Annons:

Publicerad: 2024-12-16

CFL cargo blir SHN cargo

Mikaela Schön, vd i CFL cargo Sverige, köper det svenska bolaget av moderbolaget CFL cargo i Luxemburg. Företaget med 60 anställda byter inom kort namn till SHN cargo.

Text: Ulf Nyström  Foto: Anders Jansson

CFL cargos kombitåg från Göteborg Skandiahamnen till Avesta Krylbo passerar Jonsered på Västra stambanan 19 juni 2023.

”Det är naturligtvis ett stort steg”, säger Mikaela Schön.

”Det är ju ett ganska stort företag med nästan 200 miljoner kronor i omsättning och det innebär ju ett stort ansvar för mig.”

Mikaela Schön har arbetat på CFL cargo sedan 2013. Hon började som lokförare men blev så småningom platschef och har de senaste åren varit vd för CFL cargo Sverige.

En lång och besvärlig historia

CFL cargo började sin slingrande historia på de svenska spåren som BK Tåg 1990. Det dröjde några år innan företaget började med godstågstrafik i liten skala. 2005 tvingades BK Tåg i konkurs efter köpet av förlusttyngda BSM Järnväg och ett synnerligen olönsamt avtal för persontågstrafiken på Stångådalsbanan.

Godstågsbolaget BK Tåg Sverige som bildats strax före konkursen överlevde ett år innan det köptes av Inlandsgods som gått i konkurs men rekonstruerats och återuppstått som Inlandståg Syd, dotterbolag till Nya Inlandsgods inom åkeriföretaget Härjelast.

När Nya Inlandsgods försattes i konkurs 2007 köpte tre privatpersoner i Småland med koppling till gamla BK Tåg Inlandsgods Syd och ändrade företagsnamnet till Midcargo.

Köptes av CFL cargo 2013

Midcargo kämpade på i flera år med växlande framgång. 2013 köptes företaget, som då hade åtta anställda, av CFL cargo i Luxemburg.

”När jag började var det ett litet bolag med tio anställda. Vi har verkligen vuxit snabbt och vi har blivit ett av de större godstågsbolagen i Sverige”, säger hon.

CFL cargo ägs av det statliga tågbolaget CFL i Luxemburg och ståltillverkaren ArcelorMittal.

CFL cargo i Luxemburg avyttrade för ett par år sedan dotterbolaget i Danmark och har under en längre även velat lämna den svenska marknaden.

”Jag har haft en dialog med ägarna i ungefär ett år och under hösten beslöt jag mig för att överta bolaget.”

Köpeskillingen hemlig

Köpeskillingen är inte officiell men priset bör inte ha varit särskilt högt. Företaget hyr såväl lok som vagnar och tillgångarna är i praktiken de anställda och kontrakten med ett antal logistikföretag.

Mikaela Schön som är vd på CFL cargo Sverige köper det svenska godstågsbolaget av ägarna i Luxemburg.

Annons:

CFL cargo kör kombitåg mellan Skandiahamnen i Göteborg och Jönköping. Nässjö, Karlstad, Hallsberg, Avesta Krylbo och Insjön.

Under veckoslutet tog Real Rail tar över tågdragningen av de egna tågen mellan Göteborg och Sundsvall respektive Umeå från CFL cargo och vid årsskiftet tar Tågab över tågtransporterna för Vida från sågverken i Småland till Karlshamn och Varberg från CFL cargo.

Premiär för nytt kombitåg

På måndagen var det premiär för ett nytt kombitåg från Helsingborg. CFL cargo kör fyra dagar i veckan mellan Helsingborg och Jönköping och en dag i veckan mellan Helsingborg och Älmhult på uppdrag av danskägda Dania Connect, fd GDL Sjöcontainer.

”Vi koncentrerar oss på tågtrafik i Mellan- och Sydsverige”, säger Mikaela Schön. Det var svårt att få lönsamt i trafiken till Norrland.”

CFL cargo hade ett besvärligt år 2023. Nettoomsättningen steg från 167 till 186 miljoner kronor men resultatet efter finansnetto försämrades från +6,2 till -32,6 Mkr.

Stora bekymmer med MPK

”Vi fick stora bekymmer när Trafikverket införde planeringssystemet MPK under 2023” säger Mikaela Schön.

”Vi drabbades av stora förseningar och personalkostnaderna rusade i höjden.”

”Dessutom drabbades vi av konkursen i First Row och vi förnyade vår vagnflotta. Intäkterna minskade och kostnaderna ökade kraftigt.”

Enligt Mikaela Schön går företaget betydligt bättre i år men situationen är fortfarande tuff.

”VI har avvecklat tågdragningen till och från norra Sverige”; säger Mikaela Schön.

”Det blev ohållbart med bemanningen av tågen för några enstaka tåg i veckan.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Samtliga 620-lok till Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.

Nyhet

Tågen kan rulla på måndag

Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.

Nyhet

Många trummor ur funktion

Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.