Annons:

Publicerad: 2022-09-14

Dubbeldäckare till Bergslagen

Första halvåret 2023 sätts Tåg i Bergslagens första dubbeldäckare i trafik på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås. Första tågsättet väntas till Sverige i vinter. På tisdagen kunde det beskådas i Schweiz.

Text: Ulf Nyström Foto: Georg Trüb

På tisdagen kunde den första av de nya tvåvåningstågen till Tåg i Bergslagen skådas på Stadlers anläggning i St. Margrethen i Schweiz.

Annons:

Det första av sju tvåvåningståg till Tåg i Bergslagen (TiB) kunde på tisdagen ses utanför Stadlers anläggning i St. Margrethen i östra Schweiz.

Tåg i Bergslagen har genom tågförvaltningsföretaget Transitio beställt sju tvåvåningståg för den regionala tågtrafiken i Bergslagen.

”Vi siktar på att sätta tågen i trafik i Bergslagspendeln mellan Ludvika och Västerås via Fagersta under våren nästa år”, säger Maja Rapp, vd i TiB.

”Tågen kommer att användas där vi har flest resenärer och det kan innebära att vi även kommer att använda dem på Dalabanan Borlänge-Rättvik-Mora.”

Kiss eller Dosto blir ER1

Tvåvåningstågen från Stadler som marknadsförs som Kiss på kontinenten och som Dosto i Sverige har i Sverige beteckningen ER1.

Stadler har tidigare levererat 53 ER1:or till Transitio som nu körs av MTR Mälartåg i Mälardalen åt Mälardalstrafik och Upplands Lokaltrafik.

TiB har för närvarande 23 tvåvagnars Reginatåg med vardera cirka 160 sittplatser levererade 2001-2003 och fem tvåvagnars X14 med vardera 136 sittplatser levererade 1994–1995.

X14-tågen köptes begagnade från Östgötatrafiken för några år sedan som en tillfällig lösning för att klara den ökande trafiken.

Sju dubbeldäckare till Bergslagen

Tåg i Bergslagen köper sju dubbeldäckare från Stadler för trafiken mellan Ludvika och Västerås via Fagersta och för en utökad trafik mellan Borlänge och Mora.

SJ kör ytterligare 15 månader

SJ kör regionaltågen i Bergslagen åt TiB på ett avtal som avslutas i december 2023. Det blir SJ som kommer att köra de nya tvåvåningstågen, att utbilda sina förare och ombordpersonal och att se till att tågen tvättas, städas och underhålls.

”Det är än så länge inte fastställt när de första tågsätten levereras”, skriver Martin Drakenberg, affärschef på SJ, i ett mail till Järnvägar.nu.

”Planen var att första tågsättet skulle komma till Sverige i december men på grund av rådande omvärldsfaktorer finns förstås risker och komponentbrister som kan påverka leveransplanen.”

Verkstadsavtal är klart

Enligt Martin Drakenberg kommer ER1:orna successivt att ersätta TIBs X14¨tåg på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås under första halvan av 2023.

SJ har tecknat avtal om verkstadsresurser för de nya tågen men kontraktet är ännu inte ”externt kommunicerat” så Martin Drakenberg vill inte avslöja vilket företag det handlar om.

De nya tvåvåningstågen till Tåg i Bergslagen kostar cirka 110 miljoner svenska kronor per tågsätt.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Tre procent fler på Västtrafiks tåg 2019

Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen. I pendeltågen ökade resandet med en procent medan resandet med regiontågen ökade med fem procent.

Nyhet

Stadig tillväxt för CFL cargo

Fler tågkörningar, fler anställda, ökad omsättning, kraftigt ökad vinst och flera nya uppdrag. Historien är svåröverskådlig och länge var det knapert men nu går det riktigt bra för CFL cargo.

Nyhet

Kamera ersätter förare på fotsteg

Med en kamera på tågets sista vagn kan godståg backas utan förare eller signalgivare på sista fotsteget. Metoden används redan i liten skala men kan bli betydligt vanligare när Arbetsmiljöverket förbjuder åkning på fotsteg vid växling.

Nyhet

Tåghjul slits mer på bra spår

Spåren på de mest trafikerade banorna i Sverige har de senaste åren blivit så bra att tågens hjul slits på en smalare del. Det orsakar så småningom vibrationer och sämre komfort i tågen.