Annons:

Publicerad: 2023-10-31

Allt värre för Green Cargo

Tredje kvartalet blev sämre än väntat för Green Cargo. Godstransporterna minskade med tio procent, omsättningen sjönk tio procent och resultatet blev negativt.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Godståg 15507 i väntan på mötande regionaltåg utanför Veddige driftplats strax efter klockan 22 en kväll i november 2022. Tåget från Göteborg till Malmö var omlett över Herrljunga-Borås-Varberg vilket betydde en omväg på 15 mil.

”Det var ett tufft kvartal, finansiellt mycket utmanande”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo sedan 18 september.

”Vi har tappat volymer, dels på grund av att vi har lagt ner inrikestrafiken i Norge och det internationella systemtåget Belgium Direct, dels på grund av en minskad efterfrågan på varor i den nedåtgående konjunkturen.”

Transportvolymerna var tio procent mindre än under tredje kvartalet 2022.

”Dessutom har vi tvingats ställa in en del avgångar med kort varsel på grund av fortsatta problem med Trafikverkets planeringsverktyg MPK”, säger Henrik Dahlin.

Inställda tåg pga MPK

Sena tidtabellsändringar i samband med sommarens många banarbeten och en ansträngd bemanningssituation har medfört uteblivna intäkter och ökade kostnader.

”Problemen med MPK har naturligtvis påverkat både volymer och lönsamhet”, säger Henrik Dahlin.

Annons:

Trots problemen med MPK och den tidigare mycket besvärande lokförarbristen ser Green Cargos nya vd ljuset i slutet av tunneln.

”Vi ser en positiv trend när det gäller regularitet och punktlighet samtidigt som kundnöjdheten förbättras”, säger han.

”Det är oerhört viktigt inför framtiden.”

”Vi har satt igång ett omfattande internt arbete för att bli mer kundtillvända.”

Bättre järnvägsunderhåll utreds

Regeringen har uppdragit åt Trafikverket att stärka järnvägsunderhållet och göra tågtrafiken mer robust, tillförlitlig och punktlig sedan Green Cargo och tre stora kunder initierat ett möte mellan järnvägsbranschen och infrastrukturministern i början av sommaren.

Tredje kvartalet 2023 i korthet:

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 970 (1 077) miljoner kronor.
  • Rörelseresultat uppgick till -42 (32) Mkr. Rörelseresultatet har påverkats av miljökompensation med 56 (57) Mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -44 (17) Mkr.
  • Green Cargo tecknade nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 150 (520) Mkr.
Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Sena tåg kostar 7–8 miljarder

De många försenade tågen under förra året kostade samhället sju-åtta miljarder kronor. Två tredjedelar utgjordes av ökade kostnader för resenärer och transportköpare. Men målen för försenade fjärrtåg går inte att nå.

Nyhet

Normal tågtrafik från onsdag

SJ hoppas kunna köra alla tåg, inklusive X2000-tågen, från och med onsdag. Därmed undviks tågkaos i jultrafiken. Ett av de kontrollerade tågen hade en ”mindre avvikelse” i ett hjul och får nya hjul.

Foto. Tobbe Lundell SJ:s vd Monica Lingegård assisterade kundvärdarna på Stockholm Central under lördagen och söndagen 16-17 december 2023.
Nyhet

Hårda restriktioner för godståg genom Danmark

Danska Trafikstyrelsen har beslutat om omfattande restriktioner för transporter av lastbilstrailrar på järnväg genom Danmark. Restriktionerna är så långtgående att trailer på tåg i fortsättningen hänvisas till färjorna mellan Sverige och Tyskland.

Nyhet

Färre tåg på Tjustbanan

Trafiken på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik minskas från 16 till sex tåg per dag senast 14 augusti i år. Bussar ersätter de inställda tågen.