Annons:
Ånga under midnattssolen
Under natten mellan 2 och 3 juni 2022 kördes två historiska malmtåg på Malmbanan, ett med ångloket R 976 från 1908 och ett med elloket Dm3 1246-1247-1248 från 1970 som dragkraft.
Text: Ulf Nyström Foto: Tobias Jäderup
Ångtåget på bron över Västra Rautasälven med km-tal 1435, det vill säga1435 kilometer från Stockholm räknat över Krylbo och Ånge.
Det är ju häftigt att de loken dra de tunga tågen under midnattssolen
Henrik Reuterdahl, chef för Tågtrafikenheten på Järnvägsmuseet
“Det har gått riktigt bra, loken har hållit och personalen har gjort ett fantastiskt jobb”, säger Henrik Reuterdahl som är chef för Tågtrafikenheten på Järnvägsmuseet, numera är en del av Statens maritima och transporthistoriska museer.
”Det var en fantastisk upplevelse att se de gamla kämparna i aktion med var sitt tungt malmtåg under midnattssolen och I det tunga regnet den sista sträckan.”
Det var av allt att döma sista möjligheten att köra de gamla loken på Malmbanan.
Malmtågskörningen arrangerades i samarbete med LKAB i samband med Kirunafestivalen som för sista gången äger rum i den gamla stadskärnan. Dessutom fyller norra delen av Malmbanan, sträckan Kiruna-Narvik, 120 år i år.
Ingen ETCS i museiloken
Trafikverket installerar det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan och från nästa år blir det inte möjligt att köra tåg utan ombordsystemet ETCS på Malmbanan. Varken det gamla ångloket eller Dm3-loket kommer att förses med ETCS av kostnadsskäl.
Att körningen med de historiska tågen skedde i midnattssolens sken var ingen tillfällighet.
”Det är ju häftigt att de loken dra de tunga tågen under midnattssolen”, säger Henrik Reuterdahl.
”Det pågår banarbeten på Malmbanan, på norska sidan under natten och morgonen så ordinarie malmtåg och övriga tåg på svensk sida är inställda eller senarelagda och vi hade banan för oss själva.”
”Gamla lok är robusta saker och byggda för att hålla i eviga tider men man måste ha respekt före deras ålder.”
Malmtåget som drogs av ångloket R 976 avgick från Kiruna malmbangård strax före midnatt, gjorde uppehåll i Torneträsk under drygt en timma vid 03-tiden och i Abisko Östra från 05:00 för vattentagning och kolning.
Tåget ankom Vassijaure 08:42
Malmtåget med ångloket R 976 som dragkraft lämnar Kiruna bakom sig och passerar Peuravaara.
Annons:
Sveriges starkaste ånglok
R-loken byggdes i endast fem exemplar 1908–1909 för att dra malmtågen på den mest krävande delen av Malmbana, från Abisko Östra till Riksgränsen, och loken blev de starkaste ångloken som byggts för trafik i Sverige.
”R-loket är fruktansvärt starkt men det är också konstruerat för att gå sakta när vikten är hög och backen väldigt lång”, säger Henrik Reuterdahl.
“I de långa uppförsbackarna gick tåget 13 kilometer i timmen men det klarade det tunga loket.”
Under natten drog R 976 sexton moderna malmvagnar och en koppelvagn eftersom malmvagnarna har automatkoppel, och ångloket skruvkoppel. Vagnviken var 1 298 ton, strax under de 1 400 ton R-loken var byggda för att klara.
Malmtåget som drogs av med elloket Dm3 1246-1247-1248 avgick från Kiruna malmbangård 02:41, gjorde ett kort uppehåll i Torneträsk och nådde Abisko Östra strax före 06:00.
Malmtåget med Dm3 1246-1247-1248 som dragkraft rullar förbi Peuravaara ut från Kiruna.
Det är ju häftigt att de loken dra de tunga tågen under midnattssolen. Det pågår banarbeten på Malmbanan, på norska sidan under natten och morgonen så ordinarie malmtåg och övriga tåg på svensk sida är inställda eller senarelagda och vi hade banan för oss själva.
Henrik Reuterdahl, chef för Tågtrafikenheten på Järnvägsmuseet
Sida vid sida i Abisko Östra
De båda malmtågen stod en stund sida vid sida innan elloket drog i väg sina vagnar. Det tog lite längre tid än beräknat att slagga R976 och fylla på mer kol och vatten inför sluttampen men en halvtimma senare avgick ångtåget och nådde Vassijaure strax före klockan 10 på morgonen.
Dm3-loken som drog malmtåg på Malmbanan fram till 2013 var på sin tid ett av Europas starkaste ellok med nära 10 000 hästkrafter och de klarar tåg med vagnvikten 5 200 ton. Under nattens körning var vagnviken 4 554 ton.
Dagens ellok på Malmbanan, Iore, är på 10 800 kW, det vill säga cirka 14 700 hästkrafter. De klarar tåg med vagnvikten 8 800 ton.
När båda malmtågen ankommit Vassijaure på söndagsmorgonen växlas de lastade malmvagnar samman till ett tåg och dras under förmiddagen till Narvik av ett Iore-lok.
Extratåg från Stockholm
Upplevelsen av de historiska malmtågen var helt gratis men åskådarna fick ta sig ut längs banan på egen hand. Svenska Järnvägsklubben (SJK) arrangerade ett extratåg från Stockholm till Kiruna i samband med malmtågskörningen och organiserade trafik med fotobussar under natten för att ge de riktiga entusiasterna möjligheter att beskåda den dubblerade härligheten.
I tre dagar, torsdag, fredag och lördag har Järnvägsmuseet kört lunchtåg mellan Kiruna och Abisko och i torsdags dessutom ett middagståg mellan Kiruna och Björkliden. Tågen drogs av elloket Da 888 från 1955 som tidigare trafikerat Malmbanan.
Tåget medförde förstaklassvagnar, restaurangvagn och barvagn, alla från 1950-talet. Maten lagades ombord och serverades på vita linnedukar och porslin.
I kväll körs dessutom ett tåg för SJK från Abisko Östra till Vassijaure tur och retur. R 976 drar tåget till Vassijaure och Dm 3 1246-1247-1248 tillbaka till Abisko Östra. SJK kör även ett anslutande extratåg från Kiruna till Abisko och åter.
Malmtåget med Dm3-loket och vagnvikten 4 554 ton mellan Stenbacken och Kaisepakte.
Luossajärvi runt på 30 minuter
Kirunafestivalen ägde i år rum mellan 30 juni och 2 juli. Under festivalen visades R-loket, Dm3:an och ett Iore-lok upp på stationen i Kiruna och gratiståg kördes runt Luossajärvi torsdag, fredag och lördag., en resa som tog 30 minuter.
Dm3-loket kördes i 40 km/h upp från Gävle till Kiruna redan i maj med ett nedkopplat R 976 i släptåg. Resan tog nästan tre dygn.
Järnvägsmuseets personvagnar och personal transporterades upp till Kiruna i början av veckan med Rc1 1007 som dragkraft innan loket havererade med fel på en styrpulsgivare och fick dras till Midwaggon i Ånge för reparation.
Rc1 1021, som tillhör Trafikverket, fick hämtas i Gävle och drog sedan personvagnar och personal till Kiruna.
Med avgång i morgon kväll drar Rc1 1021 ett tåg från Abisko Ö till Gävle med alla personvagnar och personal.
På tisdag eftermiddag börjar Dm3:an den långa och långsamma resan ”hem” till Gävle med nedkopplade R 976 till Gävle. Ankomst efter tre dygn.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Premiär för långrälsåtervinning
Rälerna från Södra stambanan mellan Malmö och Lund får nytt liv i södra Halland. Flytten 16 mil norrut sparar cirka tio miljoner kronor och utsläpp av 2 200 ton koldioxid.
Coop-trailrar går som tåget
Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid. När många resandetåg är inställda håller godstågen tidtabellerna utan problem.
I god form på 90-årsdagen
4 januari 1934 levererades det första mobila omformaraggregatet till SJ. 90 år senare fungerar det alldeles utmärkt och gör fortfarande tjänst i en av Trafikverkets omformarstationer i Västsverige.
750 000 ton flis eldas varje vinter
Kraftvärmeverket i Värtan är det största som eldas med biobränsle i Sverige. Det förser motsvarande 190 000 lägenheter med värme och genererar el som kan ladda 150 000 elbilar.