Annons:

Publicerad: 2020-03-25

Corona minskar trafiken

Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna. Varken SJ eller MTR vill uppge hur stort tappet varit.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Mats Johannesson, vd på MTR Express.

Annons:

”Antalet resande har minskat väldigt kraftigt”, säger Stephan Rey, presskommunikatör på SJ. ”Trots att vi dragit ner på antalet tåg är det väldigt glest ombord.”

Budskapet från MTR Express är ungefär detsamma.

“Det är en kraftig nedgång, lejonparten av resenärerna är borta”, säger Mats Johannesson, vd i MTR Express.

Antalet resande har minskat väldigt kraftigt”, säger Stephan Rey, presskommunikatör på SJ. ”Trots att vi dragit ner på antalet tåg är det väldigt glest ombord.

 

Mats Johannesson,VD på MTR Express.

SJ har med början 17 mars ställt in ungefär en fjärdedel av alla avgångar. Trafiken över gränserna till Köpenhamn, Oslo och Narvik har ställts in helt.

Av snabbtågen mellan Göteborg och Stockholm, normalt 18 avgångar per vardag i varje riktning, har flera direkttåg och ett par andra tåg ställts in.  En vecka efter neddragningen kördes tolv avgångar per dag och riktning.

“Trafiken glesas ut på alla linjer men vi försöker köra så att resenärerna påverkas så lite som möjligt”, säger Stephan Ray.

Nattågen går som vanligt förutom över norska gränsen till Narvik.

24 mars var drygt en fjärdedel av SJ:s åkande medarbetare frånvarande på grund av sjukskrivning, karantän eller vård av barn.

“Ingen har dock såvitt vi känner till drabbats av coronavirus”, säger Stephan Ray.

Personalbristen har också medfört att SJ inte längre erbjuder möjligheten att förbeställa mat. Bistroerna är dock öppna.

Ett SJ X2-tåg på Västra stambanan vid Falköping.

SJ erbjuder sedan 19 mars alla resenärer att åka med andra avgångar eller få pengarna tillbaka.  ”Resenärer som bokat resa med SJ, oavsett biljettyp och flexibilitetsnivå, kan avboka resan och få ett värdebevis på biljettpriset minus bokningsavgiften. Värdebeviset gäller som betalning vid senare resa”, säger Stephan Ray.

SJ har dessutom tillfälligt sänkt priset för ombokningsbara biljetter till samma nivå som biljettypen ej ombokningsbara biljetter

MTR Express har ännu inte dragit ner på antalet avgångar mellan Göteborg och Stockholm utan har fortfarande åtta avgångar i varje riktning vardagar.

”Men vi kommer att reducera vår trafik inom kort. Det är lite väl utmanande att bedriva normal trafik när folk inte vill åka tåg,” säger Mats Johannesson 24 mars.

Även MTR Express har många medarbetare som är frånvarande på grund av sjukskrivning eller vård av barn men har alltså lyckats upprätthålla full trafik.

MTR Express erbjuder nu alla resenärer ett obokat säte bredvid, en ”ensam plats”, i alla biljettklasser. Företaget erbjuder också fri ombokning för alla resenärer.

”Hälsa och säkerhet är det viktigaste för oss på MTRX. När det finns mycket oro gör vi allt vi kan för att öka tryggheten för våra resenärer”, säger Mats Johannesson.

21 mars minskade Arlanda Express trafiken mellan Stockholm C och Arlanda till mindre än hälften. Nu körs avgångar var 30:e minut morgon och eftermiddag och endast ett tåg i timman under dagen och på kvällarna.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Plats för fler tåg på Västra stambanan

På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats. För 60 år sedan kördes 14 snälltåg och expresståg mellan Göteborg och Stockholm varje dygn, nu körs 60 tåg. Då kördes 30-40 godståg på stambanan genom Västergötland. Nu körs 50 godståg, de flesta längre och betydligt tyngre.

Nyhet

Försenade tåg till Inlandståg

De två första av de fyra rejält ombyggda motorvagnstågen till Inlandståg har kommit till Sverige, drygt ett år försenade. Men det kan dröja många år innan de kommer i trafik på Inlandsbanan

Nyhet

Green Cargo hårdbantar

Green Cargo genomför en kraftig neddragning av vagnslasttrafiken. Närmare 60 av 270 så kallade taxepunkter på ett 30-tal orter försvinner och verksamheten på tre stora rangerbangårdar bantas rejält när Green Cargo satsar på snabbare och mer frekvent trafik i stora godsflöden.