Annons:

Publicerad: 2021-11-29

Allt fler väljer nattågen

Resenärerna återvänder sakta och lite osäkert till tågen efter coronapandemin. I nattågen till och från Jämtland är det redan fler resenärer än före pandemin.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Vys tåg 94 till Riksgränsen rullar in på Uppsala C i juli 2021.

Annons:

”Vi är väldigt glada och smått överraskade att nattågen utvecklats så bra”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ och ansvarig för nattågstrafiken.

Under sommaren ökade resandet med SJ:s nattåg till och från Jämtland med 50 procent jämfört med det tidigare rekordåret 2019.

”Hittills under 2021 har nattågsresandet till och från Östersund, Åre och Duved ökat med 25 procent jämfört med motsvarande period för 2019”, säger Jan Kyrk.

”Ökningen fördelar sig ganska jämt mellan tågen från Göteborg och tågen från Stockholm.”

Många resande även till Umeå

Även resandet med SJ:s nattåg till Umeå har under sommaren och hösten ökat markant jämfört med i våras men i övrigt blir en jämförelse svår eftersom Vy Tåg numera kör den upphandlade nattågstrafiken till Övre Norrland via Umeå.

Däremot har resandet med SJ:s nattåg mellan Stockholm och Malmö inte ökat alls jämfört med 2019, tvärtom.

Under våren och hösten är minskningen cirka 50 procent jämfört med rekordåret 2019, i somras var nedgången cirka 20 procent jämfört med sommaren 2019.

”Stockholm-Malmö har en mindre del fritids- och privatresande, vilket är det resande som utvecklats allra bäst under 2021, och en mycket större andel affärsresor som utvecklats betydligt sämre”, säger Jan Kyrk.

”Men man ska komma ihåg att resandet med nattågen mellan Stockholm och Malmö var väldigt omfattande 2019, så det är tuffa siffror att jämföra med.”

Fler resenärer även hos Vy Tåg

Även Vy Tåg som kör den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland rapporterar en ökande tillströmning av resenärer.

”Det går väldigt bra med nattågstrafiken just nu”, säger Staffan Linder, affärschef för Vy Tåg Nattåget Norrland.

”Vi har haft bra beläggning i tågen sedan reserestriktionerna upphörde 15 juli. Vi hade många resenärer under sensommaren och det har fortsatt att vara god beläggning i tågen under september och oktober.”

”Under skolornas novemberlov var det nästan fullt i tågen varje natt.”

Svårt jämföra med tidigare år

Vy Tåg tog över nattågstrafiken till och från Övre Norrland i december förra året och Staffan Linder kan inte riktigt bedöma hur omfattande resandet är jämfört med tidigare år.

”Men om man tittar på den översiktliga statistik som Trafikverket har över resandet under årens lopp ser det riktigt bra ut även om vi ännu inte når upp till antalet resor som gjordes före pandemin”, säger Staffan Linder.

Vy Tåg hade tur i oturen när ett malmtåg spårade ut utanför Gällivare 7 november och Malmbanan var blockerad i drygt en vecka. Alla ligg-, sov- och restaurangvagnar befann sig söder om Gällivare.

”Därmed drabbades inte vår trafik så hårt som annan trafik”, säger Staffan Linder. ”Vi fick bussa resenärerna norr om Gällivare men i övrigt fungerade nattågstrafiken som vanligt.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Åter nattåg till Lappland

Efter tre månaders avbrott återupptas nattågstrafiken mellan Stockholm och stationerna på Malmbanan. Tågen kommer att köras som tjänstetåg utan resenärer mellan Björkliden och Narvik.

Nyhet

Sandahls kör alla egna tåg

Sandahlsbolagen tar i december genom dotterbolaget Real Rail över de sista tågen som är upphandlade. CFL cargo som nu kör tågen förlorar ett stort uppdrag men deppar inte.

Nyhet

Nya rekord på tåg till Göteborgs hamn

Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer. När Manila Maersk anlöpte Göteborg hanterades 4 450 containrar på 30 timmar. De allra flesta ankom hamnen med tåg.