exempelvis från sex till fem tåg per dag i vissa relationer.”
Inte färre taxepunkter
Det är dock inte aktuellt att ytterligare krympa antalet så kallade taxepunkter, det vill säga orter varifrån Green Cargo kör tågen.
”Vårt fokus är att stärka vår finansiella uthållighet”, säger Henrik Dahlin.
”Mitt jobb är att ha en plan för att göra Green Cargo långsiktigt lönsamt.”
Punktligheten till kund under tredje kvartalet uppgick till 91,8 procent och regulariteten till 95,4 procent.
”Den höga tillförlitligheten är central för att behålla förtroendet från våra kunder och långsiktigt stärka vår affär”, säger Henrik Dahlin.
Två faktorer talar till Green Cargos fördel.
Ökad miljökompensation nästa år
Regeringen har föreslagit att miljökompensation till godstransporter på järnväg höjs med 335 miljoner kronor till totalt 885 miljoner kronor per år under perioden 2026–2030, för att motverka effekterna av den kraftigt höjningen av banavgifterna vid det senaste årsskiftet.
Beslutet ska fattas av riksdagen och måste också godkännas av EU-kommissionen.
Nyligen har Green Cargo tecknat ett flerårigt avtal med ”en ledande svensk industrikoncern om transporttjänster inom koncernens svenska logistiknätverk. Avtalet omfattar transporter av industriprodukter mellan produktionsanläggningar i Sverige och utlandet”.
Henrik Dahlin vill inte berätta vilken industrikoncern det handlar om men det mesta pekar på att det gäller Volvo. Avtalet är på fem år.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Stabilt resultat för SJ
De stora störningarna i järnvägstrafiken under juli och september påverkade SJ:s intäkter och kostnader under tredje kvartalet men resultatet var trots detta på ungefär samma nivå som tredje kvartalet förra året.
Ingen överprövning av Mälartåg
Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.
Green Cargo säljer fler lok
Om Green Cargo inte tar hem några nya stora affärer behöver företaget inte fler lok. Tvärtom kan troligen antalet Rc-lok minskas ytterligare. Men nya uppdrag kräver nya lok och Green Cargo har fortlöpande kontakter med de stora loktillverkarna.
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.



