Annons:

Publicerad: 2024-03-14

Åter nattåg till Lappland

Efter tre månaders avbrott återupptas nattågstrafiken mellan Stockholm och stationerna på Malmbanan. Tågen kommer att köras som tjänstetåg utan resenärer mellan Björkliden och Narvik.

Text: Ulf Nyström  Foto: Steffen Haase

Tåg 3996 från Luleå mot Narvik med Rc6 1333 och ett par sittvagnar ankommer Gällivare 25 januari 2021.

”Äntligen”, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd på Vy Tåg.

”Det har varit besvärligt för våra resenärer och frustrerande för oss att inte kunna köra nattågen på Malmbanan sedan mitten av december.”

17 december spårade ett lastat malmtåg ut och förstörde drygt 15 kilometer spår mellan Tornehamn och Vassijaure. Alla tågtrafik väster om Kiruna ställdes in. 65 dagar senare var banan åter farbar efter byte av 26 000 betongsliprar och andra insatser, tidvis i extremt väder med orkanvindar och temperaturer ner mot 40 minusgrader.

Ny urspårning efter fem dygn

Men bara fem dygn senare spårade ett tomt malmtåg ut väster om Vassijaure och Malmbanan blev åter oframkomlig. Efter elva dygn, 6 mars, kunde trafikstoppet hävas och malmtåg och övriga godståg började åter att rulla mellan Kiruna och Narvik.

Malmbanan åter återöppnad

Strax efter klockan 17 på onsdagen avgick det första malmtåget från Kiruna mot Narvik sedan Malmbanan mellan Vassijaure och Katterjåkk reparerats efter tågurspårningen 24 februari.

Annons:

Men Trafikverket accepterar fortfarande inte persontågstrafik på de åtgärdade sträckorna, främst för risken för nya urspårningar och behovet av att i sådana fall kunna evakuera tåg på sträckor långt från farbara vägar.

Sedan 17 december har Vy Tåg valt att köra nattåget som normalt framförs mellan Stockholm och Narvik, tåg 93 och 94, till och från Luleå. Resenärer till och från Gällivare, Kiruna, Abisko, Björkliden, Riksgränsen och Narvik har fått byta till eller från tåg med sittvagnar i Boden.

”Jobbigt för resenärerna”

Tågen har körts till och från Kiruna. Resenärerna till fjällvärlden och Narvik har fått åka buss väster om Kiruna.

”Det har varit jobbigt för resenärerna med byten vid 06-tiden på morgonen eller 22-tiden på kvällen”, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

”Vi är medvetna om hur obekvämt det varit och har nu äntligen hitta en fungerande lösning.”

Nattågen med ligg- och sovvagnar kommer från och med torsdag 14 mars att köras mellan Stockholm och Narvik.

Tjänstetåg utan resenärer

Eftersom Trafikverket fortfarande inte tillåter personförande tåg väster om Björkliden kommer Vy Tåg att köra tågen som tjänstetåg utan resenärer mellan Björkliden och Narvik. Resenärerna får åka buss på den sträckan.

”Med den här lösningen kan vi städa, bädda och vattentrycka tågen i vanlig ordning i Narvik”, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

”Vi har inte haft sådana möjligheter i Kiruna och därför har vi tvingats köra ligg- och sovvagnarna till Luleå.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Green Cargo vänder till vinst

För första gången på flera år kan Green Cargo redovisa vinst under ett kvartal. För andra kvartalet 2021 blev vinsten 25 Mkr. Men då ingår en miljökompensation från staten på 64 miljoner kronor

Nyhet

Nattåg till Berlin skjuts upp

Snälltåget skjuter upp starten för nattågen till och från Berlin till början av maj. Skidtågen till Alperna är inställda hela säsongen. Men tågen Malmö-Stockholm kan åter rulla dagligen om två veckor.

Nyhet

Slutkört för museitåg i Nora

Det sista museitåget kan ha ångat in på stationen i Nora. Styrelsen för Nora Bergslags Veteran-Jernväg anser att banan är i så dåligt skick att tågen inte kan framföras på ett säkert sätt. Men politikerna i Nora hoppas på en lösning.

Nyhet

Dubblad tågtrafik i norr

Norrtåg vill fördubbla tågtrafiken till år 2040. Men långt dessförinnan krävs nya fordon som ersättning för Regina-tåg och gamla pendeltåg av typ X11 som Norrtåg i dag använder. Trafiken kan utökas 2027 med fem bättre begagnade tågsätt från Västtrafik.