Annons:
Fler tågbyten i Herrljunga och Falköping
Det blir tågbyte i Herrljunga och Falköping för resenärer från Lidköping och Jönköping till Göteborg. Västtrafik satsar i stället på fler tåg mellan Skövde och Göteborg.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Efter uppehållet i Källby sätter Y31 1418 fart på skarvspåret upp mot Kinnekulle den 30 september 2020.
Annons:
”Vi ser att vi kan öka kapaciteten på Västra stambanan allra mest genom att köra fler snabba tåg mellan Göteborg och Skövde och färre långsammare tåg”, säger Pontus Gunnäs, biträdande affärschef Tåg på Västtrafik.
”Det betyder att vi vänder Kinnekulletågen i Herrljunga och att det blir tågbyte där och att vi slopar direktförbindelserna Nässjö-Göteborg och att det blir tågbyte i Falköping.”
Itinotågen bromskloss på stambanan
Itino-tågen som används på Kinnekullebanan har toppfarten 140 km/h och blir en bromskloss på Västra stambanan, särskilt på sträckan mellan Alingsås och Herrljunga där de allra flesta resandetågen kan köra 180–200 km/h.
Om drygt ett år får Västtrafik det första av 45 nya regionaltåg godkända för 200 km/h från Alstom. Tågen ska i första hand användas på sträckorna Göteborg-Vänersborg och Göteborg-Skövde.
Kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland beslöt redan i december 2020, för snart två år sedan, att genomföra ”Målbild Tåg Delmål 2028”.
Där slås fast att tågen på Kinnekullebanan ska vända i Herrljunga för at ge plats åt fler och snabbare tråg på Västra stambanan.
Hård kritik från Skaraborg
Detta har de senaste dagarna lett till omfattande kritik från tågresenärer och från Lidköping och Mariestad, de två största orterna länga Kinnekullebanan.
”Att detta uppmärksammas först nu är lite av ett mysterium”, säger Pontus Gunnäs. ”Beslutet för två år sedan föregicks av sedvanlig förankring i kommunförbunden.”
Det nya upplägget för regionaltågstrafiken på Västra stambanan genomförs i december 2026, om drygt fyra år.
”Det är först då som de stora infrastrukturprojekten i Göteborg, Västlänken och Planskildhet Olskroken, är klara och det är först då vi har fått så många av de nya regionaltågen att vi kan skapa snabb och tär trafik mellan Göteborg och Skövde”, säger Pontus Gunnäs.
En av Västtrafiks Y31-motorvagnar vid Hällekis på Kinnekullebanan i september 2020.
Det kommer att bli intressant att studera de bimodala fordon som kommer att användas i Krösatågen med start om ett par år.
Pontus Gunnäs, biträdande affärschef Tåg på Västtrafik
Utökad trafik i december
Redan i december i år utökas tågtrafiken mellan Göteborg och Skövde när SJ förstärker regionaltågstrafiken mellan Göteborg och Stockholm via Västerås med dubbeldäckarna X40 med nya avgångar morgnar och eftermiddagar måndag-fredag.
”Vi räknar med ytterligare utökning av trafiken i december 2023 och att vi har helt utbyggd halvtimmastrafik 2026”, säger Pontus Gunnäs.
Det skulle innebära att SJ kör ett regionaltåg i timman under större delen av dagen och att Västtrafik kör minst ett regionaltåg i timman från tidig morgon till kvällen mellan Göteborg och Skövde.
Eftersom SJ dessutom kör ett X2000-tåg i timman med något undantag mellan Göteborg och Skövde och MTRX och Flixtrain kör sammanlagt tio-tolv tåg per riktning på samma sträcka per dag innebär det fyra tåg i timman i varje riktning mellan Göteborg och Skövde om fyra år.
Vätgas eller batteri
Västtrafik och Västra Götalandsregionen kommer under 2023 att utreda vilken typ av fordon som i framtiden ska användas på den icke-elektrifierade Kinnekullebanan.
Itino-tåg från Bombardier som nu används för trafiken levererades 2003–2009 och är 13–19 år gamla. Avskrivningstiden, den ekonomiska livslängden, är 25 år och Itino-tågen kommer troligen att ersättas med mer moderna tåg från slutet av 2020-talet.
Valet kommer att stå mellan batteritåg, vätgaståg eller någon form hybridfordon.
”Man kan väl konstatera att utvecklingen av batterifordon går väldigt snabbt”, säger Pontus Gunnäs.
”Det kommer att bli intressant att studera de bimodala fordon som kommer att användas i Krösatågen med start om ett par år.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Snart klart för 750 meter långa tåg
På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.
Rekordvinst eller inte
Tack vare återbetalningen av en stor del av banavgifterna och miljökompensationen kan Green Cargo redovisa nästan en halv miljard kronor i vinst. Men utan återbetalning och kompensation hade det blivit förlust.
Mälardalstrafik utökar trafiken mellan Stockholm och Uppsala
Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.
Vägar och järnvägar blir mycket dyrare
Trafikverket är bra på att bygga väg och järnväg men dåligt på planering. Kostnaderna skenar under planeringsfasen men är stabila när spadarna väl satts i marken. Det anser Riksrevisionen som granskat närmare 300 projekt.