Annons:
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Intermodala järnvägstransporter effektiviseras med ny digitaliserad lösning. FOTO: Felix Hubertsson
Lösningen, utvecklad tillsammans med Hogia, minskar manuella moment, kortar ledtider och förbättrar förutsättningarna för effektiva och tillförlitliga intermodala transporter.
Integrationen kopplar samman Green Cargos systemstöd ARMS (Automated Rail Management System) med Hogias terminalsystem och ersätter tidigare manuella processer som telefonsamtal och dubbelrapportering. Genom realtidsöverföring av boknings- och enhetsinformation får alla parter i logistikkedjan tillgång till uppdaterad data om tåg, containrar och trailers.
När en kund bokar en transport via den digitala bokningstjänsten Green Cargo Connect skickas informationen direkt till berörd terminal, där operatören får detaljerade uppgifter om ankommande och avgående tåg samt vilka enheter som ska hanteras. Uppgifter om lyft, vikt och status registreras i terminalsystemet och återförs automatiskt till Green Cargo. Det ger bättre planeringsunderlag, kortare väntetider och ett mer sammanhållet produktionsflöde.
“Genom att digitalisera våra informationsflöden stärker vi kundernas möjligheter att planera och optimera sina transporter. Integrationen ger oss ett mer robust och förutsägbart systemstöd och är ett viktigt steg i vårt långsiktiga arbete för att modernisera järnvägslogistiken”, säger Johan Olsson, chef verksamhetsutveckling produktion på Green Cargo.
Integrationen gör terminalhantering mer strukturerad och minskar risken för fel. Den skapar även bättre förutsättningar att optimera transportkedjan och använda kapaciteten där den gör mest nytta, vilket bidrar till en mer effektiv och konkurrenskraftig helhetslösning.
“Nästa steg är att komplettera lösningen med fler funktioner som ökar insyn och säkerhet, exempelvis vagnsordning, temperaturövervakning i kylcontainrar och registrering av skador. Det gör transportkedjan ännu mer effektiv och hållbar för våra gemensamma kunder”, säger Sara Hesselgren, bolagschef på Hogia.
Med API-integrationen på plats tar Green Cargo ett tydligt steg i utvecklingen av framtidens digitala infrastruktur för godstransporter – med fokus på effektivitet, transparens och hållbara lösningar för hela logistikkedjan.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
BLS ger upp godstågstrafiken
BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget kommer att ägna sig åt uthyrning av lok som ägs av dotterbolagen BL Rail och Kronlok.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
“Kostnaderna måste ned och kvaliteten upp”
Järnvägen behöver bli 20 procent mer kostnadseffektiv för att ta marknadsandelar från väg. Banavgifterna måste värna industrins konkurrenskraft och Sveriges långa avstånd. Det menar Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Hector Rail kör Trätåg ett år till
Hector Rail kör virkestågen för Trätåg ytterligare ett år. Osäkerheten bland Trätågs uppdragsgivare gör att upphandlingen av tågdragningen har skjutits upp ett år.









