Annons:
BIM gör sitt intåg på järnvägarna
Sista etappen på renoveringen av Getingmidjan är den första järnvägsprojekt där entreprenörerna använt virtuella tredimensionella modeller i stor utsträckning.
Text: Ulf Nyström
BIM-samordningsmodell med Norrströmbron med omgivningarna mellan Tegelbacken och Riddarholmen i 3D.
Annons:
Den stora fördelen är att man upptäcker fel och brister i ett tidigt stadium. Men då krävs givetvis att BIM kommer in tidigt i processen, väntar man till slutskedet blir det mycket krångligare och dyrare att göra om.
Niklas Nilsson, digitaliseringsansvarig på Vossloh Nordic Switch Systems
Modelleringen kallas Building Information Modeling eller Building Information Management och förkortas BIM i båda fallen.
”Vi skapar och verifierar konstruktionen i tredimensionella CAD-modeller”, säger Niklas Nilsson, digitaliseringsansvarig på Vossloh Nordic Switch Systems.
”Vid bytet av bro över Norrström arbetade brokonstruktörer, brotillverkare och spår- och växelkonstruktörer fram sina modeller och sedan skapades gemensamma samordningsmodeller.”
Användningen av BIM är ganska ny inom järnvägsbranschen men har används vid husbyggen i ett antal år.
”Den stora fördelen är att man upptäcker fel och brister i ett tidigt stadium”, säger Niklas Nilsson. ”Men då krävs givetvis att BIM kommer in tidigt i processen, väntar man till slutskedet blir det mycket krångligare och dyrare att göra om.”
BIM med Norrströmsbron inklusive spårväxlarna.
Getingmidjan pilotprojekt
Sommarens etapp av ombyggnaden av Getingmidjan blev ett pilotprojekt för Vossloh, Sweco och övriga inblandade företag.
”Det finns en enorm utvecklingspotential”, säger Nilsson. Det kommer kanske inte att revolutionera järnvägsbyggandet men det kommer definitivt att innebära en stor förändring och det kommer att ge mycket stora fördelar för alla inblandade.”
”Ambitionen är att ett konsekvent införande av BIM ska kunna minska anläggningskostnaderna avsevärt genom att rationalisera hela anläggningens livstidscykel.”
Inom byggnadsindustrin har BIM inneburit att så gott som all information samlas och organiseras från en byggnads livscykel.
BIM-modellen innehåller numera information om både den fysiska sammansättningen av objekten och själva byggnaden.
Fördelarna med BIM är, enligt husbyggarna, att den ger projektstyrningsverktyg, samordning, bättre möjligheter att finna information, åskådlig tidplan med montageordning, bättre mängdberäkningar, realistisk kostnadsbedömning och förvaltningsinformation.
Men det krävs att alla parter har tillgång till samma datorverktyg.
Exempel på hur BIM kan användas för att beskriva befästningssystemet.
Nyhet i järnvägsbranschen
För byggindustrin finns redan en omfattande standard för BIM men inom järnvägsbranschen är BIM ännu i sin linda.
”Det håller på att utvecklas en internationell standard”, säger Niklas Nilsson. ”Man har kommit längst i Kina där man använt BIM i sin snabba utbyggnad av höghastighetsjärnvägar.”
”Jag är övertygad om att vi alla kommer att jobba med BIM i Europa och i Sverige om några år, fördelarna är så stora.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Fler snabbtåg på Västkustbanan
Fler X55-tåg när tunneln under Varberg är klar 2025, nya snabbtåg för 250 km/h 2027 och genomgående tåg Hamburg-Köpenhamn-Göteborg-Oslo i slutet av 2020-talet. Så ser SJ:s planer ut.
Nästa år kör Flixtrain även till Malmö
14 april inleddes biljettförsäljningen. 6 maj avgår de första tågen mellan Stockholm och Göteborg. MTRX planerar inga motåtgärder. Om ett år börjar Flixtrain köra mellan Stockholm och Malmö.
Bättre tider för SJ:s nattåg
Resandet med nattågen har påverkats allra minst när coronapandemin har slagit hårt mot all kollektivtrafik. I december utökas nattågstrafiken i Sverige för första gången på årtionden.
Virkesterminalen i Hogdal invigd
Nu är virkesterminalen i Hogdal, 13 mil söder om Östersund, invigd. Första tåget med massavirke gick till Husum. Men i fortsättningen blir det troligen mest transporter av bränsleflis.



