Annons:
Allt fler reser kollektivt i Västsverige
Resandet med Västtrafik ökar stadigt och är i stort sett tillbaka på samma nivå som innan pandemin.
Enligt en ny rapport från Västtrafik är marknadsandelen för kollektivtrafik, gång och cykel i hela regionen nu högre än någonsin. Under perioden januari till april 2023 gjordes totalt 107 miljoner resor med kollektivtrafiken i regionen, vilket innebär att resandet nu motsvarar 95 procent av nivåerna före pandemin.
“Det är fantastiskt att se att våra resenärer återvänder efter pandemin. Vi arbetar nu för fullt med att locka ännu fler till kollektivtrafiken”, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.
Det är resande med tåg som ökar mest, men resandet ökar i alla trafikslag, inklusive bussar, båtar och spårvagnar. Mellan januari och april i år gjordes sju miljoner resor med tåg, vilket är den största procentuella ökningen.
“Tågresandet drabbades hårt under pandemin, så det är extra glädjande att våra tågresenärer återvänder, och dessutom i stor skala! Framöver satsar vi på att utveckla tågtrafiken med fler turer och helt nya tåg”, säger Lars Backström.

Fler än någonsin väljer att resa kollektivt, gå eller cykla i regionen. Foto: Eddie Löthman.
ANNONS:
Fler notiser
Tågen till Lycksele ställs in
Persontågstrafiken mellan Umeå och Lycksele kan komma att ställas in, pendeltågstrafiken mellan Luleå och Boden läggs ner men antalet tågturer mellan Luleå och Umeå ökar från två till tre per dag.
Trafikverket tror på MPK
Trafiksäkerheten är inte hotad, det finns ingen anledning att stoppa tågtrafiken och framförhållningen förbättras radikalt redan i början av 2023. Trafikverket tillbakavisar kritiken från Tågföretagen.
Nattåg utan sovvagnar
Trafikstyrelsen i Danmark godkänner inte de sovvagnar som SJ planerat att använda i nattågen mellan Stockholm och Hamburg. Tågen kommer troligen att köras med enbart liggvagnar.
Flera frågetecken för Vy
Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg eller den mer överraskande uppgiften att Vy överväger en förlängning av tågen till och från Oslo