Annons:

Publicerad: 2022-07-18

Ny lokverkstad i Hallsberg

Train Alliance bygger en ny lokverkstad på Rala-området i Hallsberg för Siemens Mobility. Verkstaden ska vara klar hösten 2023 och beräknas kosta 150 miljoner kronor.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Den nya lokverkstaden byggs i Rala-området strax norr om Hallsberg där Train Alliance sedan några år har en tågservicehall och en kombinationshall. I området pågår redan byggandet av en verkstad för Infranord.

Annons:

Vi inleder projektering av den nya verkstaden omedelbart och räknar med att den står klar i oktober 2023. Vi har ett avtal på 25 år med Siemens Mobility vilket skapar goda möjligheter att utveckla anläggningen.

 

Joakim Weijmer, vd Train Alliance

”Fantastiskt roligt”, säger Joakim Weijmer, vd för Train Alliance.

”Det måste vara första gången på väldigt länge som det byggs en ny lokverkstad i Sverige.”

”Skötselhallarna som SJ byggde I Hagalund, Hallsberg och Nässjö är väl från 1980-talet.”

Lokverkstaden byggs i Rala-området strax norr om Hallsberg där Train Alliance sedan några år har en tågservicehall med hjulsvarv och en kombinationshall med avisningsanläggning.

I området pågår dessutom byggandet av en verkstad för banarbetsmaskiner för Infranord.

Verkstaden förbereds för utbyggnad

Den nya lokverkstaden får två spår med plats för fyra lok men förbereds för en framtida förlängning med plats för fler lok. Verkstaden förses med traverskran och lyftbockar.

”Vi inleder projektering av den nya verkstaden omedelbart och räknar med att den står klar i oktober 2023”, säger Joakim Weijmer.

”Vi har ett avtal på 25 år med Siemens Mobility vilket skapar goda möjligheter att utveckla anläggningen.”

Train Alliance förvaltar förutom verkstäderna i Hallsberg godsvagnsverkstäder i Malmö och Landskrona samt en lokverkstad i Eskilstuna,

Enligt Siemens Mobility är det ingen tillfällighet att företaget väljer att förlägga lokunderhållet i anslutning till Nordens största godsbangård i Hallsberg.

”Den nya generationens högpresterande lok kräver underhållsverkstäder med en helt ny förmåga som kan hantera det kvalificerade underhållet med rätt dimensioner i verkstaden för komponent- och modulbyten ur maskinrummen”, säger Kristina Nyquist, vd för Siemens Mobility enligt ett pressmeddelande.

Service på Siemens-lok på flera platser

Servicen på Siemens-loken i Sverige utförs för närvarande på en verkstad i Malmö där Siemens hyr in sig och i en verkstad som en kund tillhandahåller. Siemens hyr dessutom verkstadsplatser, bland annat hos BS Verkstäder i Falköping.

”I Hallsberg kommer vi att ha helt andra möjligheter till att fysiskt anpassa lokalen och verksamheten efter våra kunders behov”, skriver Jarkko Hohtari, chef för Customer Service på Siemens Mobility, I ett mail till Järnvägar.nu.

”Utöver betydligt högra kapacitet ökar också flexibiliteten för vilka slags uppdrag vi kan utföra. Möjligheterna till digitalisering av arbetsflöden och kvalitetssäkring förbättras. Våra kunder kommer att märka kortare omloppstider och ökad tillgänglighet för deras fordon.”

Det finns i dag drygt 30 moderna Siemens-lok i trafik i Sverige, de flesta hos Hector Rail och Snälltåget.

”Vi ser en stor potential för vår Vectron plattform i den kommande omställningen till moderna fordon och vi räknar med att det betydligt fler lok inom dom närmaste åren”, skriver Jarkko Hohtari.

 

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

SJ ställer in X2000-tåg

SJ ställer in tre-fyra X2000-tåg i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg på grund av fordonsskador och omfattande sjukskrivningar på tågverkstäderna.

Nyhet

MTR har förlorat tre miljarder

Det svenska äventyret blir kostsamt för MTR. 2023 blev förlusterna för MTR Nordic och de svenska dotterbolagen närmare två miljarder kronor och tillsammans med tidigare förluster slutar notan på drygt tre miljarder kronor.