Annons:
Alstom får stororder på ERTMS
Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt. Kontraktet är värt cirka 370 miljoner svenska kronor.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
X31K 4327 har precis passerat Öresundsbron och skymtar fram vid brofästet på Pepparholm.
Annons:
”Det är riktigt roligt att vi får den här stora uppdraget av Transitio och övriga fordonsägare”, säger Björn Asplund, vd för Alstom Sweden. ”Kontraktet är en stor framgång för oss.”
Björn Asplund, vd för Alstom Sweden.
Trafikverket räknar med att driftsätta det nya säkerhetssystemet ERTMS på Södra stambanan Stockholm–Malmö 2023-2028 och på Västkustbanan Göteborg–Malmö 2027–2029.
Sedan flera år tillbaka finns ERTMS på Haparandabanan, Ådalsbanan, Botniabanan och Västerdalbanan men utbyggnaden har skjutits upp flera gånger de senaste åren.
I Danmark har en storskalig utbyggnad av ERTMS nyligen inletts.
Klart 2023
Eftersom Öresundstågen huvudsakligen används på Södra stambanan och Västkustbanan och till och från Köpenhamn måste tågen utrustas med ERTMS de närmaste åren.
Fordonsbolaget Transitio har tillsammans med Region Skåne genom Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Region Blekinge och DSB tecknat avtalet med Alstom. Samtliga fordon ska ha fått ombordutrustning och vara godkända för kommersiell trafik i slutet av 2023.
Öresundstågen genomgår just nu ett upprustningsprogram, ett av ombyggda fordonen skymtar fram på vid station Triangeln i Malmö.
”Det är riktigt roligt att vi får den här stora uppdraget av Transitio och övriga fordonsägare”, säger Björn Asplund, vd för Alstom Sweden.
”Kontraktet är en stor framgång för oss.”
Alstom kommer att installera ett integrerat dubbelsystem som gör det möjligt för tågen att köra på banor utrustade med befintligt ATC2-system i Sverige samtidigt som de kan köra på banor utrustade med ERTMS nivå 2 i Sverige och Danmark. Tågen kommer även att kunna köra på befintligt ZUB 123-system i Danmark.
Världens första ERTMS nivå 3
Alstoms signallösning Atlas används av 70 procent av alla ombordsystem i världen för ERTMS nivå 2. Tåg utrustade med Atlas har kört över 150 miljoner kilometer i 20 länder, inklusive ICE3-tågen i Tyskland. Alstom har också levererat världens första ERTMS nivå 3 som används i kommersiell trafik i Tyskland.
Alstom levererar för närvarande ERTMS Nivå 2 till över 400 tåg i Norge, de ska färdigställas till 2026.
”Eftersom Sverige och Norge har samma lösningar för markinstallationerna för ERTMS hoppas vi naturligtvis att det ger oss ett försprång när de stora operatörerna i Sverige väljer ombordutrustning till sina lok och motorvagnar”, säger Björn Asplund.
Huvudkonkurrenterna är Bombardier Transportation och Hitachi Rail som häromåret förvärvade Ansaldo STS.
Ett Öresundståg rusar fram genom blommande rapsfält på Vejbyslätt strax norr om Ängelholm.
Arbetet inleds nästa år
Installationen i Öresundstågen kommer att levereras av Alstom Sweden tillsammans med Alstom Center of Excellence för ERTMS i Charleroi, Belgien. Installationsdesign och inköp kommer att utföras av Alstom i Köpenhamn.
”Vi planerar och projekterar arbetet de närmaste året och inleder installationerna i maj–juni nästa år. Serieombyggnaderna sker från hösten 2022 till hösten 2023″, säger Björn Asplund.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Inga X2000-tåg till Köpenhamn
SJ har beslutat ställa in trafiken med X2000 mellan Malmö och Köpenhamn till mitten av december i år. Orsaken är brist på fungerande snabbtåg.
Fler vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt de åtta sittvagnarna som man hyrt av tyska Locomore sedan i december. Vagnarna kommer i första hand att användas i dagtågen mellan Stockholm och Malmö.
Hässleholm–Lund delas upp i två etapper
Järnvägsprojektet Hässleholm-Lund kommer att delas upp i två etapper för att korta projekteringstiden. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Utredningen om dödsolyckan i Värö klar
Lastbilschauffören såg inte tåget och körde ut i korsningen utan att lämna företräde. Det är orsaken till olyckan på Värö bruk för ett år sedan då en lokförare omkom. Men tåget kördes över tillåten hastighet och riskerna vid den obevakade korsningen var kända men inte åtgärdade.



