Annons:

Publicerad: 2022-10-10

Fler tågbyten i Herrljunga och Falköping

Det blir tågbyte i Herrljunga och Falköping för resenärer från Lidköping och Jönköping till Göteborg. Västtrafik satsar i stället på fler tåg mellan Skövde och Göteborg.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Efter uppehållet i Källby sätter Y31 1418 fart på skarvspåret upp mot Kinnekulle den 30 september 2020.

Annons:

”Vi ser att vi kan öka kapaciteten på Västra stambanan allra mest genom att köra fler snabba tåg mellan Göteborg och Skövde och färre långsammare tåg”, säger Pontus Gunnäs, biträdande affärschef Tåg på Västtrafik.

”Det betyder att vi vänder Kinnekulletågen i Herrljunga och att det blir tågbyte där och att vi slopar direktförbindelserna Nässjö-Göteborg och att det blir tågbyte i Falköping.”

Itinotågen bromskloss på stambanan

Itino-tågen som används på Kinnekullebanan har toppfarten 140 km/h och blir en bromskloss på Västra stambanan, särskilt på sträckan mellan Alingsås och Herrljunga där de allra flesta resandetågen kan köra 180–200 km/h.

Om drygt ett år får Västtrafik det första av 45 nya regionaltåg godkända för 200 km/h från Alstom. Tågen ska i första hand användas på sträckorna Göteborg-Vänersborg och Göteborg-Skövde.

Kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland beslöt redan i december 2020, för snart två år sedan, att genomföra ”Målbild Tåg Delmål 2028”.

Där slås fast att tågen på Kinnekullebanan ska vända i Herrljunga för at ge plats åt fler och snabbare tråg på Västra stambanan.

Hård kritik från Skaraborg

Detta har de senaste dagarna lett till omfattande kritik från tågresenärer och från Lidköping och Mariestad, de två största orterna länga Kinnekullebanan.

”Att detta uppmärksammas först nu är lite av ett mysterium”, säger Pontus Gunnäs. ”Beslutet för två år sedan föregicks av sedvanlig förankring i kommunförbunden.”

Det nya upplägget för regionaltågstrafiken på Västra stambanan genomförs i december 2026, om drygt fyra år.

”Det är först då som de stora infrastrukturprojekten i Göteborg, Västlänken och Planskildhet Olskroken, är klara och det är först då vi har fått så många av de nya regionaltågen att vi kan skapa snabb och tär trafik mellan Göteborg och Skövde”, säger Pontus Gunnäs.

En av Västtrafiks Y31-motorvagnar vid Hällekis på Kinnekullebanan i september 2020.

Det kommer att bli intressant att studera de bimodala fordon som kommer att användas i Krösatågen med start om ett par år.

 

Pontus Gunnäs, biträdande affärschef Tåg på Västtrafik

Utökad trafik i december

Redan i december i år utökas tågtrafiken mellan Göteborg och Skövde när SJ förstärker regionaltågstrafiken mellan Göteborg och Stockholm via Västerås med dubbeldäckarna X40 med nya avgångar morgnar och eftermiddagar måndag-fredag.

”Vi räknar med ytterligare utökning av trafiken i december 2023 och att vi har helt utbyggd halvtimmastrafik 2026”, säger Pontus Gunnäs.

Det skulle innebära att SJ kör ett regionaltåg i timman under större delen av dagen och att Västtrafik kör minst ett regionaltåg i timman från tidig morgon till kvällen mellan Göteborg och Skövde.

Eftersom SJ dessutom kör ett X2000-tåg i timman med något undantag mellan Göteborg och Skövde och MTRX och Flixtrain kör sammanlagt tio-tolv tåg per riktning på samma sträcka per dag innebär det fyra tåg i timman i varje riktning mellan Göteborg och Skövde om fyra år.

Vätgas eller batteri

Västtrafik och Västra Götalandsregionen kommer under 2023 att utreda vilken typ av fordon som i framtiden ska användas på den icke-elektrifierade Kinnekullebanan.

Itino-tåg från Bombardier som nu används för trafiken levererades 2003–2009 och är 13–19 år gamla. Avskrivningstiden, den ekonomiska livslängden, är 25 år och Itino-tågen kommer troligen att ersättas med mer moderna tåg från slutet av 2020-talet.
Valet kommer att stå mellan batteritåg, vätgaståg eller någon form hybridfordon.

”Man kan väl konstatera att utvecklingen av batterifordon går väldigt snabbt”, säger Pontus Gunnäs.

”Det kommer att bli intressant att studera de bimodala fordon som kommer att användas i Krösatågen med start om ett par år.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Fler containrar på järnväg

Andelen containrar som transporteras på järnväg till och från Göteborgs hamn fortsätter att öka och kan i år nå en halv miljon. Tågpendlarna till hamnen kör allt fler turer. Dessutom startar TX Logistik ett nytt kombitåg mellan Trelleborg och Eskilstuna.

Nyhet

Nya lok trots svagt resultat

Green Cargo redovisar sjunkande omsättning och försämrat resultat för första kvartalet 2023. Tack vare den statliga miljökompensationen blev det plusresultat. Snart kommer det första av tio nya Vectron-lok.

Nyhet

Green Cargo visar sämre resultat

Intäkterna ökade något men utgifterna ökade mycket snabbare. Fjärde kvartalet 2022 slutade med en förlust på 29 miljoner kronor för Green Cargo trots en statlig miljökompensation på 187 miljoner kronor.