Annons:

Publicerad: 2021-09-03

SJ får bättre betalt av TiB

SJ och Tåg i Bergslagen kom nyligen överens om att avsluta avtalet om tågtrafiken i Bergslagen redan i december 2023. Nu står det klart att SJ får ett engångsbelopp i år och bättre betalt för de sista två åren.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Tåg i Bergslagen ska strax avgå från Fagersta den 2 september 2021.

Annons:

”Avtalet blev ett offer för pandemin”, sade Dan Olofsson, ansvarig för trafikavtal på SJ. ”Våra intäkter har halverats medan kostnaderna varit oförändrade.” 

2016 vann SJ upphandlingen om drift och underhåll av Tåg i Bergslagen för perioden 2016 till 2026. Avtalet är en så kallad tjänstekoncession där 90 procent av intäkterna är avhängigt hur många som reser med tågen, endast tio procent är ersättning från länstrafikbolagen. Det innebär att SJ står för hela den ekonomiska risken.

Under coronapandemin har resandet minskat med 40-50 procent och SJ:s intäkter har sjunkit ungefär lika mycket medan kostnaderna varit i stort sett oförändrade eftersom SJ fortsatt köra alla tåg.

Omsättningen var före pandemin 200-250 miljoner kronor per år. Under 2020 förlorade SJ cirka 100 miljoner kronor på avtalet.

SJ och TiB avslutar avtal i förtid

SJ och Tåg i Bergslagen har kommit överens om att avsluta avtalet om tågtrafiken i Bergslagen tre år i förtid, i december 2023. Orsaken är stora förluster för SJ under coronapandemin.

Fortsatta förluster hotade

Förlusterna hotade bli i samma storleksordning 2021 och besvärande stora kommande år.

”Det finns en skrivning i avtalet om att vi kan begära omförhandling av avtalet om förutsättningarna ändras under avtalsperioden och det har de sannerligen gjort under pandemin”, sade Dan Olofsson.

SJ och Tåg i Bergslagen (TiB) kom nyligen överens om att avsluta avtalet i förtid. Men SJ fortsätter köra i två år och fyra månader, till december 2023.

70 miljoner kronor extra för 2021

Enligt överenskommelsen om att förkorta gällande avtal erhåller SJ under 2021 ett engångsbelopp på 70 miljoner kronor.

SJ erhåller under 2022 och 2023 högre ersättning än tidigare avtalat för periodkortsgiltighet.

Tåg i Bergslagen har påbörjat arbetet med en ny upphandling av tågtrafiken från och med december 2023.

”Det är naturligtvis tråkigt att avtalet avslutas i förtid men vi förstår SJ:s dilemma”, sade Maja Rapp, vd i Tåg i Bergslagen sedan i maj i år. ”Med en tjänstekoncession slår stora nedgångar i resandet hårt mot operatören.”

Enligt Maja Rapp är det oklart om det nya avtalet, som börjar gälla i december 2023, kommer att vara i form av tjänstekoncession.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Notis

Resenärerna döper om Rödluvan

Ei saa peittää, Grönluvan eller Grodan? Nu kan resenärerna välja ett nytt namn till ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Tåget hette tidigare Rödluvan, vilket passade utmärkt med det tidigare varumärket MTRX röda färg. Men sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte verksamheten före sommaren är det nu dags för ett byte till ett grönt eller finskt namn.

Nyhet

Klart spår till Flen

Inom kort blir ett av spåren mellan Sparreholm och Flen klart för trafik efter byte av rälerna. När det andra spåret fått nya räler beror på hur länge kylan varar i Sörmland.

Nyhet

Green Cargo säljer 55 lok

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance köper 25 Rc4-lok och 25 V5-lok av Green Cargo. Loken levereras under det närmaste halvåret. Köpeskillingen är inte officiell men uppgår troligen till drygt 200 miljoner kronor. Dessutom köper Grenland Rail fem Rc4-lok.

Nyhet

15 000 besiktningsanmärkningar

Sakta men säkert kan de flesta av loken och vagnarna som SJ använder för nattågstrafiken till och från Övre Norrland sättas i trafik. Inför övertagandet av trafiken från Vy Tåg i december noterades 15 000 besiktningsanmärkningar på de 75 vagnarna och de tolv loken.