Annons:

Publicerad: 2025-06-19

Ingen vill köra nattåg till Norrland

3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Ett nattåg på väg söderut passerar Byskeälven strax söder om Myrheden på Stambanan genom Övre Norrland en septemberkväll 2019.

Annons:

SJ kör på uppdrag av Trafikverket nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland sedan tidtabellsskiftet i december 2024.

När Vy Tåg, som kört nattågen sedan i december 2020, valde att inte förlänga avtalet med Trafikverket enligt den option som fanns i avtalet direktupphandlade Trafikverket nattågstrafiken av SJ sommaren 2024.

I mars i år beslöt Trafikverket att utlösa optionen som innebär att SJ kör nattågstrafiken till mitten av december 2026.

Under våren har Trafikverket gått ut med en anbudsförfrågan om nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland från december 2026 till december 2029 med option på ytterligare ett plus ett år.

Men när anbudstiden löpte ut för drygt två veckor sedan hade Trafikverket inte fått in ett enda anbud.

”Nej, så är det”, säger Dan Lundholm, avtalsförvaltare på Trafikverket.

”Vi har inte fått in några anbud.”

”Vi har ingen förklaring”

”Vi har ingen förklaring till detta, jag vet inte varför det blivit så.”

”Nu får vi fundera på hur vi ska gå vidare. Det finns ett antal parametrar i anbudsförfrågan som vi får titta på och förändra på något sätt.”

Trafikverket håller för närvarande på att utvärdera de anbud på nya lok och sov- och liggvagnar för nattågstrafiken som lämnades in i början av maj. Ett beslut om vilket företag som går leverera fordonen väntas under sommaren.

Anbudstiden för nattågstrafiken var anpassad för leveransen av nya lok och vagnar och skulle gälla fram till dess att fordonen levererats och var klara för trafik.

Ingen förvåning inom SJ

Jan Kyrk, affärschef på SJ och ansvarig för nattågstrafiken, är inte förvånad över att ingen lämnat anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

”Vi kommenterar aldrig vilka upphandlingar vi deltar i men det är ju uppenbart att vi inte lämnat något anbud i denna upphandling”, säger han.

”Men det är inte förvånande att ingen annan har lämnat anbud.”

SJ kör nattågen ett år till

SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.

SJ körde den upphandlade nattågstrafiken till och från övre Norrland mellan juni 2008 och december 2020 och kör tågen sedan december 2024. Under natten till 4 juni 2020 står tåg 71 och 91 på Sundsvall C redo att avgå mot Göteborg och Stockholm.

Jan Kyrk vill inte berätta varför SJ inte valt att lämna anbud på nattågstrafiken till och från Övre Norrland.

”Lika lite som vi kommenterar vilka anbud vi lägger kommenterar vi inte varför vi valde att lägga något anbud vid detta tillfälle”, säger han.

“Men vi kör jättegärna nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Det finns en stor efterfrågan på tågresor men villkoren i upphandlingen måste vara realistiska.”

Fler nöjda resenärer

Enligt Jan Kyrk går såväl nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland som  nattågstrafiken mellan Stockholm och Duved bra förutom vid de tillfällen då koppartjuvar varit i farten.

”Vi har bra passagerarsiffror och kundnöjdheten för tågen till Övre Norrland har ökat till samma som kundnöjdheten i Jämtlandstrafiken”, säger Jan Kyrk.

Ett av de tågtrafikföretag som fick en anbudsförfrågan från Trafikverket och, i likhet med SJ, valde att inte lämna något anbud förklarar sitt agerande så här.

”En alltför stor osäkerhet”

”Efter att noga gått igenom Trafikverkets anbudsunderlag för nattågstrafiken till/från Övre Norrland ser vi att den riskfördelning som föreslås mellan beställare och operatör innebär en alltför stor osäkerhet”, skriver en källa inom tågtrafikföretaget till Järnvägar.nu.

”Vi skulle gärna köra nattåg till Övre Norrland men då behöver vi göra det i partnerskap med beställaren och med villkor som gör det möjligt att köra trafiken med sund ekonomi och hög kvalitet.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Fler norska tåg till Malmö

Den utökade tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg har enligt Vy blivit en succé. Nu förlängs två tåg om dagen till Malmö under fyra sommarveckor. Från december kommer Vy att köra Oslo-Malmö under veckosluten.

Nyhet

Äntligen ljuset i tunneln

Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.

Nyhet

Stopp för eltåg i Borlänge

Under fyra veckor, från 14 juli till 10 augusti, är det stopp för alla eltåg genom Borlänge när kontaktledningsanläggningen på Borlänge C byts ut. Ett antal godståg dras genom Borlänge med diesellok.

Notis

Sju av tio VR-snabbtåg i tid

71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.

Nyhet

Planskildhet för 3,8 miljarder kronor

Nästan tre månader för tidigt och 200 miljoner kronor billigare än beräknat står Planskildhet Olskroken klar i höst. Natten till 30 juni avslutades den sista av många av avstängningar av tågtrafiken.

Nyhet

001 har återuppstått som ÖBB-lok

1043.001 har återuppstått i sin forna glans. Det orange-vita loket som levererades från Asea till Österrike 1971 återvände till Sverige 2001 och nu har Tågab målat loket i leveransfärgerna.