Annons:

Publicerad: 2025-02-19

Dania Connect kör mer på tåg

SHN cargo och Tågfrakt kör sedan två månader 26 kombitåg i veckan för Dania Connect. Om några år kan antalet tåg har ökat till 35-40. Men höjda banavgifter gör tågtransporterna allt dyrare.

Text: Ulf Nyström

Traxx 187.413 med kombitåget mot Jönköping klart för avgång på Helsingborg godsbangård 16 december 2024. FOTO: Mikael Hauguth

Annons:

Sedan 16 december kör SHN cargo ett kombitåg i veckan från Helsingborg till Älmhult och fyra kombitåg i veckan till Jönköping för Dania Connect.

”Trafiken har fungerat fint och det känns väldigt bra att ha lyft bort 200 lastbilar i veckan från centrala Helsingborg och E4:an genom Småland”, säger Mikael Andersson, vd i Dania Connect.

Det är främst gods från P&O Ferrymasters och Eimskip som lossas i Helsingborgs hamn som nu körs på järnväg till Älmhult och Jönköping.

Tågen rymmer 80 containrar

Varje tåg består av 40 dubbelvagnar vilka kan klara 80 20-fotscontainrar.

Sedan tidigare kör Tågfrakt nio tåg i veckan från Göteborg Skandiahamnen till Eskilstuna och sex tåg i veckan från Göteborg Skandiahamnen till Hallsberg.

Dessutom kör SHN cargo, före detta CFL cargo, fem tåg i veckan från Göteborg Skandiahamnen till Jönköping och ett tåg i veckan från Göteborg Skandiahamnen till Helsingborg.

Tågen rymmer 80-88 20-fotscontainrar.

”Vi har under många år arbetat för att effektivisera godsflödena och kunna erbjuda hållbara transportlösningar som minskar miljöpåverkan”, säger Mikael Andersson.

26 tågpar i veckan

”Nu kör vi sammantaget 26 tågpar i veckan och minskar därmed belastningen på vägarna och gör en betydande insats för klimat och miljö”.

”Vi hoppas på några år sikt kunna öka antalet tåg till 35-40 i veckan. Det är i första hand transporterna från Göteborg till Eskilstuna som kan utökas men kanske även till Hallsberg. Dessutom tittar vi på ett par nya destinationer.”

Enligt Mikael Andersson fungerar tågtransporterna allt som oftast väldigt väl.

”SHN Cargo och Tågfrakt är pålitliga aktörer som alltid är beredda att hjälpa till eller förändra när det behövs. Deras erfarenhet och flexibilitet har varit en stor tillgång”, säger han.

Fler störningar i landsvägstrafiken

”Godstågstransporter har oförtjänt dåligt renommé. Faktum är att lastbilstransporter drabbas av betydligt fler störningar. Men det krävs naturligtvis större godsvolymer för att det ska löna sig att köra gods på tåg.”

Vid årsskiftet höjdes banavgifterna för godståg med i snitt nästan 40 procent.

”Tågtransporterna har blivit betydligt dyrare under senare år samtidigt som lastbilstransporterna blivit billigare på grund av sjunkande bränslekostnader när reduktionsplikten sänkts och bränsleskatten sänkts.”

Dessutom tillåts nu längre lastbilar som kan frakta fler containrar vilket ytterligare stärkt konkurrenskraften för åkerierna.

”Fel väg att gå”

”Det är helt fel väg att gå”, säger Mikael Andersson.

”Vi riskerar att få mer gods på landsvägarna, ökad miljöförstöring och ökad klimatpåverkan.

Dania Connect hette tidigare Dania Trucking. Företaget köpte 2023 GDL Sjöcontainer, en av Sveriges största transportörer av fraktcontainrar.

Mikaela Schön tog i december över dåvarande CFL cargo från ägarna i Luxemburg och ändrade företagets namn till SHN cargo.

CFL cargo blir SHN cargo

Mikaela Schön, vd i CFL cargo Sverige, köper det svenska bolaget av moderbolaget CFL cargo i Luxemburg. Företaget med 60 anställda byter inom kort namn till SHN cargo.

Mikael Andersson, vd i Dania Connect, och Anders Paulsson, Key Account Manager i Helsingborgs Hamn, kan konstatera att allt större del av containrarna till och från hamnen nu transporteras på järnväg. FOTO: Helsingborgs Hamn

Hopp om godståg till Vetlanda

Första halvåret 2023 lades den regelbundna godstågstrafiken till Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström ner. Sex företag tvingades börja använda lastbilstransporter. Men nu finns hopp om återupptagen godstågstrafik.

”Vi kör tågen från Helsingborg till Älmhult och Jönköping med inhyrt Traxx-lok med Last Mile-funktion och radiostyrning från Railpool och det har fungerat riktigt bra”, säger Mikaela Schön. ”Det blir allt fler lastade containrar i tågen.”

Tågen består av nya 90-fots containervagnar som hyrs in från Ermewa.

SHN cargo kör dessutom kombitåg mellan Skandiahamnen i Göteborg och Jönköping. Nässjö, Karlstad, Hallsberg, Avesta Krylbo och Insjön.

Regelbunden trafik till Vetlanda

Vagnslasttrafiken till Vetlanda, som SHN cargo kör i samarbete med Green Cargo, körs nu regelbundet en gång i veckan efter nästan två års uppehåll.

”Men den kraftiga höjningen av banavgifterna vid årsskiftet hotar en stor del av godstågstrafiken i Sverige”, säger Mikaela Schön.

”Det har blivit oerhört kostsamt att köra tåg i Sverige och det har blivit svårt att räkna hem några tågtransporter.”

”Jag tror vi riskerar att många transporter som nu körs på tåg flyttas över till lastbil om inte banavgifterna sänks igen.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Fortsatt oenighet om nattågen

Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.

Nyhet

”Sluta sopa och sätt spaden i marken”

Mer fart, snabbare avbetalning på underhållsskulden och nya metoder och maskiner som gör skillnad så att vi får spaden i backen. Det var tydliga besked från infrastrukturminister Andreas Carlson på JBS-konferensen förra veckan.

Nyhet

Nytt Krösatåg till Sverige

Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.

Nyhet

Asbest kan stoppa 620-loken

SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.