Annons:

Publicerad: 2025-11-15

Nattåg i farozonen

Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.

Text: Ulf Nyström

Foto: SBB

I december kommer det schweiziska parlamentet, förbundsförsamlingen, att besluta om tio miljoner schweizerfranc ska användas för att subventionera gränsöverskridande tågtrafik 2026.

Projektet syftar till att få fler att välja tåget i stället för flyget på långväga resor inom Europa. Pengarna kommer från en särskild klimatskatt på flygtrafik i Schweiz.

8,9 miljoner schweizerfranc, motsvarande 106 miljoner svenska kronor, är öronmärkta för nattågstrafik mellan Basel och Malmö.

Nyligen meddelade Schweizerische Bundesbahnen (SBB), som ska köra tågen i samarbete med RDC Deutschland, att tågen börjar rulla 16 april nästa år och biljettförsäljningen inleddes förra veckan, 4 november.

Annons:

Men det finns ett utbrett motstånd mot planerna på att subventionera nattågen mellan Basel och Malmö bland konservativa politiker i förbundsförsamlingen.

Christian Imark från Schweizerische Volkspartei (SVP), det största partiet i förbundsförsamlingen, anser liksom flera andra politiker att stödet till nattågen inte står i proportion till den nytta en sådan förbindelse skulle få.

”Das Geld ist zum Fenster hinausgeworfen”, har han sagt.” “Det är som att kasta ut pengarna genom fönstret”.

12 november röstade åtta av elva ledamöter i ständerrådets finansutskott för att inte godkänna satsningen på nattåg Basel-Malmö.

Och utan statligt stöd lär det inte bli några nattåg.

SBB lovade redan när biljettförsäljningen inleddes att biljetterna kunde återlösas till fullt pris om man tvingades skrinlägga planerna på nattåget Basel–Malmö.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Inga svenska direkttåg till Trondheim

Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.