Annons:
Bättre förberedelser ska rädda tågtrafiken i vinter
Ökade möjligheter till avisning av tågsätten, fler reservdelar i beredskap, fler reparatörer i tjänst och glesare trafik. Så minskar SJ risken för havererad vintertrafik.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ har lanserat ett 10-punktprogram för mer stabil vintertrafik efter de många inställda trågen förra vintern. Ett av SJ:s X2000-tåg passerar Dammtorp söder om Eslöv i januari 2006.
”Vi gör vinterförberedelser varje år men det som hände förra vintern visar att vi behöver vara betydligt bättre förberedda”, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.
”Det tar tid att byggas upp resurser för avisning, ökat underhåll och snabbare reparationer och vi kommer att vara ännu bättre förberedda på snö och kyla kommande vintrar.”
1 000-tals inställda tåg
Förra vintern tvingades SJ ställa in 1 000-tals tåg på grund av fordonsskador, bristande kapacitet för avisning och hjulsvarvning och ackumulerat eftersatt underhåll.
Problemen började när ett X2-tågsätt skadades när ett hjul gick sönder på Västra stambanan mellan Stjärnhov och Nyckelsjön 14 december och växte sedan i omfattning på grund av ihållande kyla över stora delar av landet.
Samtliga hjul på X2000-tågen kontrollerades vilket medförde att många tågsätt var ur trafik dagarna före jul förra året.
Det visade sig att hjulet som gått sönder hade defekter från gjutningen och under vintern och våren bytte SJ drygt 100 hjulaxlar från samma batch, samma göt med stål, på X2000-tågen vilket medförde att betydligt färre fordon än vanligt fanns tillgängliga för trafik.
De två verkliga flaskhalsarna förra vintern var avisning och hjulsvarvning.
Fler och bättre möjligheter till avisning
För att snabbare kunna få ut fler nedisade fordon i trafik har avisningsanläggningen i Hagalund, som i första hand använda av snabbtågen X2 och X55, byggts ut och byggts om.
”Nu kapslas fordonen in så varmluften mer effektivt än tidigare får is och snö i tågens underreden att smälta snabbare” säger Arvid Fredman.
I depån i Västerås används varmvatten för smälta snö och is på X40-tågen, de grå dubbeldäckarna. Även där har kapaciteten ökats.
Svarvning viktigare än avisning
Möjligheten att hålla igång tågtrafiken i långvarig snö och kyla beror främst på tillgången på hjulsvarvning och avisning. Hjulsvarvarna måste bli fler men det är inte lönsamt att bygga avisningshallar.
Annons:
”Eftersom vi kommer att ha nio moderniserade X2000-tåg den här vintern jämfört med sex den förra finns det bättre förutsättningar för en robust snabbtågstrafik”, säger Arvid Fredman.
Dessutom hyr SJ in sig hos Train Alliance i Hallsberg för att avisa X40-tåg, kontraktet är på åtta år.
Att avisningskapaciteten förbättras enbart i Mälardalen beror, enligt Arvid Fredman, på att problemen är störst där och att de flesta motorvagnstågen X2, X40 och X55 har omlopp som gör att de regelbundet finns i Mälardalen.
Fler reservdelar i lager
SJ har utökat lagren av kritiska reservdelar i de egna verkstäderna och i de externa verkstäder som SJ anlitar.
”Vi har många hjulaxlar klara för montering på alla våra fordon”, säger Arvid Fredman.
”Vi har också många viltpåkörningar när det är mycket snö så vi har bland annat lagt upp stora lager av tryckluftsslangar, kopplingar och koppel.
Personalen i verkstäderna har också utökats, både i de egna verkstäderna och i de externa verkstäder där SJ:s fordon underhålls och repareras.
”Det är svårt att rekrytera fordonsreparatörer vi och våra entreprenörer har lyckats öka bemanningen med 10–15 procent jämfört med förra vintern”, säger Arvid Fredman.
SJ har startat depåskola
SJ har också startat en depåskola för att utbilda tågtekniker och fordonsoperatörer.
”Men det tar ju ett och ett halv till två år att utbilda en tågtekniker så det är en satsning som inte ger några omedelbara effekter”, säger Arvid Fredman.
De uppgraderade X2000-tågen har visat sig klara vinterväder med snö och kyla betydligt bättre än de ”gamla” tågsätten.
”Eftersom vi kommer att ha nio moderniserade X2000-tåg den här vintern jämfört med sex den förra finns det bättre förutsättningar för en robust snabbtågstrafik”, säger Arvid Fredman.
Tre tågsätt har dessutom fått ny teknik men ännu inte genomgått komfortupprustning.
Reducerad trafik under vintern
För att minska risken för omfattande störningar i trafiken om det skulle bli onormalt många fordonsskador reducerar SJ trafiken under ett par månader i vinter.
”Men det är inga större neddragningar”, säger Arvid Fredman.
”Vi kommer att köra betydligt fler tåg än vi gjorde förra vintern då vi med kort varsel tvingades ställa in många tåg.”
”Däremot är det väldigt osäkert hur trafiken mellan Stockholm och Göteborg kommer att fungera under åren med kontaktledningsbyte mellan Göteborg och Alingsås. Antalet avgångar är ju reducerat, vissa tåg körs via Borås och gångtiderna har förlängts med en halvtimma.”
Intercity-tåget från Stockholm med Rc6 1417 som dragkraft närmar sig Åre i februari 2008.
SJ rustar nattågen för 300 Mkr
SJ upprustar de flesta av sina sovvagnar och samtliga liggvagnar. Kostnaden beräknas till 250-300 miljoner kronor. Den första ombyggda vagnen ska vara på spåren i början av 2023, den sista hösten 2024.
Leveranserna av uppgraderade X2000-tåg har inte skett med någon imponerande hastighet, varken de senaste åren eller tidigare.
”Nej, leveranserna sker mycket långsammare än beräknat”, säger Arvid Fredman.
”Leverantören har svårt att hitta kvalificerad personal.”
X2000-vagnar byggs om i Polen
Fyra mellanvagnar till ett X2000-sätt transporterades nyligen till Polen för att moderniseras på en av Stadlers verkstäder i Polen.
”Det finns många yrkesskickliga personer i Polen som gör utomordentligt goda insatser och Stadler planerar att skicka fler vagnar till Polen. Vi hoppas att leveranstakten kan ökas”, säger Arvid Fredman.
Ett antal polska tekniker har varit på Stadlers verkstad i Tillberga för att lära sig hur ombyggnaden av vagnarna går till. Driftsättning av vagnarna sker efter återkomsten till Sverige.
Byggs om i Finland
Dubbeldäckarna X40 i trevagnarsutförande och de tio kioskvagnarna BFS9 genomgår för närvarande komfortupprustning hos VR Fleetcare i Finland.
Den första ombyggda kioskvagnen har satts i trafik i Sverige och den första dubbeldäckarna pressvisas om en vecka. Samtliga kioskvagnar kommer att vara ombyggda innan utgången av nästa år.
SJ beslöt 2021 att rusta upp de flesta sovvagnarna och samtliga liggvagnar. Kostnaden beräknades till 250–300 miljoner kronor. Den första ombyggda vagnen skulle vara på spåren i början av 2023, den sista hösten 2024.
Men efter tre och ett halvt år är inte någon vagn klar för trafik och det kommer att dröja flera år innan samtliga vagnar är ombyggda.
”Det visade sig att det var betydligt mer jobb än vi trodde på de gamla vagnarna”, säger Arvid Fredman.
”Det var omfattande fukt- och rostskador på många vagnar. Men den första vagnen kommer ut i trafik under första halvåret 2025.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hopp om godståg till Vetlanda
Första halvåret 2023 lades den regelbundna godstågstrafiken till Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström ner. Sex företag tvingades börja använda lastbilstransporter. Men nu finns hopp om återupptagen godstågstrafik.
Tre med vinst och fem med förlust
Det gick riktigt bra för SJ. MTR Express lyckades efter nästan tio år vända förlust till vinst. Snälltåget gick allra bäst. Kommersiell tågtrafik lönar sig. Men för alla företag som bedrev upphandlad trafik slutade 2023 med svidande förluster.
Ny lokverkstad i Borlänge
Den nya lokverkstaden i Borlänge togs i bruk i slutet av november. Näst på tur står en ny lokverkstad i Skandiahamnen i Göteborg Men Train Alliance är också involverade i planerna på nya logistikparker i Brista och Hallsberg.
Ju mindre desto bättre
Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.