Annons:

Publicerad: 2024-03-07

Malmbanan åter återöppnad

Strax efter klockan 17 på onsdagen avgick det första malmtåget från Kiruna mot Narvik sedan Malmbanan mellan Vassijaure och Katterjåkk reparerats efter tågurspårningen 24 februari.

Text: Ulf Nyström  Foto: Trafikverket

Närmare två kilometer spår på Vassijaure driftplats och västerut mot Katterjåkk har fått nya betongsliprar de senaste dagarna.

Tågstoppet varade elva dygn och har inneburit att drygt 100 lastade malmtåg och lika många tomma malmtåg samt drygt 40 godståg ställts in på sträckan Kiruna–Narvik.

När sju tomma malmvagnar i tåg 9915 spårade ut 24 februari förstördes betongsliprar på en sträcka av 1,5 kilometer flera kontaktledningsstolpar och signalteknik.

Sedan Statens Haverikommission lämnat röjningsmedgivande lyftes de skadade vagnarna och transportades på lastbilstrailer till Kiruna och främre delen av tåget drogs till Kiruna medan tågets sista vagnar drogs till Narvik.

Därefter har BDX Rail tillsammans med ett antal entreprenörer bytt sliprar, räler och en del av kontaktledningsanläggningen.

Stresstest under onsdagen

”Tillsammans med LKAB har vi stresstestat järnvägen, vi har kört fram och tillbaka på spåret med ett tåg med några lastade vagnar i olika hastigheter”, säger Håkan Äijä, krisledare vid Trafikverket emligt ett pressmeddelande.

”Därefter har vi gjort ytterligare avsyningar och kontroller av spåret för att säkerställa att allt ser bra ut.”

BDX kommer att vara på plats för att fortsatta kontroller med besiktigar två gånger per dygn.

”Alla som jobbat i området de senaste dygnen har gjort ett jättejobb. Jämfört med den förra urspårningen så har vi haft betydligt mindre att återställa samtidigt som vädret varit gynnsamt”, säger Håkan Äijä.

Första tåget passerade vid 21-tiden

Vid 17-tiden på onsdagen avgick det första lastade malmtåget från Kiruna för att passera den återställda sträckan klockan 21 när den öppnades för trafik.

”Nu håller vi tummarna för att det inte blir fler urspårningar och fler trafikavbrott på väldigt länge”, säger Linda Bjurholt, logistikchef på LKAB.

Inga tecken på sabotage

Det kommer att ta flera veckor innan trafiken kan återupptas på Malmbanan mellan Björkliden och Riksgränsen. Räler, sliprar och kontaktledning är skadade. Men det finns inga tecken på sabotage eller annan yttre påverkan.

Annons:

Malmbanan åter öppen

Klockan 07 på tisdagsmorgonen öppnades Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen åter för trafik efter 65 dygn. Fyra och en halv miljoner ton malm till ett värde av närmare åtta miljarder kronor ska successivt transporteras till Narvik. Persontåg är inte välkomna.

Sedan reparationen av malmbanan mellan Tornehamn och Vassijaure tidigare i vinter är hastigheten nu nedsatt till 40 km/h och största tillåtna axellast till 25 ton på drygt 20 kilometer.

Det ökar gångtiderna för de lastade malmtågen sju-åtta minuter och för övriga godståg med cirka 15 minuter.

Malmtågen kan lastas med ungefär 20 procent mindre malm än normalt.

Sju till åtta lastade LKAB-tåg per dygn

”Vi räknar med att köra sju-åtta malmtåg per dygn den närmaste tiden”, säger Linda Bjurholt. ”Men vi är redo att med kort varsel öka till tio malmtåg per dygn.”

Normalt kör LKAB tio lastade malmtåg per dygn. Begränsningarna av hastighet och last innebär att LKAB tappar en tredjedel av transportkapaciteten.

Persontågen som normalt körs mellan Stockholm och Narvik respektive Luleå och Narvik vänder sedan en tid i Björkliden. Resenärer mellan Björkliden och Narvik får åka buss.

Det är ännu osäkert när persontågstrafiken väster om Björkliden kommer att återupptas. Troligen blir det inte förrän sent i vår när det mesta av snön har smält, tjälen gått ur banvallen och spåret kunnat inspekteras mer noggrant.

Besvärliga månader för kombitrafiken

Cargonet och Green Cargo som kör Arctic Rail Express (ARE) respektive North Rail Express (NRE) mellan Oslo och Narvik har under de sammanlagt 76 dagarna med trafikstopp väster om Björkliden tvingats lasta och lossa containrar och trailrar i Kiruna.

”Det har varit ganska kämpigt” säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo. ”Kombiterminalen i Kiruna har mycket begränsad kapacitet. ”

”Dessutom är det ju ofta kolonnkörning på E10:an eller så är vägen helt stängd på grund av hårt väder så transporterna till och från Narvik har varit besvärliga och kostsamma.”

Det 65 dagar långa trafikstoppet efter urspårningen 17 december hävdes 20 februari.

Fyra och ett halvt dygn senare inträffade den andra urspårningen,

Under de sammanlagt 76 dagarna har LKAB tingats lagra närmare fem miljoner ton järnmalmpellets i Kiruna och Svappavaara medan Kaunis Iron lagrat en halv miljon ton i Pitkäjärvi och Pajala.

Värdet på den lagrade järnmalmen uppgår till cirka åtta miljarder kronor.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Utredningen om dödsolyckan i Värö klar

Lastbilschauffören såg inte tåget och körde ut i korsningen utan att lämna företräde. Det är orsaken till olyckan på Värö bruk för ett år sedan då en lokförare omkom. Men tåget kördes över tillåten hastighet och riskerna vid den obevakade korsningen var kända men inte åtgärdade.

Nyhet

Regeringens nonchalans ger problem

De restriktioner för resor med tåg som regeringen beslutade om förra veckan ställer till stora problem för tågtrafikföretagen. Biljettintäkterna sjunker ytterligare men effekten på smittspridningen är oklar.