Annons:

Publicerad: 2020-10-20

Bättre tider för SJ:s nattåg

Resandet med nattågen har påverkats allra minst när coronapandemin har slagit hårt mot all kollektivtrafik. I december utökas nattågstrafiken i Sverige för första gången på årtionden.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett nattåg på väg söderut passerar Byskeälven strax söder om Myrheden på Stambanan genom Övre norrland en septemberkväll 2019.

Annons:

Resandet med nattågen under sommaren och hösten har varit riktigt bra.

 

Jan Kyrk, affärschef på SJ

”Resandet med nattågen under sommaren och hösten har varit riktigt bra”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ och ansvarig för företagets nattågstrafik.

”I somras körde vi med fullängdståg och sålde slut alla platser som fanns tillgängliga, I höst kör vi med betydligt längre tåg än vi gör en normal lågsäsong.”

Resandet med SJ:s nattåg ökade månad för månad från 2018 till i februari i år. Minskningen av antalet resenärer i nattågen sedan coronapandemin nådde Sverige har varit betydligt mindre än i andra tåg, i flyg och i långfärdsbussar.

Att antalet resenärer ändå minskat en hel del beror på många platser i sitt-, ligg- och sovvagnarna är spärrade för försäljning så länge coronapandemin pågår.

Nattågstrafiken till och från Narvik är också inställd så länge Norge har restriktioner för resor in till landet. Tågen vänder i Björkliden.

”Vi har ungefär 30 procent färre platser tillgängliga i ligg- och sovvagnarna än normalt”, säger Kyrk. ”Man familjer och sällskap kan ju boka hela kupéer.”

Flyg och buss hårdare drabbat

Flygtrafiken har drabbats mycket hårt eftersom affärsresandet går på sparlåga under pandemin. Många tycker det är för trångt ombord på långfärdsbussarna och väljer därför tåget eller bilen.

”Även om antalet fritidsresenärer i tågen blivit färre är minskningen mycket mindre än minskningen av affärsresenärerna och av resenärerna i flyg och bussar”, säger Jan Kyrk.

13 december tar Vy Tåg, som ägs av norska statliga Vygruppen, över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland sedan företagen vunnit Trafikverkets upphandling.

Tre månader till start

Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Trafikverket har beordrat renovering av fuktskadade och avställda vagnar och Vy räds endast coronapandemin.

Ett nattåg på väg söderut passerar Byskeälven strax söder om Myrheden på Stambanan genom Övre norrland en septemberkväll 2019. 

SJ fortsätter att köra den upphandlade trafiken mellan Stockholm och Jämtland.

Dessutom kommer SJ att köra nattåg till och från Umeå och till och från Göteborg. I praktiken körs ett tåg Göteborg-Umeå med vagnar till Jämtland och ett tåg Stockholm-Duved med vagnar till Umeå och vice versa.

Många har ju tyckt att tågen kommer för sent till Göteborg”, säger Jan Kyrk. ”Det gäller både de som reser från Jämtland och från övre Norrland. Nu kommer vi en och en halv timma tidigare till Göteborg och det är efterlängtat.

Omväxling i Sundvall

Tåget möts i Sundvall kring midnatt och ett antal vagnar växlas om mellan tågen så att både Göteborg och Stockholm har direkta sitt-, ligg- och sovvagnar till och från såväl Duved som Umeå.

Att SJ beslutat fortsätta köra nattåg till och från Umeå trots att Vy Tåg kommer att köra upphandlad trafik dit betyder att resenärer till och från Umeå för första gången på årtionden får tre nattåg att välja på för sina resor.

Vy Tåg kör endast till och från Stockholm men SJ kör till och från Göteborg via Skövde, Örebro och Västerås trots att den trafiken inte upphandlas av Trafikverket.

Eftersom SJ från 13 december inte kör nattåg norr om Umeå har Jan Kyrk och hans medarbetare kunnat anpassa tågtiderna till resenärerna från Västerbotten och Västkusten.

Det betyder att nattågen från Umeå från 13 december avgår 19:40 i stället för efter 21:16 som i dag och ankommer Göteborg 08:50 i stället för 10:25. Lördag och söndag nås Göteborg redan 08:10 att jämföra med 09:35 idag.

”Många har ju tyckt att tågen kommer för sent till Göteborg”, säger Jan Kyrk. ”Det gäller både de som reser från Jämtland och från övre Norrland. Nu kommer vi en och en halv timma tidigare till Göteborg och det är efterlängtat.”

Bättre tider även mot norr

Tågen norrut får också bättre tider i Göteborg och i Umeå. Från 13 december går tågen en timma senare från Göteborg, 19:29 i stället för 18:29 , och ankommer Umeå 08:05 i stället för 06:18.

Ankomsttiderna till Åre och Duved blir drygt en timma senare än i dag vilket morgonpigga skidåkare kan uppleva som negativt.

”Är man väldigt sugen på skidåkning från liften öppnar kan man bytta till Norrtåg i Östersund”, säger Kyrk. ”Då är man framme ungefär samma tid som i dag, vid halv nio-tiden.”

De nya avgångs- och ankomsttiderna innebär också att Sundsvall får nattåg söderut för första gången på flera år. Tågen avgår från Sundsvall runt midnatt. SJ:s nattåg från Umeå skapar också en ny kvällsförbindelse mellan Umeå och Sundsvall via Örnsköldsvik, Kramfors och Härnösand.

De vagnar som SJ använder i den icke-upphandlade nattågstrafiken kommer att rustas upp de närmaste åren. Upphandling av upprustningen pågår.

Alla biljetter i SJ:s nattåg och snabbtåg fram till 10 januari är ombokningsbara.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Nattåg utan sovvagnar

Trafikstyrelsen i Danmark godkänner inte de sovvagnar som SJ planerat att använda i nattågen mellan Stockholm och Hamburg. Tågen kommer troligen att köras med enbart liggvagnar.

Nyhet

Unik expansion i Falköping

På tolv år har logistikcentret i Falköping växt från ingenting till en av Sveriges största. Nu anläggs en överlämningsbangård med tre spår och torrhamnen byggs ut med 84 000 kvadratmeter.

Nyhet

Lönsamt satsa på 250 km/h

Det är lönsamt att uppgradera stora delar av Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h. Det är extremt lönsamt att uppgradera kortare sträckor på de aktuella banorna.

Nyhet

Green Cargo i ekonomisk kris

Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott från ägaren, svenska staten, på en-två miljarder kronor. En lång resa med åratal av förluster når annars järnvägs ände.