Annons:
Allt värre för Green Cargo
Tredje kvartalet blev sämre än väntat för Green Cargo. Godstransporterna minskade med tio procent, omsättningen sjönk tio procent och resultatet blev negativt.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Godståg 15507 i väntan på mötande regionaltåg utanför Veddige driftplats strax efter klockan 22 en kväll i november 2022. Tåget från Göteborg till Malmö var omlett över Herrljunga-Borås-Varberg vilket betydde en omväg på 15 mil.
”Det var ett tufft kvartal, finansiellt mycket utmanande”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo sedan 18 september.
”Vi har tappat volymer, dels på grund av att vi har lagt ner inrikestrafiken i Norge och det internationella systemtåget Belgium Direct, dels på grund av en minskad efterfrågan på varor i den nedåtgående konjunkturen.”
Transportvolymerna var tio procent mindre än under tredje kvartalet 2022.
”Dessutom har vi tvingats ställa in en del avgångar med kort varsel på grund av fortsatta problem med Trafikverkets planeringsverktyg MPK”, säger Henrik Dahlin.
Inställda tåg pga MPK
Sena tidtabellsändringar i samband med sommarens många banarbeten och en ansträngd bemanningssituation har medfört uteblivna intäkter och ökade kostnader.
”Problemen med MPK har naturligtvis påverkat både volymer och lönsamhet”, säger Henrik Dahlin.
Annons:
Trots problemen med MPK och den tidigare mycket besvärande lokförarbristen ser Green Cargos nya vd ljuset i slutet av tunneln.
”Vi ser en positiv trend när det gäller regularitet och punktlighet samtidigt som kundnöjdheten förbättras”, säger han.
”Det är oerhört viktigt inför framtiden.”
”Vi har satt igång ett omfattande internt arbete för att bli mer kundtillvända.”
Bättre järnvägsunderhåll utreds
Regeringen har uppdragit åt Trafikverket att stärka järnvägsunderhållet och göra tågtrafiken mer robust, tillförlitlig och punktlig sedan Green Cargo och tre stora kunder initierat ett möte mellan järnvägsbranschen och infrastrukturministern i början av sommaren.
Tredje kvartalet 2023 i korthet:
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 970 (1 077) miljoner kronor.
- Rörelseresultat uppgick till -42 (32) Mkr. Rörelseresultatet har påverkats av miljökompensation med 56 (57) Mkr.
- Resultatet efter skatt uppgick till -44 (17) Mkr.
- Green Cargo tecknade nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 150 (520) Mkr.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Snart full fart i 160-växel
Den första växeln som tillåter 160 km/h till avvikande spår tas i drift 23 oktober. Men den har legat på plats i Härad på Svealandsbanan sedan i maj förra året. Det har tagit 17 månader att få klartecken från Transportstyrelsen.
Oklart om tåg till Trondheim
SJ har åter tvingats skjuta upp beslutet om att börja köra nattåg och IC-tåg från Stockholm till Trondheim. Trafikverket kan inte ge besked om köp av trafiken förrän riksdagen beslutat om vårändringsbudgeten.
Sista striden för Lysekilsbanan
Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.
LKAB Malmtrafik förlänger avtalet med Railcare
LKAB Malmtrafik förlänger avtalet med Railcare gällande järnmalmstransporter, till ett värde om ca 70 MSEK.