Annons:

Publicerad: 2022-01-06

Det kommer att dröja länge innan SJ:s nya planeringsverktyg för fordon och personal fungerar perfekt. Men med många mindre åtgärder ska det sakta men säkert fungera allt bättre.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Vy från förarhytten på en SJ X40 som trafikerar Nyköpingsbanan i mars 2009.

Annons:

”Vi skulle ha testat det nya planeringssystemet ännu längre innan vi drog ut sladden till det gamla systemet”, säger Lars Lindberg, sedan drygt en månad chef för Trafik och Service på SJ.

Problemet med inställda SJ-tåg ser ut att fortsätta flera månader under 2022. Men antalet inställda tåg ska successivt bli färre.

”Vi har en grundplan för reducering av trafiken som vi följer”, säger Lars Lindberg. ”När vi känner att systemet fungerar bättre kommer vi att minska antalet inställda tåg i etapper”.

30 inställda tåg per dag

Under andra halvan av december och början av januari har SJ ställt in cirka 30 tåg per dag, en stor del av dem i Mälardalen där det efter MTR:s övertagande av den upphandlade trafiken finns fler tåg än någonsin för resenärerna tidigare att välja bland.

När avgångar med snabbtågen Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö ställts in har efterföljande avgångar körts med multipelkopplade tågsätt vilket halverat behovet av lokförare men garanterat resenärerna att nå sina resmål, om än en timma senare än planerat.

Problemen uppstod när SJ 31 oktober ersatte det beprövade planeringssystemet från RPS med ett nytt system från IVU.

Plötsligt saknades lokförare och ombordare till mängder av tåg och tjogtals tåg, främst i Mälardalen och Bergslagen, fick ställas in.

Lars Lindberg har nyligen tillträtt som chef för Trafik och Service på SJ.

Bättre men långtifrån bra

Efter drygt två månader fungerar systemet bättre men fortfarande finns det alltför ofta inte personal till tågen. Lokförare och ombordare tvingas med kort varsel rycka in och bemanna tåg som plötsligt visar sig sakna personal.

”Planeringen av fordonsomloppen fungerar i huvudsak väl men det är fortfarande problem med personalplaneringen, att ha rätt personal på rätt plats vid rätt tillfälle”, säger Lars Lindberg.

Enligt Lars Lindberg var det nya planeringsverktyget beprövat, det hade testats under en lång period, det fanns goda referenser och alla bitar verkade vara på plats.

”Men uppenbarligen var det inte tillräckligt testat.”

Lindberg och hans medarbetare går nu systematiskt genom det nya planeringsverktyget och försöker hitta avvikelserna.

”Vi försöker skapa en karta över hela systemet och upptäcka var det leder fel”, säger Lars Lindberg.

Många försöker lösa problemen

För närvarande arbetar ”flera tiotals” medarbetare på SJ med det krånglande systemet och ”ett betydande antal” personer hos systemleverantören IVU.

”Vi jobbar 24/7”, säger Lars Lindberg. ”Det är en stor utmaning, en väldigt stor utmaning, och det kostar mycket pengar. Men det måste få kosta., vi måste lösa det här.”

Enligt Lindberg är det inte något allomfattande fel eller något stort centralt problem med det nya verktyget. Det handlar mer om många små avvikelser som medför större eller mindre felaktigheter i bemanningen och därmed i de arbetsscheman som personalen får ta del av.

”Såvitt vi kan bedöma nu handlar det om att åtgärda alla de här små avvikelserna för att allt ska bli slutgiltigt rätt”, säger han. ”Det kommer att ta tid men det är nödvändigt.”

Nästan omöjligt återgå till gamla systemet

Han anser att det är nästintill omöjligt att gå tillbaka det gamla planeringsverktyget även om SJ inte kommer tillrätta med alla problem i det nya verktyget.

”Den vägen är nog stängd. Får vi aldrig det här systemet från IVU att fungera, vilket verkar ytterst osannolikt, får vi hitta ett annat system.

Lars Lindberg har arbetat 14 år på SJ, de senaste åren som Head of fleet management, det vill säga ansvarig för att hålla alla SJ:s lok och vagnar i gott skick.

För en månad sedan fick han överta ansvaret för Trafik och Service, den största divisionen inom SJ.

”Jag kanske har en fallenhet för systematik och att gå på djupet med olika problem”, säger han. ”Jag brukar kunna reda ut ganska besvärliga situationer.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Viktiga insatser för Green Cargo

Green Cargo tar vid årsskiftet över transporterna av insatsvaror för LKAB från Luleå till Gällivare och Kiruna. Avtalet gäller i fem år och är värt 30 miljoner kronor om året.

Nyhet

Direktupphandling av nattågen

Trafikverket kommer att genomföra en direktupphandling av nattågstrafik mellan Sverige och Hamburg respektive Bryssel. Men frågan är vilket företag som vill köra nattåg utan ekonomisk ersättning för de många milen genom Tyskland.

Nyhet

Tågstopp i Almedal

Sedan klockan 05 på måndagsmorgonen kan tågen inte passera Almedal mellan Göteborg och Mölndal. I nio veckor blir det ersättningstrafik med buss eller spårvagn. SJ ställer in all tågtrafik på Västkustbanan.