Annons:
Laxen tar tåget till Tyskland
Norska Cargonet planerar att köra tre till fem tåg i veckan med fisk från Narvik till Padborg vid dansk-tyska gränsen. En provtransport i början av december genomfördes utan nämnvärda problem.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Cargonet
Ett av Cargonets kombitåg med Traxx-loket 185.685 som dragkraft passerar Hjerkinn på Dovrebanan i februari 2019.
Annons:
Provtransporten gick väldigt bra och det uppstod inte några stora problem längs vägen.
Knut Brunstad, försäljningsdirektör på Cargonet
”Provtransporten gick väldigt bra och det uppstod inte några stora problem längs vägen”, säger Knut Brunstad, försäljningsdirektör på Cargonet.
”Vi var faktiskt en timma före tidtabellen till Malmö men där fick vi vänta till ett spårarbete blev klart. Tåget körde över Öresundsbron och in i Danmark och transporten gick smärtfritt ända till Padborg.”
Provtransporten genomfördes 3-5 december. Godståget avgick 21:58 på fredagskvällen från Narvik och gjorde uppehåll i Kiruna för att lasta fisk från Finnmark. Tåget var lastat med 18 lastbilstrailrar med färsk lax.
230 mil på 40 timmar
Tåget ankom Padborg vid dansk-tyska gränsen 13:45 på söndagen. Transporttiden för den cirka 230 mil långa järnvägstransporten blev knappt 40 timmar.
Tåget med en tågvikt på 900 ton drogs av Cargonets Traxx-lok från Narvik till Malmö godsbangård via Boden-Ånge-Ludvika-Kil-Göteborg och av DB Cargo Scandinavia med ett EG-lok från Malmö till Padborg.
I Padborg lossades lastbilstrailrarna och fisken lastades om för landsvägstransport på kontinenten.
Därefter fylldes lastbilstrailrarna med livsmedel och kördes med tåg till Oslo varifrån trailrarna körs i ordinarie Arctic Rail Express (ARE) till Narvik.
”Vi ville genom provtransporten skaffa erfarenhet och se hur det operationella samarbetet med de involverade järnvägsaktörerna och med kunderna i de tre skandinaviska länderna fungerade i praktiken”, säger Knut Brunstad.
Cargonet genomförde 3-5 december en provtransport av 18 lastbilstrailrar med färsk lax från Narvik och Kiruna till Padborg vid dansk-tyska gränsen.
Högvärdigt gods kräver stabil transport
”Det är mindre detaljer som behöver justeras och operativa risker som vi kan minimera. Lax är högvärdigt och tidskritiskt gods som kräver en robust och stabil tågtransport hela sträckan.”
”Vi tror att sjömatsnäringen och transportbranschen vill samverka i en sådan här satsning och att myndigheterna säkrar god tillgång till den infrastruktur som krävs för transportlösningar över landsgränserna” säger Knut Brunstad.
Cargonet räknar med att inleda reguljär trafik med fisk Narvik-Padborg och livsmedel Padborg-Narvik under 2022.
Tre tåg i veckan i starten
Troligen kommer Cargonet till att börja med att köra tre tåg i vardera riktningen per vecka och man hoppas senare kunna öka till fem tåg i veckan.
Cargonet räknar inte med att fiskexporten med tåg från Narvik till Padborg ska leda till några minskade transportvolymer från Narvik till Oslo.
Med tåg fem dagar i veckan från Narvik till Padborg minskar antalet lastbilstransporter med 10 000 per år och utsläppen av koldioxid minskar med drygt 20 000 ton år.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Lång väntan för godstågen
De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Godstågen blir färre
Miljökompensationen sänks med 60 procent redan i år och banavgifterna höjs med 37 procent nästa år. De kärva tiderna för de svenska godstågsbolagen blir ännu kärvare. Trafikverket räknar med färre godståg.
Nya X 2000 i trafik i höst
De första ombyggda X2000-tågen sätts i trafik mellan Stockholm och Göteborg tidigt i höst. Bistron krymps men får helt ny inredning med varmluftsugn; pizzan gör sitt intåg på snabbtåget.
Inlandsbanan kan få nytt liv
Genom att återanvända räler och sliprar från Värmlandsbanan kan den övergivna delen av Inlandsbanan mellan Mora och Filipstad rustas upp för godståg och turisttrafik. Det hävdar Lars Yngström och Otto Nilsson.