Annons:

Publicerad: 2022-05-20

Många vill åka tåg i sommar

Mycket pekar mot en rekordsommar för persontågstrafiken i Sverige. De fem största företagen rapporterar fler bokningar än inför sommaren 2021 och SJ tror på en ökning jämfört med rekordåret 2019.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Rc6 1337 rullar in Västerås C med ett SJ-tåg i juli 2009.

Annons:

Det är mycket möjligt att det stora intresset för att ’svemestra’ beror på det spända världsläget men även att man fått upp ögonen för vårt eget vackra land under covidåren.

 

Jonas Olsson, presskommunikatör på SJ

”Vi ser ett högt tryck på bokningen av tågresor i sommar”, säger Jonas Olsson, presskommunikatör på SJ.

”Kunderna är ute i god tid i år för att boka sina semesterresor.”

”Det är mycket möjligt att det stora intresset för att ’svemestra’ beror på det spända världsläget men även att man fått upp ögonen för vårt eget vackra land under covidåren.”

SJ har i mitten av maj någon procent fler bokningar inför sommaren än vad SJ hade vid samma tid 2019 och mycket högre än 2018. Under de 2018 och 2019 körde SJ nattågen till och från Övre Norrland.

”Jämför vi med pandemiåren så är det som natt och dag”, säger Jonas Olsson.

”Vi har nästan sju gånger fler bokningar nu än vi hade inför sommaren 2020 och fyra-fem gånger fler bokningar än 2021.

Tidigare bokningar hos SJ

Osäkerheten under covidåren gjorde dock att SJ:s kunder bokade väldigt sent. 2021 var med tanke på omständigheterna en stark resesommar på många sträckor. I år har kunderna börjat våga boka semester tidigare.
Eftersom Vy Tåg tog över nattågstrafiken till och från Övre Norrland i december 2020 är det svårt att jämföra bokningarna med nattågen.

”Vi ser dock att det är mycket bokningar till och från Jämtland och Umeå”, säger Jonas Olsson. Det gäller att vara ute i god tid om man vill få platser i nattågen under semesterperioden i sommar.”

1 september börja SJ köra nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Biljettförsäljningen inleddes för snart en månad sedan.

”Vi har redan märkt av ett stort intresse, det blir roligt att se intresset när tågen väl börjar rulla”, säger Jonas Olsson.
När det gäller dagtågen är det största andel platser bokade i snabbtågen mellan Stockholm och Umeå men det är också mycket bokat på linjera Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg.

”På dessa tre linjer har vi fler bokningar nu än vad de hade samma tid 2019”, säger Jonas Olsson.

Ser lovande ut för Vy Tåg

Vy Tåg som kör nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland sedan halvtannat år har också svårt att bedöma bokningsläget inför sommaren.

”Men det ser väldigt lovande ut”, säger Stefan Linder, affärschef Nattåg på Vy Tåg.

”Vi har haft mycket fler resenärer under våren än vi hade förra året då vi fortfarande hade hårda reserestriktioner och bokningarna inför sommaren är fler än vid motsvarande tid förra året.”

Trafikverkets oförmåga att planera tågtrafiken i god tid inför större banarbeten drabbar dock Vy Tåg och nattågsresenärerna i början av sommaren.

MTR Express X74 002 passerar Göta Älv vid Vargön i juli 2021.

Det är ett väldigt tryck på nattågen till och från Berlin. Det är redan så gott som fullbokat i tågen under första halvan av sommaren.

 

Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget

”Ådalsbanan och Botniabanan är tydligen stängd för tågtrafik från 16 till 19 juni och först nu, en månad innan trafikstoppet, får vi besked om att vi kan leda om tågen via Stambanan genom Övre Norrland med väldigt långa restider som följd”, säger Stefan Linder.

”Vi får svårt att klara omlopp och personalturer så vi tvingas ställa in ett av två tåg i varje riktning. Det blir naturligtvis besvärligt för våra resenärer, man kan ju tycka att Trafikverket borde kunna undvika så sena besked .”

Fullbokat till Berlin på Snälltåget

Snälltåget har en splittrad bild av bokningarna in försommaren. Jämfört med förra sommaren så är det tio gånger fler bokade liggplatser till Berlin, 30 procent färre ligg- och sittplatser till Jämtland och ungefär 70 procent fler sittplatser på tågen mellan Malmö och Stockholm.

”Det är ett väldigt tryck på nattågen till och från Berlin”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget. ”Det är redan så gott som fullbokat i tågen under första halvan av sommaren.”

”Däremot verkar det som om resenärerna bokar resorna inom Sverige ganska sent i år.”

Flixtrain kör som förra sommaren

Flixtrain, som sedan början av maj förra året kör loktåg mellan Stockholm och Göteborg med Hector Rail som tågdragare, har noterat ett ökat resande under våren efter en vinter med färre resenärer och färre tåg.

”Resandet fortsätter att öka och inför sommaren ökar vi trafiken upp till 38 turer i båda riktningarna per vecka”, skriver Kajsa Ekelund, kommunikationsansvarig på Flixtrain.
Det är samma antal turer som förra sommaren. Under vintern krympte Flixtrain trafiken ner till tio avgångar per riktning och vecka.

”Vi kommer att sätta in fler vagnar baserat på efterfrågan”, skriver Kajsa Ekelund.

”Göteborgarna är de som reser mest med oss men det är relativt jämt med resenärer mellan Stockholm och Göteborg. Som vanligt har vi fler resenärer inpå och under veckoslutet.”

Flixtrain har beviljats tåglägen mellan Uppsala och Malmö via Stockholm från senvåren och resten av året men valt att ännu inte utnyttja dessa.

”Vi kan inte kommentera våra planer för den linjen men den finns fortfarande med i planeringen”, skriver Kajsa Ekelund.

Våren har varit väldigt bra, april var starkare än april 2019, året före pandemin, och maj är hittills all time high för MTRX.

 

Joakim Sundh, vd i MTRX.

All time high för MTRX i maj

MTRX som sedan 2015 kör snabbtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg ser goda tecken inför sommaren.

”Våren har varit väldigt bra, april var starkare än april 2019, året före pandemin, och maj är hittills all time high för MTRX”, säger Joakim Sundh, vd i MTRX.

”Bokningsläget inför sommaren ser bra ut. Vi är hoppfulla och märker att evenemang och mässor drar mycket folk. ”

Många trodde att Flixtrains intåg på Västra stambanan skulle slå hårt mot MTRX men enligt Joakim Sundh syns inga tendenser i den riktningen.

”Vi har inte märkt av den nya konkurrenten”, säger han.

”Vi vänder oss till olika kundgrupper. Troligen ökar tågresandet medan färre reser med bil, buss och flyg.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Tungt för Vy Tåg i norr

Coronapandemi, höga biljettpriser, få resenärer, brist på lokförare, oerfaren ombordpersonal, stora trafikstörningar med inställda och försenade tåg, oväntad konkurrens och ett lågt anbud som inte täcker kostnaderna.

Nyhet

Sista striden för Lysekilsbanan

Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.

Nyhet

Regionaltågen räddade

Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.