Annons:
Allt fler reser kollektivt i Västsverige
Resandet med Västtrafik ökar stadigt och är i stort sett tillbaka på samma nivå som innan pandemin.
Enligt en ny rapport från Västtrafik är marknadsandelen för kollektivtrafik, gång och cykel i hela regionen nu högre än någonsin. Under perioden januari till april 2023 gjordes totalt 107 miljoner resor med kollektivtrafiken i regionen, vilket innebär att resandet nu motsvarar 95 procent av nivåerna före pandemin.
“Det är fantastiskt att se att våra resenärer återvänder efter pandemin. Vi arbetar nu för fullt med att locka ännu fler till kollektivtrafiken”, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.
Det är resande med tåg som ökar mest, men resandet ökar i alla trafikslag, inklusive bussar, båtar och spårvagnar. Mellan januari och april i år gjordes sju miljoner resor med tåg, vilket är den största procentuella ökningen.
“Tågresandet drabbades hårt under pandemin, så det är extra glädjande att våra tågresenärer återvänder, och dessutom i stor skala! Framöver satsar vi på att utveckla tågtrafiken med fler turer och helt nya tåg”, säger Lars Backström.

Fler än någonsin väljer att resa kollektivt, gå eller cykla i regionen. Foto: Eddie Löthman.
ANNONS:
Fler notiser
Järnvägsunderhåll i hög hastighet
Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.
Första spadtaget för Uppsalas spårväg
22 augusti togs första spadtaget för Uppsalas spårväg. Nu startar flytten av ledningar i marken, för att spåren ska kunna anläggas och vara driftsäkra. År 2029 ska spårvägen vara färdigbyggd.
Fortfarande stort minus för SJ
Från brakförlust till storförlust. SJ redovisar ett rörelseresultat på minus 415 miljoner kronor för andra kvartalet 2021. Förra året gav andra kvartalet ett minus på 656 Mkr.
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.