Annons:
Återupptagen spårvagnstrafik i Danmark
Köpenhamn, Odense och Århus hade spårvagnstrafik till mitten av 1900-talet när trafiken lades ner. Söndag 26 oktober invigdes trafiken i första etappen på ringlinjen runt Köpenhamn och nu har de tre städerna återfått spårvagnarna.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
 
			Hovedstadens Letbane har spårvagnsdepå i Rödovre. Vagnarna kan köras ut och in till depån i båda riktningarna.
Annons:
Det var oerhört mycket folk som ville åka spårvagn när trafiken på Hovedstadens Letbane invigdes på söndagen.
”Jag åkte med spårvagnens sista tur i Köpenhamn när jag var sex år gammal så det är häftigt att vara med på den första turen med letbanen”, sade Carsten Thorsen, som åkte premiärturen med hustrun Toni Thorsen, till DR.
Åter spårvagn efter 54 år
Spårvagnstrafiken i Köpenhamn lades ner 1972 och hade redan tidigare lagts ner i Odense och Århus. Spårvagnstrafik ansågs vara omodern och ineffektiv.
Men under de senaste åren har alla de tre gamla spårvagnsstäderna Köpenhamn, Odense och Århus återfått sina spårvagnar.
Numera kallas dock spårvägarna i Danmark letbaner.
”Orden spårväg och spårvagn ansågs vara för historiskt belastade”, säger PG Andersson, spårvagnsspecialist på teknikkonsultföretaget Trivector i Lund.
 
			Siemens har levererat spårvagnarna till Hovedstadens Letbane. Spårvägen har omväxlande mittplattformar och sidoplattformar och vagnarna har dörrar på båda sidor med asymmetrisk placering.
 
			En av spårvagnarna på den nya letbanen kör ut från depån i Rödovre.
”Spårvagnar förknippades med gnissel och dålig komfort, det var gammaldags och nästan skamligt.”
”Så i Danmark kallas spårvägarna för letbaner, ungefär som man i Stockholm kallar spårvägen runt stan till Tvärbanan.”
Runt huvudstaden
Letbanen i Köpenhamn, Hovedstadens Letbane, löper på samma sätt som Tvärbanan i Stockholm runt huvudstaden.
I själva verket löper den runt Köpenhamn utan att beröra Köpenhamn, den går genom kommunerna Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup och Lyngby-Taarbæk
”Letbanen kopplar ihop ett antal stationen på S-banen, Köpenhamnsområdets pendeltågssystem”, säger PG Andersson.
Ägs av region och kommunerna
Det är Region Hovedstaden och de elva kommunerna som äger letbanen.
Den första delen av letbanen, som togs i bruk i söndags, går från Ishøj till Rødovre Nord och sgör uppehåll vid tolv hållplatser.
Omstigning till S-tog på sex stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk och Ishøj.
 
			Skymningen sänker sig över ändhållplatsen Ishöj. Här finns en av sex korsande linjer för S-banen.
Andra etappen invigs kommande sommar.
Hela letbanen kommer att kosta 9,6 miljarder danska kronor motsvarande cirka 14 miljarder svenska kronor att uppföra. Vagnarna levereras av Siemens.
Positiva intryck
PG Anderssons intryck av Hovedstadens Letbane är positiva.
”Spårvagnarna går tyst och mjukt och förhållandevis snabbt”, säger han. ”Under invigningsdagen var det förstår lite kaotiskt men de flesta verkade gilla spårvagnarna.”
Letbanen går mestadels på egen banvall med makadam, men i någon av kommunerna har man lagt gräs mellan och i spåren.
”Letbanen har omväxlande sidoplattformar och mittplattformar och eftersom spårvagnarna inte har dörrarna symmetriskt placerade blev det lite rörigt när folk med barnvagnar skulle av och på vagnarna”, säger PG Andersson.
 
			Spårvagnarna på Hivedstadens Letbane byter färdriktning i Glostrup. Här kan resenärerna byta till eller från S-banen.
Tre spårsystem för kollektivtrafiken
Med återkomsten av spårvagnarna i, eller åtminstone kring, Köpenhamn, har den danska huvudstaden liksom den svenska såväl pendeltåg som tunnelbana och spårväg,
”Men metron i Köpenhamn är mer som en underjordisk spårväg”, säger PG Andersson.
”Den är visserligen automatisk och fungerar utan förare och har förhållandevis tät trafik men den har inte alls samma kapacitet som tunnelbanan i Stockholm.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
SHK utreder spårvagnsolyckan
Statens Haverikommission har beslutat att utreda orsaken till spårvagnsolyckan i centrala Göteborg natten till midsommarafton eftersom den kunde lett till många fler skadade eller omkomna.
25 år sedan Linx skapades
12 maj 2000, för 25 år sedan, skrev två stolta generaldirektörer under ett avtal om att bilda ett samägt bolag, Linx, för snabbtågstrafik mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Tågen började rulla i januari 2001. Fyra år och några chefer senare likviderades bolaget.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.
 
				


