Annons:

Publicerad: 2024-10-05

Alstom och Flox testar AI mot viltolyckor

Alstom och Flox får 3,3 miljoner kronor från Vinnova för att testa AI-teknik för att motverka viltolyckor på järnvägen.

Ett AI-system ombord på tågen minskar olyckor och skyddar djurlivet genom avskräckande ljudsignaler. Fälttester kommer att genomföras på utvalda järnvägssträckor i Sverige under hösten 2024 och vintern 2025. Projektet bedöms som en del i arbetet för att nå Sveriges och EU:s mål för hållbara och säkra transporter. FOTO: Alstom och Flox

Alstom har tillsammans med Flox fått 3,3 miljoner kronor i finansiering från Vinnova för att genomföra fälttester av ett  AI-system som förebygger kollisioner mellan tåg och vilda djur. Varje år rapporterar Trafikverket cirka 5 000 djurkollisioner i Sverige och genom att minska både olyckor och skador på tågfordon samtidigt som djurlivet skyddas har projektet potential att revolutionera järnvägssäkerheten. 

“Genom att kombinera vår expertis inom hållbar mobilitet med banbrytande AI-teknik, tar vi ett viktigt steg mot att skapa säkrare järnvägar och samtidigt skydda djurlivet,” säger Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige. 

Flox, med expertis inom AI och bildanalys, har utvecklat ett system för att identifiera och avskräcka vilda djur från att nå fram till järnvägsspåret. Genom att använda olika ljudsignaler för olika djurarter, skapas en avskräckning som förhindrar olyckor innan de sker. Denna teknik har redan testats framgångsrikt och nu ska systemet valideras i järnvägsmiljö i Sverige.

Systemet identifierar vilda djur och reagerar i olika scenarier inom andra områden såsom flygplatser, trafikleder, gruvor, städer och jordbruk i både Europa och USA. 

“Vår tågbaserade Flox-teknik bygger på avancerad AI och djupgående förståelse för djurens beteende, vilket gör det möjligt att skydda både tågtrafiken och djurlivet. Tillsammans med Alstom kan vi nu validera denna lösning i en järnvägsmiljö och göra verklig skillnad för både säkerheten och naturen,” säger Sara Nozkova, vd på Flox. 

Under hösten 2024 och vintern 2025 kommer fälttester att genomföras på utvalda järnvägssträckor. Detta gemensamma projekt stöds av Vinnova och har valts ut på grund av sin höga potential för nationell och internationell spridning. Det bedöms som en del i arbetet för att nå Sveriges och EU:s mål för hållbara och säkra transporter.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.

Notis

UIC prisar Varbergs nya stationshus

Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.