Är det inte värt 20 miljoner att vi knyter ihop Stockholm med Trondheim igen?
Resenärernas ordförande Jonas Friberg ser fram emot att till tidtabellsskiftet i december kunna kliva på Intercitytåget i Stockholm på morgonen och kliva av i Trondheim på kvällen efter en bekväm tågresa.

Jonas Friberg
Nätverksexpert, organisationskonsult och ledarskapsutbildare med hundratusentals kilometer tågresor i bagaget. Ordförande i Resenärerna.
Foto: Kasper Dudzik
När jag gjorde lumpen i Östersund på slutet av 1980-talet gick det både natt- och dagtåg Stockholm-Östersund-Trondheim, även direktvagnar från Sundsvall.
Sen millennieskiftet är det ingen genomgående trafik alls utan byte i Storlien och på en plats till för att ta sig till Stockholm. Det kan vara Duved, Östersund eller Sundsvall beroende på tidpunkt.
När nu Meråkerbanen Trondheim-Storlien elektrifieras finns det möjlighet att köra genomgående direkta tåg från Stockholm till Trondheim utan byte vare sig för passagerare eller dragkraft.
Är det inte dags att vi får den möjligheten?

SJ vill köra tågen som nu går mellan Stockholm och Duved till och från Trondheim men kräver ersättning från Trafikverket och Jernbanedirektoratet. Snälltåget kör sedan flera år tåg mellan Malmö och Storlien via Stockholm under skidsäsongen och sommaren. Men det var många år sedan det gick att åka tåg utan byte mellan Stockholm och Trondheim. Bild från Storlien i augusti 2023.
Annons:
Tågtrafik är samhällsbygge och att skapa den här möjligheten knyter Atlantkusten samman med både Bottenviken och Östersjön.
I de här sammanhangen är 20 miljoner inte ens felräkningspengar så kom igen nu staten. Se till att vi kan somna i Stockholm och vakna i Trondheim igen eller på en dag ta oss från ena orten till den andra.
Ja. järnvägen har i det stora ett kapacitetsproblem och inte ett marknadsproblem men när vi nu får möjligheten att erbjuda en bra trafik som på sikt säkert inte kommer kräva tillskott; ja, se till att vi får den på plats.
Jag som resenär ser fram emot att till tidtabellsskiftet i december kunna kliva på Intercitytåget i Stockholm på morgonen och kliva av i Trondheim på kvällen efter en bekväm tågresa.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trafikverket tror på höjda banavgifter
Bangifterna bör snarare höjas än sänkas. Det är beskedet från Trafikverket till regeringen. Avgifterna för persontåg behöver troligen höjas kraftigt medan avgifterna för godståg höjs marginellt.
Fasta förbindelsen fyller 25 år
I dag fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10-15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.
SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn
SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.
Ingen vill köra nattåg till Norrland
3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.