fbpx

ANNONS

Sovvagnarna försenas åter

Det kommer att dröja ytterligare minst en månad innan SJ kan sätta in sovvagnar i nattågen mellan Stockholm och Hamburg. Nya krav från danska Trafikstyrelsen har försenat godkännandet av vagnarna.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 12 oktober 2022

Foto: HJALMAR ARVIDSSON Leveransen av de sovvagnar som skulle använts i nattågen till Hamburg har försenats och SJ lånar i stället ett antal sovvagnar som fram till nyligen gick i nattågen mellan Salzburg och Sylt. Den första vagnen kom i går, tisdag 2 augusti, till Malmö.

FOTO: JOHAN HELLSTRÖM
1 september avgick det första av SJ:s nattåg från Stockholm C till Hamburg Altona. Sex veckor senare saknas fortfarande sov- och sittvagnarna och det lär dröja minst en månad innan de kan sättas i trafik.

”Det är oerhört trist att processen drar ut på tiden”, säger Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ.

”Trösten i bedrövelsen är att nattågen går som klockan, förseningarna är väldigt få.”

1 september var det premiär för SJ:s nattågstrafik mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken upphandlas tidvis och delvis av svenska staten genom Trafikverket, cirka nio månader om året och på sträckan mellan Stockholm och Dansk-tyska gränsen.

Resten av året och övrig sträcka kör SJ helt på kommersiella villkor.

Premiärfesten kom av sig

Men premiärfesten kom av sig och tåget har nu rullat sex veckor med enbart ett fåtal liggvagnar sedan danska Trafikstyrelsen och Europeiska järnvägsmyndigheten ERA haft olika uppfattningar om ett eventuellt godkännande av de sovvagnar som ska användas i tågen.

För en månad sedan angav European Railway Agency (ERA) att ett godkännande av vagntypen borde komma 21 september och att det därefter skulle ta ett par veckor att få de individuella vagnarna godkända för trafik.

Då skulle de första tågen med sovvagnar kunna rulla i början av oktober.

LÄS MER: Snart sovvagnar till Hamburg – Järnvägar.nu

Men princip- eller prototypgodkännandet har dragit ut på tiden.

Danska krav på ytterligare dokumentation

”Alla dokument som efterfrågats är inlämnade sedan länge”, säger Dan Olofsson.

”Men den danska tillsynsmyndigheten Trafikstyrelsen har flera gånger återkommit med nya krav på dokumentation.”

”Ett oberoende företag jobbar nu med vad vi hoppas är den sista pusselbiten, dokumentation från de belgiska statsjärnvägarna SNCB som under någon period ägt och underhållit vagnarna.”

Trafikstyrelsen, som agerar som remissinstans till ERA, ställer särskilt hårda krav på brandsäkerheten i personvagnar som trafikerar järnvägstunneln under Stora Bält.

”ERA säger nu att ett principgodkännande kan utfärdas i slutet av oktober och att det därefter tar två veckor för att få alla de aktuella vagnarna individuellt godkända”, säger Dan Olofsson.

”Det skulle kunna innebära att vi kan sätta sovvagnarna i trafik i början eller mitten av november. Men ingenting är klart förrän allt är klart.”

Drygt två månader efter trafikstarten

”Det är en månad senare än vi hoppades på och drygt två månader efter trafikstart”, säger Dan Olofsson.

”Sen börjar godkännandeprocessen för sittvagnarna, den borde rimligen gå snabbare än processen med sovvagnarna.”

SJ och ÖBB, det statliga österrikiska tågtrafikföretaget, säljer för närvarande biljetter till liggvagnarna i alla avgångar fram till tidtabellsskiftet i december,

Tågen rullar oftast fullsatta, eller kanske snarare fulliggande. Vid något tillfälle har SJ satt in liggvagnen som normalt står som reserv för att härbärgera ett större resesällskap.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Fler artiklar

Storsatsning på tåg i väst

Storsatsning på tåg i väst

Västtrafik hoppas kunna öka tågresandet med 50 procent när Västlänken står klar. Trafiken utökas på nästan alla sträckor i Västra Götaland. Satsningen kräver 35 nya tågsätt utöver de 45 som levereras de närmaste åren.

read more
Dyra omvägar för godstågen

Dyra omvägar för godstågen

Att köra godståg från Sävenäs rangerbangård i Göteborg till Halmstad, cirka 15 mil, tar normalt två timmar. Men nu tar de drygt fyra timmar och kostar Green Cargo fyra miljoner kronor.

read more

Vill du läsa fler artiklar?