Annons:
En resa med O-lok på Bergslagsbanan
14–15 oktober 1972, för exakt 50 år sedan, genomförde Svenska Järnvägsklubben en utfärd på Bergslagsbanan från Göteborg till Gävle. En historisk resa som ett halvsekel senare bjuder på mycket nostalgi.
Text & foto: Ulf Smedbo
Utfärdståget med lok BJ O 210 och vagnarna SJ A4K 4113 (före detta BJ ABo1 14), SJ B8 2796, SJ R5 2943 och SJ FV1 25878 står på sidan i Nygård.
Annons:
År 1972 var jag 16 år gammal och hade nyss gått med som medlem i Svenska Järnvägsklubben (SJK). I klubbens tidskrift Tåg berättade man om en kommande resa med extratåg från Göteborg till Gävle, efter en hel del övertalning fick jag tillåtelse från mina föräldrar att få åka med på resan.
Svenska Järnvägsklubben hade bildats ett drygt decennium tidigare och kan väl sägas vara en pionjärorganisation att samla järnvägsintresserade, i praktiken ynglingar och män.
Verksamheten bestod, och består i huvudsak än i dag, av att ge ut tidskriften Tåg, ge ut böcker, organisera lokalavdelningar där man kan få träffa likasinnade samt dessutom anordna resor.
På BJ och GDJ till Gävle
Veckoslutet 14 och 15 oktober 1972 anordnade SJK:s Göteborgsavdelning en fantastisk resa från Göteborg längs Bergslagsbanan och före detta Gävle-Dala Järnväg till Gävle och Järnvägsmuseet. Resan gick under benämningen ”Från Västerhavet till Östersjön” och genomfördes med anledning av hundraårsjubileet för bildandet av Bergslagernas Järnvägsaktiebolag (BJ).
Loket var en stor överraskning eftersom det visade sig vara ett av SJ:s Bk-lok ommålat i Bergslagernas Järnvägars färgsättning, alltså i 1939 års leveransfärgsättning. Dessutom omnumrerat till BJ littera O nummer 210
I annonseringen om resan i Svenska Järnvägsklubbens tidskrift TÅG stod det att ”Tåget kommer att dragas av ett intressant elektrolok och får 40-talsprägel.”
Detta var en klockren beskrivning, här hade man lyckats att mer eller mindre, och med SJ:s välsignelse, i lönndom måla om ett lok från SJ standardbrunt till dess ursprungliga färger brandgult, vinrött och ljusgrått.
Knappast möjligt nuförtiden
Det är läge att reflektera lite över denna bedrift. De yngre män som såg till att genomföra ommålningen av loket var i 25–30-årsåldern. De hade lyckats få klartecken från SJ att måla om ett av deras bruna lok till dess originalfärger, likaså hade SJ upplåtit plats inne i ett av lokstallen på Sävenäs lokstation i Göteborg, något som uppenbarligen var genomförbart då men som knappast är möjligt i dagens betydligt mer reglerade samhälle.
Vid denna tid var ju de allra flesta SJ-ellok bruna, undantaget var de tio Rapidloken och de cirka 100 lok med littera Rb och Rc. Dessa var målade i brandgul färg. Annars var allt brunt, brunt och brunt.
Utfärdståget bestod av Bk-loket samt fyra vagnar, varav en restaurangvagn där man kunde få allt från kaffe till varmrätter.
Under lördagen gick resan från Göteborg via Öxnered, Kil, Grythyttan till Ludvika och under söndagen fortsatte resan via Borlänge och Falun till Gävle och besök på Järnvägsmuseum. Båda dagarna var det ett härligt höstväder med sol och lätta moln samtidigt som lövträden hade vackra höstfärger.
Ett kortare uppehåll gjordes i Grythyttan. På bilden kan man se att kontaktledningsbryggorna hålls upp av betongstolpar som var karaktäristiska för denna del av Bergslagsbanan. Grythyttan hade vid denna tid fortfarande kvar flera spår, delvis en rest från fornstora dagar från tiden innan elektrifieringen. På ånglokstiden fanns det en stor lokstation i Grythyttan.
Besök på huvudverkstad, lokstation och loktillverkare
Som extra krydda ingick också studiebesök vid huvudverkstaden i Åmål, lokstationen i Borlänge och hos ASJ i Falun där man vid denna tid tillverkade Rc-lok. Hela resan gick utan några som helst mankemang och de omkring 125 deltagarna kunde åka hem nöjda.
För min del väntade en lång hemresa till Göteborg via Storvik, Avesta, Frövi och med byte i Hallsberg men jag var mycket nöjd med utfärden.
Nydanande O-lok
I slutet av 1930-talet elektrifierade BJ sin huvudlinje Göteborg–Falun. För godstrafiken beställde man bland annat åtta styck boggilok littera O från ASEA. Dessa lok innebar nytänkande, man behövde ha en så god dragkraft som möjligt vilket man fick genom att speciellt utvecklat reglersystem som gjorde att spänningen till motorerna kunde regleras i många steg.
Dessa första åtta O-lok levererades år 1939–1940. Beställningen utvidgades sedan med ytterligare lok till både Bergslagsbanan och Gävle-Dala Järnväg. Totalt tillverkades det 21 styck O-lok. Efter förstatligandena fick dessa lok SJ littera Bk.
Framme i Gävle på eftermiddagen 15 oktober. I fronten på BJ O210 sitter vinghjulet från GDG, alltså trafikförvaltningen Göteborg–Dalarne–Gävle. Loket var ursprungligen märkt på detta sätt. GDG var en samarbetsorganisation för Bergslagernas Järnvägar, Dalslands Järnväg, Gävle–Dala Järnväg samt Södra Dalarnes Järnväg.
Falskskyltat lok drog tåget
Ursprungligen var det tänkt att tåget skulle dras av SJ littera Bk nummer 730, före detta BJ littera O nummer 210, och man lät gjuta upp nya nummerskyltar med detta nummer.
Det blev dock så att Bk-lok nummer 730 inte var det lämpligaste valet utan det blev i stället lok nummer 734 som målades om till leveransfärgsättningen. Samtidigt hade man nygjutna skyltar med Bergslagernas Järnvägar littera O nummer 210 och det fanns inte tid att gjuta nya med det korrekta numret 214.
Lösningen blev att ”falskskylta” loket under denna resa och genom kontakter med lokledarna så såg man till att det riktiga loket alltså det med nummer SJ 730 före detta BJ 210 inte fanns i närheten av utfärdstågets färdväg.
Loket är bevarat och ingår numera i Järnvägsmuseums samlingar.
Ulf Smedbo
Egenföretagare
Tidigare SJ, Euromaint Rail och Skandinaviska Jernbanor.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
36 år med Krösatågen
2 juni 1985, för 36 år sedan, inleddes trafiken med Krösatågen i Småland. Jönköpings Länstrafik (JLT) tog det djärva beslutet att satsa på järnvägarna i en tid när bussarna skulle ersätta tågen.
Bangården i Värnamo byggs om
Klockan 07.00 på fredagsmorgonen inleds slutspurten av ombyggnaden av bangården i Värnamo. All tågtrafik stoppas under fyra veckor men spårbytet mellan Värnamo och Forsheda inleddes redan förra veckan.
Med ståltåget genom vinterkvällen
Det har börjat mörkna innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken, men 159 minuter sent kan lokföraren Stefan Sandström äntligen rulla iväg söderut på Stambanan genom Övre Norrland.
Snart klart för 750 meter långa tåg
På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.