Annons:

Publicerad: 2020-04-20

Corona bromsar utbildningar

Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare. SJ och MTR har stoppat arbetsplatspraktiken för lokförareleverna och många elever är oroliga. Men Green Cargo, Hector Rail och SJ Götalandståg tar fortfarande emot praktikanter.

Text: Ulf Nyström Foto: Christian Stugfors

Lokföraren Mikael Kjellner på Green Cargo i Sundsvall visar István Zsiga hur man radiostyr ett Td-lok.

Annons:

Flera hundra elever genomgår just nu utbildning till lokförare i Sverige. Ett halvdussin företag och Trafikverksskolan erbjuder kurser inom ramen för yrkeshögskoleutbildningarna som omfattar 220 eller 300 högskolepoäng motsvarande 44 respektive 60 veckors utbildning. Efter grundutbildningarna väntar 3-16 veckors företagsinterna utbildningar.

I grundutbildningarna ingår flera perioder med verksamhetspraktik på tågtrafikföretag, Lärande i arbetet (LIA). Perioderna omfattar normalt minst tio veckor.

Men när coronaviruset sprider sig i Sverige har flera tågtrafikföretag stoppat praktikplatserna.

Godstågsbolagen Green Cargo och Hector Rail tar fortfarande emot elever från Yrkeshögskolorna liksom SJ:s dotterbolag SJ Götalandståg,

Däremot har SJ AB, MTRX och MTR Pendeltågen sagt nej till praktikanter.

”Väldigt många i min klass står utan LIA-plats nu på måndagsmorgonen”, säger Viktoria Häll som började utbilda sig till lokförare på MTR Yrkeshögskolan i Stockholm för två månader sedan.

”Det är vår första LIA-period och just nu känns det väldigt frustrerande. Många har tagit dyra studielån och de vill naturligtvis kunna fullfölja utbildningen och kunna söka jobb när vi skulle vara klara i höst.”

Vi är oroliga för att inte kunna fullfölja utbildningen och inte kunna få jobb.

 

István Zsiga, Elev på MTR YH

Viktoria har med hjälp av sin pappa, som är lokförare, ordnat en LIA-plats på Vy som kör Krösatågen i Småland och omgivande landskap.

Därmed kunde en annan elev få Viktorias LIA-Plats i Stockholm.

”Nu bor jag hos mina föräldrar i Blekinge under LIA-perioden, det fungerar fint”, säger Viktoria. ”Men för de flesta av de 32 i min klass är situationen horribel”.

Viktoria tycker att skolledningen varit dåligt förberedd på krisen som följt i coronasmittans spår.

”Men nu har man gjort så gott man kunnat även om det inte räckt särskilt långt”, säger hon.

István Zsiga är också elev på MTR YH i Stockholm. Han är 53 år, har varit pressfotograf, redaktionschef och datortekniker. Nu är han elevrepresentant i skolans ledningsgrupp. Om två månader hoppas han vara lokförare.

Av den sista LIA-perioden på tre veckor på SJ blev det endast åtta turer innan SJ stängde ute praktikanterna.

LIA-perioden dessförinnan blev två veckor mot planerade fem. En klasskamrat som stod utan LIA-plats fick halva hans praktikperiod på Green Cargo.

”Vi är oroliga för att inte kunna fullfölja utbildningen och inte kunna få jobb”, säger István Zsiga.

”Jag skulle till SJ på anställningsintervju häromdagen men den ställdes in med kort varsel”.

Emilie Hollingby Thorsén, kommunikationsansvarig på MTR Yrkeshögskolan, är medveten om problemen med LIA-perioderna och ser en risk att utbildningarna inte kan genomföras fullt ut.

”Många LIA-platser ställts in. Vi undersöker olika typer av lösningar, till exempel LIA under semesterperioden i sommar”, skriver hon till Järnvägar.nu.

”Det finns en risk att eleverna inte får önskvärt antal LIA-veckor men vi gör allt vi kan för att hitta lösningar.”

István Zsiga kör Reginatåg i Bergslagen under sin praktik på SJ.

Enligt Emilie Hollingby Thorsén har MTR YH löpande dialog med operatörerna och är beredda att med kort varsel hitta nya lösningar.

”Det finns en risk att utbildningar inte kan fullföljas inom utsatt tid. Kvarvarande praktiktimmar kan behöva utföras efter ordinarie utbildningstid. Det kan ske hos den tågoperatör där man får anställning”, hoppas hon.

Vi jobbar och sliter för att hitta praktikplatser för alla och tågtrafikföretagen är medvetna om problemet.

 

Jens Fredriksson, verksamhetschef på TCC

”Men vi bedömer fortfarande att prognosen för anställning som lokförare är god”, skriver Emilie Hollingby Thorsén.

TCC har 20 års erfarenhet av att grundutbilda lokförare och har utbildat 60 procent av de idag verksamma lokförarna i Sverige.

”Vi har en exceptionell situation just nu”, säger Jens Fredriksson, verksamhetschef på TCC. ”Flera företag har stoppat alla praktikplatser, andra ställer fortfarande upp”.

”Vi jobbar och sliter för att hitta praktikplatser för alla och tågtrafikföretagen är medvetna om problemet. De vet att de kommer att behöva anställa lokförare, många lokförare, så snart coronapandemin släpper greppet om Sverige”.

I fredags, 17 april, utexaminerades en klass på 26 elever från TCC i Boden. Samtliga hann genomföra sina planerade LIA-perioder innan coronan slog till.

”24 av 26 hade jobb innan kursen var slut”, säger Fredriksson. ”Det visar vilket sug det finns efter nya förare i Sverige.”

ProTrain erbjuder också grundutbildning till lokförare. Företaget har genomfört lokförarutbildningar sedan 1977, de första årtiondena som SJ-skolan i Mjölby.

Martina Gynther är utbildningschef på ProTrains lokförarskola som just nu har 120 elever i Mjölby, Stockholm, Borlänge och Hässleholm.

”LIA är inget nytt problem”, säger hon. ”Det har alltid varit svårt att få fram tillräckligt många praktikplatser. Men just nu är det extra svårt.”

”Vi är tacksamma att godstågsbolagen fortsätter att ta emot våra elever och vi försöker se till att eleverna gör allt för att skydda instruktörerna mot eventuell smitta.”

Gynther menar, liksom Fredriksson och Hollingby Thorsén, att skolorna till viss del har möjlighet att korta ner LIA-perioderna och att del av praktiken kan genomföras hos de företag eleverna får anställning efter den formella utbildningen.

”Loppet är inte kört”, säger Martina Gynther

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Snart klart Herrljunga-Borås

Om en månad återupptas tågtrafiken på järnvägen mellan Herrljunga och Borås. Men det dröjer 40 veckor innan upprustningen av järnvägen mellan Borås och Varberg är klar. De två projekten kostar 1,6 miljarder kronor.

Nyhet

Hytten i mitten från Kiel till Kil

En stor del av godstågen på icke-elektrifierade järnvägar i Sverige dras av gamla, mycket gamla, diesellok. Medelåldern är snarare 50 än 40 år. Det problemet vill Vossloh Locomotives råda bot på.