Annons:

Publicerad: 2025-07-29

BLS Rails dotterbolag i konkurs

BLS Rails norska dotterbolag BLS Rail AS har ansökt om att försättas i konkurs. Förra året var förlusten i bolaget drygt åtta miljoner kronor och förlusterna har fortsatt under 2025.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kjell Hegna

BLS-tågen mellan Bergen och Oslo kördes ofta med få lastade vagnar. Tåg 4254 med Rc3 1065 stannar i Urdland mellan Voss och Myrdal för möte med ett Vy-tåg 31 juli 2024.

Annons:

”Konkurrensen var för hård och förutsättningarna alldeles för ogynnsamma”, säger Jörn Lindberget , ordförande i styrelsen för moderbolaget BLS Rail AB.

BLS Rail AS lämnade i fredags, 25 juli, in ansökan om konkurs till Östre Innlandet tingrett, tingsrätten i Hamar.

Tågstopp på Dovrebanan början till slutet

”Vi har försökt få verksamheten lönsam men det har inte gått trots stora ansträngningar”, säger Jörn Lindberget.

”Den främsta anledningen var tågstoppet på Dovrebanan i början av det här året som gjorde att vi tvingades ställa in tågen mellan Oslo och Trondheim i tre månader.”

”Då tappade vi mycket av våra intäkter och vår likviditet urholkades.”

Tågstoppet, som följde på ett nio månader långt stopp för tågtrafiken på samma bana 2023–2024, drabbade även konkurrenterna Onrail och Cargonet hårt.

BLS Rail AS har i drygt ett och ett halvt år kört, eller velat köra, kombitåg mellan Alnabru i Oslo och Stavanger, Bergen samt Trondheim.

Tågen har körts fem–sex dagar i veckan med egna Rc-lok och med inhyrda lok.

Klent med gods på tågen

Men transporterna blev aldrig så omfattande som ledningen för BLS Rail hoppades. Ofta har tågen körts med ett fåtal lastade vagnar.

”I Norge betalar vi banavgifter per tåg så den kostnaden blev väldigt hög när vi hade så låg fyllnadsgrad i tågen”, säger Jörn Lindberget.

På de flesta banorna i Norge tillåts inte längre än 550 meter långa tåg och elkostnaderna blir höga på grund av kraftiga stigningar och många starter efter stopp för möten med resandetåg på de enkelspåriga banorna.

Hård konkurrens

Konkurrensen från privata Onrail och statliga Cargonet som kör kombitåg på samma sträckor har också hämmat utvecklingen för BLS Rail AS.

”Statliga Cargonet tillåts gå med förlust år efter år”, säger Jörn Lindberget. ”Staten fortsätter att pumpa in pengar i bolaget. Onrail har också gjort betydande förluster till följd av den inställda trafiken på Dovrebanan.”

Stora bekymmer för norska tågbolagen

Förstörda broar, broar på glid, raserade snögallerier, brunna snögallerier, utebliven snöröjning, renar på spåren och utslagna kommunikationssystem. Den norska järnvägen har det senaste året drabbats av så många problem att godstågsbolagen nu går på knäna.

Tåg 4258 med inhyrda 118.001 om dragkraft från Bergen till Alnabru passerar måndag 21 juli Stanghelle station mellan Bergen och Voss. Tåget avgick från Bergen 21:15 och passerade Stanghelle 21:53.

Green Cargo lämnar Norge

31 januari kör Green Cargo de sista tågen i norsk inrikestrafik under överskådlig tid. Skenande elpriser har gjort en redan olönsam trafik med alltför korta tåg mer förlustbringande.

Tågbolag klarar konkursen i First Row

Väte Rail, BLS Rail och Hector Rail var bland de stora förlorarna när logistikföretaget First Row gick i konkurs i höstas. Skulderna i konkursboet uppgick till 67 miljoner kronor och tillgångarna var 31 miljoner kronor.

Svenska Green Cargo körde under nästan sju år inrikestrafik i Norge men valde för snart tre år sedan att ställa in trafiken på grund av bristande lönsamhet, i praktiken betydande förluster.

BLS Rail kommer nu att koncentrera verksamheten till Sverige. Den gränsöverskridande trafiken mellan Sverige och Norge, som kommer att fortsätta oförändrad, omfattar endast ett tiotal tåg med massaved per månad.

Tufft för svenska moderbolaget

”Vi har haft ett tufft år för det svenska moderbolaget på grund av förlusterna i det norska dotterbolaget”, säger Jörn Lindberget.

”Konkursen i logistikföretaget First Row 2023 drabbades oss också hårt. Vi hade hyrt lok på långtidskontrakt och tvingades betala hyra under lång tid efter trafiken ställdes in.”

”Ni försöker vi skapa balans i den svenska verksamheten”. Säger Jörn Lindberget.

”De svenska affärerna, med lokuthyrningen som bas, är i grunden solida och vi har inga oöverkomliga ekonomiska problem.”

BLS kör massaved och Båramopendeln

BLS Rail kör bland annat två tågsätt med massaved från Norge, och en rad svenska lastplatser som Mora, Insjön, Karbenning, Avesta Krylbo och Hasselfors till Husum, sten från Åmål till Jordbro söder om Stockholm och den så kallade Båramo-pendeln mellan Vaggeryd och Göteborgs hamn.

BLS Rail kör också turisttågen mellan Bengtsfors och Mellerud under sommaren. Däremot upphörde transporterna av pappersmassa till Billingsfors i Dalsland i vintras sedan Gren Cargo valt att ställa in anslutande tåg mellan till och från Mellerud.

Företaget hyr dessutom ut ellok och diesellok till andra godstrafikföretag.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Från sorgebarn till kassako

Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan hällar näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.

Nyhet

Staten räddar tågfärjorna

Regeringen gav i slutet av juni Trafikverket i uppdrag ”vidta åtgärder” för att säkerställa fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland.

Nyhet

Tågab ser möjligheter efter tappen

Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) har tappat brödtransporterna från Filipstad till Hamar i Norge och kommer i december att förlora körningarna för Vänerexpressen mellan Göteborg och Karlstad. Men Tågab ser nya möjligheter.