Det är nu förväntningarna skapas
Tilltro till framtida förmåga skapas i upplevelsen av dagens leverans. Det sa en av mina chefer för tio–femton år sedan. Och det är en bra sammanfattning av läget för pendeltågstrafiken i Stockholm.
Jonas Friberg
Nätverksexpert, organisationskonsult och ledarskapsutbildare med hundratusentals kilometer tågresor i bagaget. Ordförande i Resenärerna.
Foto: Kasper Dudzik
Utifrån vad jag upplevde av MTR Express så tänkte jag att MTR nog skulle göra ett bra jobb med Pendeln. Men det har ju verkligen inte gått bra, inte på något område, inte för politiken, inte för Trafikförvaltningen och inte för MTR Pendeltågen. Ett som jag upplever det föga framåtlutande avtal med viten och tjafs i alla riktningar, med detaljstyrning från byråkrater och politiker med föga insikt i daglig tågdrift.
Kan det bli bättre nu?
Ny spelplan och nytt läge är ofta ett bra steg till utveckling och möjlighet att ta nya steg i gemensamma frågor och i att angripa tidigare fastlåsningar på nytt sätt.
Ett nödavtal torde vara lönsamt för SJ, annars skulle de knappast våga gå in. Så bara där finns en bra grund för framåtsyftande förändring. Det jag sedan själv handgripligen upplevt och sett hos SJ de senaste åren talar för att det finns ännu en god grund för positiv förändring.
Kundupplevelsen för mig som resenär har tagit stora steg de senaste åren och uppenbarligen också medarbetarnöjdheten. Ett nytt avtal och gott ledarskap och de fackliga organisationerna borde vara intresserade av att komma framåt gemensamt.
Inga fler rigida avtal
Kvarstår trafikförvaltningen då. Där är det dags att kliva in och ta ansvar för vad det blir av det här framåt. Det måste vara slut på rigida avtal som bara klargör syndabockar men inte skapar trafik. Vi kunder/medborgare/brukare/finansiärer har rätt att kräva att vi får en trafik vi kan lita på.
Sluta fokusera på att inte göra fel – sätt fokus på att göra rätt för helheten!
MTR Pendeltågen har kört pendeltåg för SL i Stockholmsområdet sedan december 2016. I mars nästa år tar SJ över igen. I mars 2016 rullade X60 6090 mellan Tumba och Rönninge.
Annons:
SJ:s vd skrev att hon ser fram emot att kavla upp ärmarna och ödmjukt ta sig an uppdraget. Låt oss hoppas att det engagemanget och den ödmjukheten och ledarskapet finns hos både politik och byråkrati i Trafikförvaltningen, vi som reser förväntar oss det och ser fram emot att kunna lita på pendeln igen.
Tågtrafiken ska skötas av proffs
En mer principiell tanke från #mannensomtogtåget är om vi med detta kan börja se en början på en mer operativt och verksamhetsnära synsätt i kollektivtrafiken generellt. Tågtrafik ska skötas av proffs, inte byråkrater och politiker precis som busstrafik och båttrafik.
Omtaget för svensk järnväg kanske ska innehålla en ny lösning, en långsiktig och mer förankrande och samhällsbyggande lösning än fragmentiserade, rigida upphandlingar med jämna mellanrum där det enda som ändras är personalens uniformer och platsen för var högsta tjänstemannen i organisationen sitter. Det är dags för att reformera det här nu!
Många operativa beslut måste komma närmare vardagen och kunderna och många beslut kan tas på långt förre ställen än i dag
Spännande tider – som alltid – med järnvägen!
Vi ses på tågen!
Jonas Friberg
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Billigare resor när SJ tar över
15 december tar SJ över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Tidtabellerna blir i stort sett oförändrade, priserna lägre och loken fler.
Nattågen Stockholm-Duved får ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och Duved även under 2026. Det står klart sedan Trafikverket valt att förlänga avtalet med SJ om nattågstrafiken.
Stora järnvägssatsningar för Arlanda
Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.
Regionerna tvingas rädda tågtrafik i norr
Norrtåg får inte något ökat bidrag från Trafikverket för den upphandlade tågtrafiken under 2025. De fyra regionerna i norra Sverige tvingas skjuta till pengar för att upprätthålla trafiken.