Dra nya järnvägen Borås–Göteborg över Lerum
Det tycks finnas en uppenbar risk för att bygget av en ny modern järnväg mellan Göteborg och Borås kommer att försenas. Härryda kommun vill ha en station centralt i Mölnlycke och vägrar att acceptera Trafikverkets förslag. Det menar Bo Carlsson.
Bo Carlsson
Författare av boken Götalandsbanan – planer, spår och villospår 1845–2010
Trafikverket vill att banan passerar Mölnlycke utan station. Om inte Härryda kommun går med på de rådande villkoren kommer planeringen av den nya järnvägen Göteborg–Borås att avbrytas och de avsatta pengarna användas vid andra järnvägsprojekt, har Trafikverket förklarat.
Dags att damma av gammalt förslag
I detta till synes låsta läge kanske det finns anledning att damma av ett gammalt alternativförslag, som togs fram av K-konsult på 1980-talet och utvärderades av Banverket i mitten av 1990-talet.
I stället för att banan dras över Landvetter skulle den istället gå från Borås till Lerum vid Västra stambanan. Genom att slippa den dyrbara tunneln och stationen under Landvetters flygplats skulle kostnaden för hela Götalandsbanan Göteborg–Östergötland sjunka från 12,5 till 10,7 miljarder kronor i dåvarande penningvärde.
Förbindelsen över Lerum skulle också enligt Banverkets kalkyler bli avsevärt mera samhällsekonomiskt lönsam.
Lerumsalternativet valdes bort
Lerumsalternativet valdes emellertid bort. Kanske berodde det på att flygplatsen ansågs behöva en järnvägsstation för att kunna utvecklas och kanske berodde det på att det var fullt på spåren mellan Lerum och Göteborg.
Det behövs en ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Den gamla enkelspåriga banan är backig och kurvig. Ett av Green Cargos godståg passerar genom en av tunnlarna öster om Mölnlycke i juni 2016.
Annons:
Trängseln på Västra stambanan är nu på väg att åtgärdas mellan Göteborg och Alingsås genom att utbyggnad till fyra spår planeras. Det kommer då att finnas gott om plats för tågen från Borås.
Bättre med sidolinje till flygplatsen
Om Landvetters flygplats behöver en järnvägsförbindelse är det enligt initierade järnvägsplanerare inte några stora svårigheter bygga en sidolinje från den befintliga Kust-till kust-banan. Att denna bana skall vara kvar inte minst för godstrafik tycks det råda politisk enighet om.
Lerumsalternativet kan knappast ha stigit mer i pris än Landvetteralternativet på 30 år och därför kan det vara intressant att jämföra Banverkets gamla kalkyl med Trafikverkets nu aktuella, där banan över Landvetter beräknas kosta 43,5 miljarder kronor.
Banan över Lerum borde bli åtskilliga miljarder billigare. Förutom att problemet med den politiska oenigheten blir löst skulle det bli pengar över till upprustning av den gamla järnvägen för snabbare lokaltrafik.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
RMD tecknar samarbetsavtal med Transitio
Railway Metrics and Dynamics AB (RMD) har idag tecknat ett samarbetsavtal med AB Transitio som en del i Trafikverkets innovationsupphandling "Mätning av infrastruktur från järnvägsfordon" (MAJ).
Resenärerna, Trafikverket och klimatet
Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.
Vätterlänken första delen av Götalandsbanan
Järnvägsdebattören Håkan Norén ser stora vinster och samhällsnytta med en länk mellan Södra stambanan och Jönköping så att man slipper den tidsödande vändan med tågbyte i Nässjö.
Banarbeten kan tvinga LKAB till varsel
LKAB kan tvingas minska produktionen på grund av kapacitetsbristen på Malmbanan. Lagren av järnmalm har inte kunnat minskas efter vinterns två tågurspårningar och de långa trafikstoppen.