Annons:

Publicerad: 2020-11-16

Tågföretagen kräver sänkta banavgifter

Coronapandemin har drabbat svenska tågtrafikföretag hårt. SJ har förlorat 1,6 miljarder kronor, förlusterna för MTRX ökar och flera godstågsbolag har tappat 100-tals miljoner kronor. Sänkta banavgifter kan rädda företagen.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Höstfärger utmed Norge/Vänerbanan vid Bäckefors.

Annons:

Vi har ända sedan i våras framfört krav på nedsättning av banavgifterna och andra åtgärder för att stödja de hårt ansatta tågtrafikföretagen.

 

Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen

Vi har ända sedan i våras framfört krav på nedsättning av banavgifterna och andra åtgärder för att stödja de hårt ansatta tågtrafikföretagen”, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen.

”Vi träffar åter infrastrukturministern om ett par veckor och kommer då att driva kraven hårdare än tidigare.”

Tågföretagen har fått eldunderstöd av EU-kommissionen som beslutat att ge medlemsländerna möjlighet att sänka banavgifterna.

Möjligt slopa banavgifterna

Förordningen ”Fastställande av åtgärder för en hållbar järnvägsmarknad”, som gäller från den 13 oktober, ger medlemsstaterna möjligheten att reducera eller helt slopa banavgifter, även retroaktivt, under perioden 1 mars 2020 – 31 december 2020.

Åtgärderna kan förlängas till april 2022.

”Det är tydligt att EU-kommissionen särskilt värnar om järnvägens betydelse i nuvarande krisläge”, säger Gustaf Engstrand.

”Kommissionen poängterar att en icke fungerande järnväg innebär en stor risk att samhället får sämre tillgänglighet, att industrin tappar i konkurrenskraft och att järnvägarnas bidrag för att nå klimatmålen uteblir.”

De svenska tågtrafikföretagen kommer att betala cirka två miljarder kronor i banavgifter i år om regeringen inte beslutar om sänkta avgifter.

MTR Express på Västra stambanan vid Stenstorp i mars 2015.

Ännu inget riktat stöd till tågföretagen

Hittills har den svenska regeringen varit ointresserad av att stödja tågtrafikföretagen under coronakrisen annat än genom generella åtgärder som stöd vid korttidspermitteringar.

”Ja, det har varit kalla handen”, säger Engstrand. ”Men vi har en dialog med departementet och vi har skrivit till infrastrukturministern och fått löfte om en nytt sammanträffande. Med EU:s beslut i ryggen tror jag vi har goda möjligheter att få regeringen på bättre tankar.”

Tågföretagen föreslår nedsättning av samtliga banavgifter under återstoden av 2020, motsvarande vad flera europeiska länder som Tyskland, Frankrike och Österrike överväger, kreditering av samtliga banavgifter från årsskiftet 2019/2020 samt stöd till investeringar i ombordutrustning för ERTMS, det nya tågsäkerhetssystemet, och bidrag till ny bromsutrustning för godsvagnar för att sänka buller vid inbromsningar.

Eftersom banavgifterna oavkortat går till Trafikverket får banunderhållet behöver regeringen besluta om ett extra anslag till Trafikverket motsvarande det belopp som banavgifterna sänks.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Tre procent fler på Västtrafiks tåg 2019

Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen. I pendeltågen ökade resandet med en procent medan resandet med regiontågen ökade med fem procent.

Nyhet

Kräver stopp för SJ:s nattåg

Trafikverket bryter mot reglerna om statsstöd för tågtrafik när det upphandlat tågtrafik som gör det möjligt för SJ att köra nattåg till Tyskland som skadar konkurrenten Snälltåget. Det anser Allrail, alliansen för oberoende tågtrafikföretag.

Nyhet

Infranord storhandlar

Det går att byta kontaktledningsanläggningen snabbare än i dag och med betydligt kortare tid för avstängning av spåren. Det hävdar Infranord som köper nya maskiner för trådbyten.