Annons:
Alstom får stororder på ERTMS
Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt. Kontraktet är värt cirka 370 miljoner svenska kronor.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
![02-jarnvagar-nu-oresundstag-ertms-kasper-dudzik-oresundsbron](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2020/04/02-jarnvagar-nu-oresundstag-ertms-kasper-dudzik-oresundsbron.jpg)
X31K 4327 har precis passerat Öresundsbron och skymtar fram vid brofästet på Pepparholm.
Annons:
”Det är riktigt roligt att vi får den här stora uppdraget av Transitio och övriga fordonsägare”, säger Björn Asplund, vd för Alstom Sweden. ”Kontraktet är en stor framgång för oss.”
Björn Asplund, vd för Alstom Sweden.
Trafikverket räknar med att driftsätta det nya säkerhetssystemet ERTMS på Södra stambanan Stockholm–Malmö 2023-2028 och på Västkustbanan Göteborg–Malmö 2027–2029.
Sedan flera år tillbaka finns ERTMS på Haparandabanan, Ådalsbanan, Botniabanan och Västerdalbanan men utbyggnaden har skjutits upp flera gånger de senaste åren.
I Danmark har en storskalig utbyggnad av ERTMS nyligen inletts.
Klart 2023
Eftersom Öresundstågen huvudsakligen används på Södra stambanan och Västkustbanan och till och från Köpenhamn måste tågen utrustas med ERTMS de närmaste åren.
Fordonsbolaget Transitio har tillsammans med Region Skåne genom Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Region Blekinge och DSB tecknat avtalet med Alstom. Samtliga fordon ska ha fått ombordutrustning och vara godkända för kommersiell trafik i slutet av 2023.
![03-jarnvagar-nu-oresundstag-ertms-kasper-dudzik-malmo-triangeln](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2020/04/03-jarnvagar-nu-oresundstag-ertms-kasper-dudzik-malmo-triangeln.jpg)
Öresundstågen genomgår just nu ett upprustningsprogram, ett av ombyggda fordonen skymtar fram på vid station Triangeln i Malmö.
”Det är riktigt roligt att vi får den här stora uppdraget av Transitio och övriga fordonsägare”, säger Björn Asplund, vd för Alstom Sweden.
”Kontraktet är en stor framgång för oss.”
Alstom kommer att installera ett integrerat dubbelsystem som gör det möjligt för tågen att köra på banor utrustade med befintligt ATC2-system i Sverige samtidigt som de kan köra på banor utrustade med ERTMS nivå 2 i Sverige och Danmark. Tågen kommer även att kunna köra på befintligt ZUB 123-system i Danmark.
Världens första ERTMS nivå 3
Alstoms signallösning Atlas används av 70 procent av alla ombordsystem i världen för ERTMS nivå 2. Tåg utrustade med Atlas har kört över 150 miljoner kilometer i 20 länder, inklusive ICE3-tågen i Tyskland. Alstom har också levererat världens första ERTMS nivå 3 som används i kommersiell trafik i Tyskland.
Alstom levererar för närvarande ERTMS Nivå 2 till över 400 tåg i Norge, de ska färdigställas till 2026.
”Eftersom Sverige och Norge har samma lösningar för markinstallationerna för ERTMS hoppas vi naturligtvis att det ger oss ett försprång när de stora operatörerna i Sverige väljer ombordutrustning till sina lok och motorvagnar”, säger Björn Asplund.
Huvudkonkurrenterna är Bombardier Transportation och Hitachi Rail som häromåret förvärvade Ansaldo STS.
![01-jarnvagar-nu-oresundstag-ertms-kasper-dudzik-angelholm-vejbyslatt](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2020/04/01-jarnvagar-nu-oresundstag-ertms-kasper-dudzik-angelholm-vejbyslatt.jpg)
Ett Öresundståg rusar fram genom blommande rapsfält på Vejbyslätt strax norr om Ängelholm.
Arbetet inleds nästa år
Installationen i Öresundstågen kommer att levereras av Alstom Sweden tillsammans med Alstom Center of Excellence för ERTMS i Charleroi, Belgien. Installationsdesign och inköp kommer att utföras av Alstom i Köpenhamn.
”Vi planerar och projekterar arbetet de närmaste året och inleder installationerna i maj–juni nästa år. Serieombyggnaderna sker från hösten 2022 till hösten 2023″, säger Björn Asplund.
![Ulf Nyström](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/10/Ulf-Nystrom.jpg)
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Många tågstopp på Bohusbanan
Tunnelrenoveringarna på Bohusbanan försenas ytterligare. Tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla kommer att återupptas först på nyårsdagen 2025. Trafiken på övriga delar av banan kommer att stoppas i omgångar under kommande år.
Fjärrstyrning införs Ludvika-Fagersta
Efter 162 år avbemannas stationen i Smedjebacken. På onsdagskvällen gick den siste tågklararen hem och banan Ludvika-Fagersta stängdes. På måndag öppnas banan igen men då fjärrstyrs trafiken från Gävle.
Pandemin slog hårt mot MTRX
MTR Express redovisar en förlust 113 miljoner kronor för 2020. Lönsamheten, eller snarare bristen på lönsamhet, är tillbaka till 2016 års nivå, första året med helårstrafik mellan Stockholm och Göteborg.
Lint i trafik från december
Vid tidtabellsskiftet i december kommer två Lint-tåg att sättas i trafik på Fryksdalsbanan. Problemen med Itino-tågen har fortsatt under 2023.