Annons:
Nattåg till Hamburg året runt
1 september avgår de första av SJ:s nya nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Tågen kommer att gå året runt, i åtta månader om året som upphandlad trafik och i fyra månader som kommersiell trafik.
Text: Ulf Nyström Illustration: SJ Foto: Kasper Dudzik
Så här planerar SJ att nattågsvagnarna i Hamburgtrafiken ska komma att se ut..
Annons:
”Det finns ett väldigt stort intresse för direkta tågförbindelser mellan Sverige och Tyskland”, säger Christer Litzell, affärschef för nattågen till kontinenten på SJ.
“De nya nattågen ligger verkligen helt rätt i tiden. Både i Tyskland och i Sverige.”
Regeringen gav för snart tre år sedan Trafikverket i uppdrag att utreda förutsättningarna för upphandling av nattågstrafik till europeiska städer.
I slutredovisningen, som överlämnades till regeringen i april 2020, pekade Trafikverket ut sträckan Malmö-Köln-Bryssel som mest lämplig för att gå vidare med. I andra hand föreslogs upphandling av nattåg på sträckan Stockholm-Hamburg.
Det finns ett väldigt stort intresse för direkta tågförbindelser mellan Sverige och Tyskland.
Christer Litzell, affärschef för nattågen till kontinenten på SJ
Inget upphandlat nattåg i Tyskland
Men myndigheterna och politikerna i Tyskland sade bestämt nej till upphandlad trafik i Tyskland och därför blev det ingen nattågstrafik mellan Malmö och Bryssel.
Sträckan Stockholm-Hamburg har en relativt kort sträcka i Tyskland så den uteblivna ersättningen spelade liten roll.
Trafikverket begärde in anbud från sju tågtrafikföretag men sex föll från under processen förra sommaren, det var endast SJ som lade ett slutgiltigt anbud och vann upphandlingen.
SJ kör nattåg till Hamburg
Det blir SJ som får ansvaret får nattågstrafiken mellan Stockholm och Hamburg. Inget annat företag lade något anbud. SJ tvingas ta lite hjälp av danska DSB och mycket hjälp av tyska RDC för att klara trafiken.
Eftersom Snälltåget sedan ett par år kör kommersiell trafik till och från Berlin via Hamburg fick Trafikverket i uppdrag att endast upphandla trafik under lågsäsong, i praktiken september–april.
Men SJ kommer att köra de nya nattågen under runt, under höst, vinter och vår som upphandlad trafik och under sommaren som kommersiell trafik.
”Efterfrågan på nattågsresor till och från Tyskland och övriga kontinenten är så stor att det finns utrymme för oss båda”, säger Christer Litzell.
Hamburg Hauptbahnhof i oktober 2019.
Vi erbjuder flera olika komfortnivåer så vi har priser som borde passa många. Plats i sittvagn kommer att kosta från 265 kronor, liggplats från 475 kronor och första klass sovvagn från 2 100 kronor.
Christer Litzell, affärschef för nattågen till kontinenten på SJ
Samarbete med Hector Rail och RDC
SJ ansvarar för de nya nattågsförbindelsen men kommer att anlita Hector Rail för tågdragningen mellan Malmö C och Padborg vid dansk-tyska gränsen.
Railroad Development Corporation (RDC) kommer att sköta tågdragningen i Tyskland men också att hyra ut vagnarna och bemanna dem med egna konduktörer. Men SJ-personal kommer att medfölja tåget på hela sträckan.
Det blir sålunda Rc6, Traxx respektive Traxx som står för dragkraften på resorna söderut.
Tågen kommer att bestå av sex vagnar under lågsäsong och nio under högsäsong: en sittvagn, ett antal liggvagnar och ett antal sovvagnar med både första och andra klass. Tågen får ambulerande servering.
Dynamisk prissättning på nattågen
SJ kommer, som vanligt, att använda dynamisk prissättning i tågen; det blir dyrare biljetter ju fler som vill resa.
”Vi erbjuder flera olika komfortnivåer så vi har priser som borde passa många”, säger Christer Litzell. ”Plats i sittvagn kommer att kosta från 265 kronor, liggplats från 475 kronor och förstas klass sovvagn från 2 100 kronor.”
Interrail-biljetter gäller ombord och resorna ger Prio-poäng.
Biljettförsäljningen inleddes i går, onsdag.
Tågen kommer att avgå från Stockholm C 17:34 och ankomma Hamburg Altona 06:35 respektive från Hamburg Altona 21:55 och ankomma Stockholm C 09:55.
Tågen kommer inte att vara upplåtna för lokala resor inom Sverige men de stannar på flera stationer på Södra stambanan, som Norrköping, Linköping och Nässjö, för påstigande på sydgång och avstigande på nordgång.
SJ undersöker för närvarande möjligheterna att förlänga nattågen till andra destinationer, exempelvis till Köln, under vissa perioder från maj nästa år.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Itino krånglar i öst och väst
Dålig tillförlitlighet och brist på reservdelar leder till många inställa turer med Itino-tåg även för Västtrafik och Krösatågen. Men det kan finnas ett ljus i slutet av tunneln.
Lång väntan på ny bro
Den gamla bron över kanalen i Vänersborg skulle repareras under tre veckor och sedan skulle tågen åter kunna rulla över bron. Tio månader senare är bron borta och en ny bro dröjer ytterligare drygt ett år.
Direktupphandling av nattågen
Trafikverket kommer att genomföra en direktupphandling av nattågstrafik mellan Sverige och Hamburg respektive Bryssel. Men frågan är vilket företag som vill köra nattåg utan ekonomisk ersättning för de många milen genom Tyskland.
Green Cargo kan köpa 100 ellok
Green Cargo har förnyat avtalet med den rumänska loktillverkaren Softronic om framtida leveranser av Transmontana-lok. Avtalet ger Green Cargo möjlighet att köpa tio lok per år i tio år. Men ännu finns inga beslut om köp av några lok.