Annons:
Allt fler väljer nattågen
Resenärerna återvänder sakta och lite osäkert till tågen efter coronapandemin. I nattågen till och från Jämtland är det redan fler resenärer än före pandemin.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Vys tåg 94 till Riksgränsen rullar in på Uppsala C i juli 2021.
Annons:
”Vi är väldigt glada och smått överraskade att nattågen utvecklats så bra”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ och ansvarig för nattågstrafiken.
Under sommaren ökade resandet med SJ:s nattåg till och från Jämtland med 50 procent jämfört med det tidigare rekordåret 2019.
”Hittills under 2021 har nattågsresandet till och från Östersund, Åre och Duved ökat med 25 procent jämfört med motsvarande period för 2019”, säger Jan Kyrk.
”Ökningen fördelar sig ganska jämt mellan tågen från Göteborg och tågen från Stockholm.”
Många resande även till Umeå
Även resandet med SJ:s nattåg till Umeå har under sommaren och hösten ökat markant jämfört med i våras men i övrigt blir en jämförelse svår eftersom Vy Tåg numera kör den upphandlade nattågstrafiken till Övre Norrland via Umeå.
Däremot har resandet med SJ:s nattåg mellan Stockholm och Malmö inte ökat alls jämfört med 2019, tvärtom.
Under våren och hösten är minskningen cirka 50 procent jämfört med rekordåret 2019, i somras var nedgången cirka 20 procent jämfört med sommaren 2019.
”Stockholm-Malmö har en mindre del fritids- och privatresande, vilket är det resande som utvecklats allra bäst under 2021, och en mycket större andel affärsresor som utvecklats betydligt sämre”, säger Jan Kyrk.
”Men man ska komma ihåg att resandet med nattågen mellan Stockholm och Malmö var väldigt omfattande 2019, så det är tuffa siffror att jämföra med.”
Fler resenärer även hos Vy Tåg
Även Vy Tåg som kör den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland rapporterar en ökande tillströmning av resenärer.
”Det går väldigt bra med nattågstrafiken just nu”, säger Staffan Linder, affärschef för Vy Tåg Nattåget Norrland.
”Vi har haft bra beläggning i tågen sedan reserestriktionerna upphörde 15 juli. Vi hade många resenärer under sensommaren och det har fortsatt att vara god beläggning i tågen under september och oktober.”
”Under skolornas novemberlov var det nästan fullt i tågen varje natt.”
Svårt jämföra med tidigare år
Vy Tåg tog över nattågstrafiken till och från Övre Norrland i december förra året och Staffan Linder kan inte riktigt bedöma hur omfattande resandet är jämfört med tidigare år.
”Men om man tittar på den översiktliga statistik som Trafikverket har över resandet under årens lopp ser det riktigt bra ut även om vi ännu inte når upp till antalet resor som gjordes före pandemin”, säger Staffan Linder.
Vy Tåg hade tur i oturen när ett malmtåg spårade ut utanför Gällivare 7 november och Malmbanan var blockerad i drygt en vecka. Alla ligg-, sov- och restaurangvagnar befann sig söder om Gällivare.
”Därmed drabbades inte vår trafik så hårt som annan trafik”, säger Staffan Linder. ”Vi fick bussa resenärerna norr om Gällivare men i övrigt fungerade nattågstrafiken som vanligt.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Kapitaltillskott ger många nya lok
Två tredjedelar till nya lok och resten till nya vagnar och IT-satsningar. Så ser investeringsplanen ut för statliga godstrafikbolaget Green Cargo. Strax före jul beslutade riksdagen om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor.
Sena tåg kostar 7–8 miljarder
De många försenade tågen under förra året kostade samhället sju-åtta miljarder kronor. Två tredjedelar utgjordes av ökade kostnader för resenärer och transportköpare. Men målen för försenade fjärrtåg går inte att nå.
Nypremiär för nattåg till Tyskland
27 juni rullade de första reguljära nattågen mellan Sverige och Tyskland via Danmark på 27 år. När nattåget Alfred Nobel lades ner i augusti 1994 var det få som trodde på en renässans för nattågen.
Brakförlust för Vy Tåg 2020
Vy Tåg, som ägs av norska statliga Vygruppen, redovisar en förlust på 255 miljoner kronor för 2020. I praktiken betalar de norska skattebetalarna en betydande del av många svenska tågresor.