fbpx

Åter resandetåg Sverige-Norge

18 oktober återupptar Vy tågtrafiken mellan Göteborg och Oslo. SJ behöver längre startsträcka och inleder troligen inte trafiken mellan Stockholm och Oslo förrän 12 december.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 8 oktober 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
Vy Tog återupptar tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg 18 oktober. Norska motorvagnen BM73 044 rullar fram genom Dalslands skogar vid Ed i oktober 2007, då fortfarande i NSB regi.

Tågtrafiken mellan Göteborg och Oslo ställdes in 11 mars 2020, för ett och ett halvt år sedan, när covid19 spred sig över Europa och Norge införde hårda restriktioner för inresor.
”Det känns som väldigt länge sedan vi körde tåg mellan Oslo och Göteborg och det känns fantastiskt att vi äntligen kan återuppta trafiken”, säger Gina Scholz, kommunikationschef på Vy Tog.

Intensiva förberedelser

Vy Tog tog beslutet att återuppta tågtrafiken sedan den norska regeringen tillsammans med norska myndigheter meddelat att persontågstrafik åter tillåts över den norska gränsen från 6 oktober.
”Vi har jobbat med förberedelserna ett tag men sedan beskedet från regeringen kom arbetar vi intensivt för att få igång trafiken”, säger Gina Scholz.
Att det ändå dröjer två veckor innan persontågen åter rullar över gränsen vid Kornsjö beror, enligt Scholz, på att det tar tid att planera fordonsomlopp och att friska upp kunskaperna om den gränsöverskridande trafiken hos personalen, bland annat behöver lokförarna ha aktuell linjekännedom.

Mjukstart med två avgångar per dag

Vy mjukstartar med två avgångar i varje riktning; från Oslo 06:01 och 14;01 och från Göteborg 10:15 och 18:10 måndag-fredag. På lördagar och söndagar är vissa avgångar senarelagda ett antal timmar.
Restiderna är kring tre timmar och 40 minuter.
12 december, vid tidtabellsskiftet, utökas trafiken till fyra avgångar per dag och riktning måndag-fredag och tre avgångar per dag och riktning lördag-söndag, det vill säga samma omfattning som trafiken hade innan coronapandemin.

FOTO: KASPER DUDZIK
SJ startar tågtrafiken mellan Stockholm och Oslo senast 12 december. Tåg 51 med Rc6 1383 har just ankommit Oslo S i februari 2015.

Inga kontroller vid gränsen

Det kommer inte att ske några kontroller av de resande vid gränsen mellan Sverige och Norge.
”Resenärerna måste ta ansvar för att inte sprida någon smitta och de bör dock ha med sig ”koronapass” och andra dokument som regeringen och hälsomyndigheterna har som krav”, säger Gina Scholz.
Vy påbörjar försäljningen av biljetter till tågen mellan Göteborg och Oslo inom kort.
SJ tvingades ställa in persontågstrafiken mellan Stockholm och Oslo i mars förra året. Nu har SJ beslutat att återuppta trafiken men först från 12 december.

Tågen åter senast 12 december

”Nja, det kan faktiskt bli några veckor tidigare men senast 12 december”, säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ.
”Vi har valt att inte köra tjänstetåg över gränsen för att upprätthålla kompetensen hos personalen under pandemin av ekonomiska skäl. SJ har ju tappat en väldigt stor del av intäkterna under pandemin och vi har sparat in på tjänstetågen.”
”Det medför att det tar lite längre tid innan vi kan komma igång igen, lokförare och ombordare måste återfå kompetensen och det tar viss tid”, säger Martin Drakenberg.
SJ kommer att köra två tåg i varje riktning mellan Stockholm och Oslo, loktåg med första och andra klass samt bistro. Sammansättningen blir A7-B7-RB7-B7-B7 samt ytterligare två B7 på helgerna.
Tågen går måndag-fredag från Stockholm 07:36 och 15:29 och från Oslo 05:56 och 16:36, lördag-och söndag är avgångstiderna lite annorlunda. Restiden är fem och en halv till sex timmar.

Brist på snabbtåg hos SJ

”Vi skulle gärna köra snabbtåg i form av X2 eller X55 mellan Stockholm och Oslo men just nu gör snabbtågen större nytta på andra sträckor i landet”, säger Martin Drakenberg.
Dessutom är ett antal X2-tåg på verkstaden i Tillberga för upprustning vilket begränsar tillgången under flera år.
SJ har börjat sälja biljetter till tågen på sträckan Stockholm-Oslo.
SJ påpekar att det för närvarande inte finns några inreserestriktioner från Sverige mot Norge. Men man uppmanar resenärerna att ta hålla reda på vilka krav och förhållningsregler som gäller i landet man ska resa till och att hålla sig uppdaterade.

ANNONS

211011-vossloh-CNC-job-ad-wide

Fler artiklar

Satsning på järnväg i norr och underhåll

Satsning på järnväg i norr och underhåll

Stora satsningar på järnvägen för att möta industriutbyggnaden i norra Sverige. Höjd hastighet till 250 km/tim på Ostkust- och Västkustbanan. Ökat underhåll av högtrafikerade banor. Fortsatt utbyggnad av nya stambanor och ERTMS, med krav på ombordutrustning senast 2029.
Det här är några av nyheterna i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan 2022–2033.

read more

Vill du läsa fler artiklar?