Annons:
Arkivet på Järnvägar.nu
SJ släpper sommarens biljetter
Från och med idag finns biljetter fram till 1 september tillgängliga att köpa hos SJ. Samtidigt rullas etapp två ut i det nya bokningssystemet, efter en väldigt positiv start.
Resenärerna, Trafikverket och klimatet
Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.
Sträng vinter sänkte SJ:s resultat
SJ redovisar en förlust på 74 miljoner kronor för första kvartalet 2024. Den stränga vintern gjorde att många tåg fick ställas in på grund av fordonsbrist. Resandet föll med nio procent, vilket slog hårt mot resultatet. SJ lanserar nu ett tiopunktsprogram för att klara nästa vinter bättre.
Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ
Jonas Friberg skriver om Flixtrain som inte kommer upp på banan igen. Naturligtvis är det ett rimligt beslut om intäkterna är stabilare och efterfrågan större i Tyskland, men vi som reser i Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ.
Vätterlänken första delen av Götalandsbanan
Järnvägsdebattören Håkan Norén ser stora vinster och samhällsnytta med en länk mellan Södra stambanan och Jönköping så att man slipper den tidsödande vändan med tågbyte i Nässjö.
Snälltåget kör till Köpenhamn
Snälltåget förlänger från 16 maj ett av tågparen mellan Stockholm och Malmö till och från København H. Därmed får SJ konkurrens om trafiken mellan Stockholm och Köpenhamn.
Flixtrain lämnar Sverige
Flixtrain ställer in all tågtrafik i Sverige efter knappt tre år på spåren. Tågen har tidvis varit välfyllda men Flixtrain har kört med betydligt färre vagnar än planerat och tidvis har trafiken varit inställd.
Nya bokningssystem för tågbiljetter
I tisdags, 16 april, lanserade SJ sitt nya bokningssystem som ansluter till Samtrafikens tjänst Nationell distribution som spårsattes 5 mars. Inom kort följer Snälltåget, MTRX och Vy Tåg efter. Biljettbokningen ska bli enklare och ge mer information.
SJ uppgraderar sitt biljettsystem
Under april byter SJ ut sitt 30 år gamla bokningssystem mot ett nytt och molnbaserat system. Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i nära dialog med olika kundgrupper.